Biznis vesti

Groznica kupovine na "Temu": Kako je onlajn prodavnica za kratko vreme postala popularna i šta to govori o nama?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/08/2024

-

11:05

Groznica kupovine na "Temu": Kako je onlajn prodavnica za kratko vreme postala popularna i šta to govori o nama?
Groznica kupovine na "Temu": Kako je onlajn prodavnica za kratko vreme postala popularna i šta to govori o nama? - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Otkada je stigla u Srbiju, ne prestaje da se govori o kineskoj onlajn prodavnici Temu za koju su sinonim brza isporuka i veoma niske cene. Ponuda je ogromna, a upravo to navlači kupce da poručuju artikle za koje nisu znali da su im potrebni. Istraživali smo šta se krije iza velike popularnosti aplikacije i da li su naše "ishtirene" kupovine bezbedne i šta govore o nama.

Za kratko vreme, kompanija PDD Holdings, u čijem vlasništvu je Temu, nadmašila je giganta Alibabu i time postala druga najveća internet kompanija u Kini, koja već uveliko preti da pokori i zapadno tržište.

Sloganom ''kupujte kao milijarder'' platforma se uselila na mobilne ekrane širom sveta, a vrtoglavu popularnost ove apliakcije, pored niskih cena i brze dostave, analitičari vide u agresivnom marketingu koji je glavno obeležje biznis modela ove kompanije. 

I ukoliko se uputite na njihov sajt, ili aplikaciju, za svega dve hiljade dinara možete da kupite na desetine proizvoda, što u potpunosti opravdava pomamu koja se napravila oko ove platforme. 

A osim pomame, javlja se i strah kod potrošača jer - čim je tako jeftino i pristupačno, mora da postoji neka "caka". 

Da li je Temu bezbedan?

Analitičari smatraju da su transakcije na Temu zaštićene i da ih je teško ''hakovati'', a Dušan Uzelac iz Kamatice kaže za Euronews Srbija da razume strah kod potrošača, ali da je Temu "tehnički prilično organizovana onlajn prodavnica sa dosta iskustva i dosta uhodanih procedura".

"U tom smislu, oni imaju vrlo kvalitetno rešenje za naplatu, isporuku i praćenje isporuke, i taj neki eventualni moment korisničke službe za slučaj da nešto ne ide po planu. Oni su sve to podesili vrlo čvrsto i onda imaju agresivnu kampanju da nas privole da imamo to prvo korisničko iskustvo. To je ono što oni hoće sa ovom celom kampanjom i reklo bi se da tržište prilično reaguje na sve to", objašnjava naš sgovornik. 

profimedia

 

Dodaje i da onlajn kupovina ima univerzalno pravilo - budite oprezni, to je individualno, ali svakome treba prvo iskustvo. 

"Ako vam je prvo iskustvo od 300 dinara, neka to bude u stvari igranka, da vi definišete iznos sa kojim ste voljni da se upustite u to iskustvo. Ja lično koristim sve e-commerce platforme zadnjih deset godina i nisam do sada nikada imao problem, ali razumem ljude koji su u strahu da im se nešto ne desi s karticom, da se ne isporuče. Ne postoji drugi način da naučite plivati nego da uđete u vodu", naglašava Uzelac. 

Zašto toliko kupujemo?

S druge strane, platformu karakteriše i masovna prodaja, što u prvi plan stavlja i pitanje zavisnosti od kupovine, odnosno - šta nas tera da toliko pazarimo?

Agresivna kampanja je definitivno ''upalila'', pa oni koji su skloni impulsivnom ponašanju - pribegavaju i impulsivnim kupovinama, ukazuje psiholog Predrag Đorđević. 

"Među nama postoje oni koji se inače ponašaju impulsivnije od proseka, impulsivnije od nekih drugih. Osobe sklone impulsivnom ponašanju su u principu sklone impulsivnim kupovinama. Sad, taj impuls nam proradi bolje onda kada imamo super nisku cenu, ograničeno trajenje ponude. Sve to stvara neku vrstu tenzije i kod onih koji su skloni impulsivnim kupovinama imamo momenat kao stvoren za to", objašnjava Đorđević.

profimedia

 

Govoreći za Euronews Srbija, psiholog dodaje i da postoje i drugi razlog zašto smo skloni neracionalnoj kupovini. 

"Među nama ima i onih ljudi koji su zbog nečega u životu nezadovoljni, nesigurni, pod stresom, osećaju se nevoljeno i slično. I onda tu zjapeću rupu mentalnih tegoba, teškoća i stresa zatrpavaju nepotrebnim, izlišnim, suvišnim kupovinama", dodaje on.

Opasnost od zavisnosti

Psiholog navodi primer osobe iz svoje okoline koja "svaki veći problem u životu rešava kupovinom skupe obuće".

"Čak i ako se problem podudara sa lošim finansijskim statusom u tom trenutku ili gubitkom posla, ta osoba smatra da je najbolje da ode da kupi neke dobre patike ili italijanske cipele", navodi Đorđević.

Upitan da li postoji opasnost od toga da postanemo zavisni od ovakve vrste kupovine, psiholog je apsolutno saglasan, navodeći da takva praksa može štetno uticati na naš život. 

"Naravno da postoji mogućnost, jer taj trenutak kupovine zapravo donosi tu traženu prijatnost, odnosno osećaj prijatnosti, i mi se navučemo na to. Imamo gomilu nepotrebnih stvari, punu kuću, ormare koji su pred pucanjem, ali smo navučeni na osećaj prijatnosti koji nam donese trenutak kupovine. Ako licitacija ističe pa požurimo i stignemo da pazarimo nešto, imamo taj kratkotrajni osećaj prijatnosti koji ne zatrpava tu rupu, jer nama nije neprijatnost ni u prvom momentu nastala zbog toga što patimo zbog nedostatka stotog para cipela, nego zbog nečega potpuno drugog ili trećeg, i onda nismo zatvorili rupu, nismo rešili problem, ali smo stvorili kratkotrajno zadovoljstvo. I onda se na ta kratkotrajna zadovoljstva, kao i u nekim drugim slučajevima zavisnosti, vrlo lako navučemo", zaključuje psiholog Đorđević.

Da li Temu može da pokori svet?

Kada je reč o rastu popularnosti Temua u Evropi i SAD, ali i uopšte kineskih onlajn prodavnica, naš sagovornik Dušan Uzelac kaže da je kineskim proizvođačima ranije bez aplikacija bilo teže da dođu do krajnjih potrošača jer je bilo neophodno da uđu u prodajne lance, pa je evropsko tržište na jednostavniji način moglo da se zaštiti od najezde jeftine robe sa Istoka. 

"To nije nekvalitetna roba, to je roba koja je ogoljena od onog marketinškog brendiranja Zapada, zato je povoljnija, ali to itekako ruši računice profita postojećim biznisima koji na sve načine pokušavaju da ih drže sa nekim zidom", ukazuje Uzelac.

Upitan na koji način bi EU mogla da obuzda prodor Temua na tržište "starog kontinenta", urednik portala "Kamatica"ocenjuje da se tržišna utakmica "iz jednog otvorenog kapitalizma koji se zagovarao sa Zapada polako pretvara u kontrolisani socijalizam".

profimedia

 

"Danas se tržište ne kontroliše samo sa carinskim stopama, kontroliše se i sa bezbednosnom regulativom. Postoji spektar alata kojima mogu da zaštite tržište do konačno vojnih alata koji su i tekako aktivirani ovih dana", ističe on.

Međutim, uprkos raspoloživosti raznih regulatornih meta, Uzelac nije uveren da bi one mogle da zaustave razvoj popularne kineske platforme u Evropi. 

"Pitanje je da li će moći da se odbrane, iskreno mislim da neće moći da se odbrane, ali je ovo moment zaštite od prekonoćnog pada. Evropsku ekonomiju čeka preispitivanje i preračunavanje. Ne verujem da će se to desiti preko noći, ali svakako razni ekonomski modeli su na ispitu izdržljivosti i samo je pitanje vremena kada će se transformisati", zaključuje Uzelac. 

Komentari (0)

Biznis