Biznis vesti

Dug put do Budimpešte: Problemi u Mađarskoj na gradnji brze pruge do Beograda, u Srbiji završetak i pre planiranog roka

Komentari

Autor: Euronews Srbija/Slaven Dimitrić

10/10/2023

-

07:10

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Građevinski radovi na železničkoj pruzi Budimpešta-Beograd obustavljeni su jer se kinesko-mađarski konzorcijum navodno muči da ispuni bezbednosne standarde Evropske unije. Konzorcijum, predvođen kineskim konstruktorima i njihovim mađarskim kolegama, takođe se navodno suočava sa prekoračenjem budžeta, kašnjenjima projekta i političkim pregovorima oko projekta. 

I dok se u Mađarskoj suočavaju sa problemima u realizaciji projekta brze pruge, čija je ukupna dužina 350 kilometara, nadležni u Srbiji naglašavaju da će deonica brze pruge od Novog Sada do Subotice biti završena i šest meseci pre planiranog roka i da nije bilo "probijanja" budžeta. 

S druge strane, upućeni u Mađarskoj naglašavaju da je zbog problema na izgradnji brze pruge na teritoriji te države, teško očekivati da će taj projekta biti završen na vreme. 

"U stručnim krugovima se smatra da nema mnogo šanse da se to dogodi, jer u suštini nema nikoga ko to sada radi. Morate znati da u Evropi postoji veoma velika potražnja za ovim sistemima upravljanja vozovima i vrlo malo kompanija ih može isporučiti. Iako danas ne znamo ko će to gradi i pod kojim uslovima, onda ne možemo ozbiljno očekivati da će to biti završeno na vreme", rekao je novinar Peter Bucski, stručnjak za železnicu.

Prvobitno pokrenut sa budžetom od 2,1 milijardu evra, projekat je pogođen nizom prepreka. 

Bucski kaže da su prema izveštaju Evropskog revizorskog suda, pruge za velike brzine u Evropi izgrađene po ceni od 10 do 15 miliona evra po kilometru u poslednjih nekoliko godina. 

"Od tada je došlo do značajne inflacije, ali je ipak ovaj razvoj daleko od tehničkog standarda brze linije. Zato što je ciljna brzina 160 kilometara na čas, a ima dosta pružnih prelaza, koje je skupo zameniti, pa su zato i brze pruge skuplje", rekao je Bucski.

Mađarska kompanija u konzorcijumu, RM International, povukla je svoju radnu snagu i mehanizacju sa gradilišta. 

Izveštava se da su oni raspoređeni na renovinaranje primarne mađarske železničke linije između Budimpešte i Beča.

"Uprkos zabrinutosti oko bezbednosne opreme, izgradnja železničke pruge je još u toku, na primer ovde između Dunavašanja i Taksonja. Još se ne zna kada će i kojom će se brzinom ovde kretati vozovi", rekao je novinar Euronewsa Adam Mađar. 

"Brza pruga u Srbiji po najvišim međunarodnim standardima"

U Infrastrukturi železnice Srbije kažu da nema nikakvih problema u realizaciji projekta izgradnje brze pruge od Beograda do Subotice, da se vrlo intenzivno gradi duž čitave deonice od Novog Sada do Subotice, kao i da je planirani završetak radova kraj 2024. godine. 

Navode da je to mnogo pre nego što je to planirano, jer ugovor predviđa avgust 2025. kao rok za završetak. 

Nenad Stanisavljević iz Infrastruktura železnice Srbije podsetio je da već godinu i po dana funkcioniše putnički železnički saobraćaj, a nešto kraće i teretni železnički saobraćaj na brzoj pruzi od Beograda do Novog Sada, kao i da ta pruga u praksi potvrđuje da je izgrađena po najvišim međunarodnim standardima. 

"Prvu deonicu pruge su gradile kineske i ruske železnice, nadzor nad izvođenjem projekta radili su stručnjaci nemačkih železnica, imali smo i holandske stručnjake koji su takođe jednim delom obavljali nadzor nad realizacijom svih poslova. Sve ovo je bila najbolja garancija da je projekat i uspešno završen i da sve funkcioniše onako kako je i trebalo i kako je po planu", rekao je Stanisavljević za Euronews Srbija. 

Euronews

Prema njegovim rečima, za prvu deonicu Beograd-Novi Sad postoje sve međunarodne dozvole i međunarodni sertifikati - o bezbednosti železničkog saobraćaja i o upravljanju i kontroli železničkog saobraćaja na brzoj pruzi. 

Stanisavljević je precizirao da je to sve ono što je neophodno da brza pruga bude na najvišem evropskom i međunarodnom novu.

"Ista takva situacija je i na delu pruge od Novog Sada do Subotice. Ta pruga se intenzivno radi i do sada je položeno 20 kilometara koloseka za velike brzine, odnosno za brzine od 200 kilometara na sat. Osim toga, započela je izgradnja i ukupno će biti izgrađeno 58 novih objekata - vijadukta, podvožnjaka, nadvožnjaka, biće izgrađene tri nove železničke stance -Vrbas Nova, Rumenka i Lovćenac. Sve ostale stanice će biti rekonstruisane", rekao je on. 

Najbitnije je, kaže da će, kao i na prvom delu pruge od Beograda do Novog Sada, i na deonici od Novog Sada do Subotice biti najviši nivo kontrole i upravljanja bezbednosti železničkim saobraćajem. 

"Sve to će omogućiti ne samo bezbedan saobraćaj na deonici i od Novog Sada do Subotice već i vrlo brzo putovanje vozova. Projektovanje vreme putovanja je 42 minuta, što znači da će krajem 2024. kada projekat bude završen i kada i ova deonica brze pruge od Novog Sada do Subotice bude izgrađena, vozovi od Beograda do Subotice putovati za nekih sat i 15, sat i 20 minuta", rekao je Stanisavljević. 

On je naglasio da nije menjan budžet za realizaciju tog projekta, kao i da ako je i bilo nekih eventualnih probijanja budžeta, ona su bila minimalna. 

"To se više svodilo na rešavanje određenih nepredviđenih situacija, ali generalno probijanja budžeta nije bilo, nije bilo zahteva za dodatna sredstva. Onako kako smo to pre nekoliko godina projektovali, tako se čitav projekat i u finansijskom i u građevinskom smislu realizuje", zaključio je Stanisavljević.

Nadogradnja železničke linije Budimpešta-Beograd je projekat brze pruge od 350 km koji finansira prvenstveno kineska Eksim banka, koja doprinosi 85 odsto ukupnih investicija projekta.

Komentari (0)

Biznis