Metro koji čekaju generacije Beograđana: Raspisan tender za projektovanje treće linije - koje su mane, a koje prednosti?
Komentari24/08/2024
-16:02
Ministar građеvinarstva Goran Vеsić izjavio je da će tek posle projektovanja treće linije svi moći da vide kako će izgledati metro sistem u Beogradu. On je pozvao domaće i strane kompanije da se jave na tender za projektovanje treće linije, koji je ovog meseca raspisao JKP "Beogradski metro i voz". U međuvremenu deo javnosti već godinama kritikuje trase i raspored izgradnje linija metroa koji čekaju generacije Beograđana.
Naime, do 2030. godine Beograd bi, prema ranijim najavama vlasti, trebalo da ima dve gotove metro linije. Već dugo se zna da će prva povezivati Makiš i Mirijevo, a druga Bežaniju i Mirijevo, s ukrštanjem u Beogradu na vodi.
Za urednika E Kapije Mirka Radonjića, koji već dugo prati pitanje gradnje metroa u glavnom gradu, prve dve linije ostavljaju dosta rupa.
"Posle 10 milijardi uloženih evra, sa prvom i drugom linijom, ukoliko bi bile građene tim redosledom, iz Bloka 45 do centra grada putovali biste i dalje 95-icom. Ona je, mislim, najopterećenija autobuska linija u Evropi, sa oko 100.000 putnika dnevno. Mi taj problem ne rešavamo i nama ostaje autobus, glavno prevozno sredstvo", kaže Radonjić.
On kaže da postoje i neka starija dokumenta koja pokazuju da tek s trećom linijom, metro sistem može da privuče značajniji broj putnika.
"Postoje neki stručni ljudi unutar gradskih službi, unutar Urbanističkog zavoda, koji su posebno dobro svesni mana takvog sistema i zbog toga postoji jedna težnja da se što pre nešto učini sa trećom linijom. Neću da kažem da postoji namera da se ona gradi, pre druge, jer se prva čini cementiranom, zbog toga kako opslužuje Beograd na vodi", smatra on.
Da je treća linija neophodna, svesna je i vlast, jer "samo s trećom linijom metro sistem može da ispuni transportne zahteve Grada Beograda" stoji u nedavno objavljenoj tenderskoj dokumentaciji. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre Goran Vesić kaže da se o trećoj liniji uveliko razmišlja.
"Vrеmе jе za projеktovanjе linijе 3, jеr kada sе završi izgradnja prvе dvе linijе, bićеmo sprеmni za izgradnju i trеćе, kako bi Bеograd imao potpuni mеtro", rekao je Vesić.
Treća linija trebalo bi da krene od Novog Beograda, do Banjice, ali se traži i da se ostavi mogućnost eventualnog produženja do aerodroma sa jedne strane, odnosno do budućeg BIO4 kampusa, Kanarevog brda, Miljakovca i Rakovice s druge strane.
Danilo Vukmirović iz udruženja "Po meri metro" kaže da je zapravo trasa treće linije najvažnija.
"Treća linija, sama po sebi od početka je delovala kao najkompletnija linija, ne samo zato što ispravlja greške, nego zato što spaja dve obale grada", smatra on.
Ali, za njegovo udruženje problemi se ocrtavaju u centru Beograda. Kako tvrde, neke od ključnih tačaka koje su treću liniju inicijalno planirane sada bi mogle da budu izostavljene.
"Onako kako je izgledala treća linija, kada se prvi put pričalo o njoj, tada je bila linija koja ispravlja suštinske greške. Međutim, sada kada se zaobilaze glavna železnička stanica i Klinički centar, mi ne možemo da pričamo da će greške biti ispravljene. To su ključne greške i ovim spajanjem tih drugih saobraćajnih tačaka se te greške neće ispraviti", smatra on.
Treća linija trebalo bi da se prostire na 24 kilometra trase, a rok za podnošenje ponuda je 1. oktobar. Vrednost javne nabavke procenjena je na skoro tri milijarde dinara.
Komentari (0)