Ponovo stopirana nabavka novih 25 tramvaja u Beogradu: Šta je sporno i kolika je realna cena šinskih vozila
Komentari05/06/2024
-17:36
Nabavka novih 25 tramvaja u Beogradu ponovo je stopirana. Tender najvećeg beogradskog javnog prevoznika prethodno je bio suspendovan zbog žalbe fabrike tramvaja u Kragujevcu. Nevladin sektor smatra paradoksalnim eventualnu kupovinu tramvaja u inostranstvu kada postoji proizvodnja finalnog proizvoda u Srbiji. Vlast odgovara da poštuje zakonske obaveze o nabavci preko tendera, te da je i cena bitna.
Prema svemu sudeći, Beograđani će morati da sačekaju na nove tramvaje.
"To zakon nalaže, kad neko postavi pitanje onda to ide na tu republičku komisiju za zaštitu ponuđača, koja im odgovara da li je pitanje opravdano ili nije. Drugi put su sada postavljena pitanja, prva su se ustanovila kao neosnovana, sada idemo dalje", rekao je predsednik Privreenog organa Aleksandar Šapić.
Prethodno je tender suspendovan nakon žalbe fabrike Siemens Mobility u Kragujevcu koja se bavi finalnom proizvodnjom tramvaja, navode iz Centra za lokalnu samoupravu.
Problem je bio prekratak rok za prijave – od dve nedelje.
"Takođe, rok za dostavu prvih vozila je bio prekratak što je podrazumevalo da se verovatno sa nekim već unapred dogovaralo. Prema našim izvorima, predstavnici turske fabrike Bozonkaja su već bili u Beogradu, već su počeli neke neformalne pregovore", rekao je za Euronews Srbija direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović.
Jovanović tvrdi da su tramvaji koji se voze beogradskim ulicama u proseku stari 40 godina.
Struka smatra da bi tender trebalo da dobije domaća fabrika u Kragujevcu ili španski proizvođač od kojeg je Beograd prethodno kupovao šinska vozila.
"Poznato je da je Simens jedan od vrhunskih proizvođaca, on može da uskladi tehnologiju i zahteve koje postavlja Beograd. Već imamo jedan dobar paket dobrih španskih tramvaja, bilo bi normalno da se ujednači vozni park. To je mnogo bolje zbog održavanja i rezervnih delova", rekao je za Euronews Srbija saobraćajni inženjer Mirko Radovanac.
Šta je sporno
Sporna ostaje cena nabavke 25 novih tramvaja. U budžetu je za ovu namenu ukupno izdvojeno oko 140 miliona evra.
"Ne znam tačno koliko je na toj poziciji obezbeđeno novca, ali daleko više nego što će tramvaj da košta. Oni su to delili sa 25, pa su dolazili sa PDV-om do blizu sedam miliona evra po tramvaju. Tada sam im rekao - kada se ispostavi da će tramvaj biti najmanje duplo jeftiniji, ako ne i više, a šta ćete onda da radite", naveo je Šapić.
Stručnjaci navode i da 25 novih tramvaja neće biti dovoljno za Beograd i podsećaju na prethodne najave gradskih vlasti da je srpskoj prestonici potrebno još 100 tramvaja.
Na pitanje koji su glavni razlozi što tender za nabavku novih tramvaja u Beogradu ponovo nije bio uspešan, urednik portala e-Kapija Mirko Radonjić kaže za Euronews Srbija da je to sad pitanje od milion dolara kao i, kako navodi, mnoga pitanja u vezi sa javnim prevozom u Beogradu.
"Mislim da je to sve u najmanju ruku izuzetno trapavo. Dakle, od celog tog postavljanja neke više ogromne sume na toj stavci po kojoj bi jedan tramvaj koštao 6,5 miliona evra, što je tri puta više nego što treba, na kraju se to pravda sa tim da je taj novac za ukupne investicije u javni prevoz, pa do svega ovoga što se dešava sa ovim obaranjem postupka", rekao je on.
Radonjić navodi da Beograd bez tramvaja najverovatnije neće ostati i dodaje da je realna cena tramvaja nešto više od 2,5 miliona evra.
Povodom ranijih infomacija da uslovi tendera odgovaraju turskoj firmi koja proizvodi tramvaje, Radonjić je rekao da to jedna od tih priča koje se vuku, a koje su izazvane verovatno nekim kontaktima gradskih vlasti sa tom firmom, navodeći da je prethodna gradska vlast imala kontakte i sa ruskim proizvođačima, a da je jedna poljska firma poznata u regionu.
"Turski proizvođač ima tramvaje u Temišvaru. U Beogradu poslednji tramvaji koji su nabavljeni su španski tramvaji Kaf. To je jedan od najpopularnijih modela tramvaja u Evropi. Budimpešta je nabavila stotinu njih. Zašto tu nema kontakata? I u krajnjem slučaju imamo domaću fabriku", rekao je Radonjić ali i naveo da je pitanje koliki su kapaciteti te fabrike u Srbiji.
Prema njegovim rečima, navodno se pominje nabavka 100 tramvaja za EXPO 2027, a odustalo se od 50 polovnih švajcarskih tramvaja.
Podsećajući i da je bilo obaranja tendera za nabavku tramvaja i u vreme bivše vlasti, Radonjić je rekao da tenderi nisu dovoljno transparentni.
"Sigurno neće biti nabavljeni tramvaji za 6,5 milijona evra po komadu jer bi zbog toga neko otišao u zatvor. To toliko ne košta. To bi neki avion manji mogao da se nabavi za te pare", rekao je Radonjić i dodao da će se iz ponuda koje se dobiju od proizvođača videti koja će to realna cena biti.
On kaže da sigurno Beogradu nedostaje 100 tramvaja mada, kako navodi, spominju se i neka skraćenja mreže, ukidanje "kruga dvojke" u Pariskoj ulici, a u Bulevaru Patrijarha Pavla ka Rakovici tramvaj ne saobraća godinama.
Radonjić je rekao da će zbog priče EXPO 2027 neki tramvaji biti nabavljeni.
"Da li će biti nabavljeno 100 (tramvaja), ne verujem. Možda budu kupljeni od više proizvođača u više tranši", naveo je Radonjić.
Komentari (0)