"Dovoljni su fotoaparat, sto i dobra ideja": Braća Zamurović uz pomoć "štapa i kanapa" prave fotografije za ceo svet
Komentari08/04/2023
-18:26
Braća Zamurović iz Zrenjanina - Ivan i Bojan - dospeli su u sam vrh svetskih stock fotografa. Oni su majstori improvizacije - fotografije stvaraju od otpada i prodaju ih u hiljadama primeraka širom sveta, a slike koje dele na svom Instagram nalogu šeruje i Britni Spirs. Međutim, većina njih nastaje u Zrenjaninu u improvizovanom studiju dimenzija 3x3 metra. Dovoljni su im jedan fotoaparat, jedan radni sto i dobra ideja.
Želeli su posao takav da nemaju fiksno radno vreme i šefa nad glavom, da ne moraju da idu u kancelariju, ali da odlično zarađuju. I uspeli su. Ivan i Bojan Zamurović kažu da rade najlepši posao na svetu, a ceo svet kupuje fotografije koje oni naprave.
Do sada su ih napravili više od 5.000, a kada ih ljudi pitaju šta rade, uglavnom su odgovori ovakvi: "Uglavnom se nešto sprdamo - kažemo: 'Mi beremo cveće i onda dođemo ovde kod nas u kancelarijicu, poređamo to cveće, slikamo i prodajemo preko interneta, to je naš posao".
Ovim poslom počeli su da se bave pre šest godina, a pre toga fotografisanje im je bilo hobi. Radili su u porodičnoj štampariji, nešto što nisu voleli.
"Imali smo privatan biznis koji je zahtevao svakodnevno angažovanje, razgovor sa ljudima, da idemo da dogovaramo posao da idemo po tenderima i jednostavno Ivan i ja nismo se pronašli u tome", kaže Bojan, dodajući da je stock fotografija za njih bila beg od toga.
"Tu smo videli da možemo da radimo u Srbiji, u Zrenjaninu gde volimo da živimo i gde volimo da budemo, a da radimo za ceo svet", ističe naš sagovornik.
Ključ je u snalažljivosti
Njihove fotografije, drugačije su od uobičajenih fotografija na stocku. Oni su majstori da naprave umetnost od predmeta koje bi neki drugi bacili. Pred njihovim objektivom do sada su se osim cveća našli voće, povrće, sladoled, jaja, baloni, novogodišnji ukrasi, dečije igračke...
"Ne možemo bez žice, silikonskog pištolja i cveća. Bez daktajepa i selotejpa ne možemo nikako. Sve što radimo da treba da visi i lebdi, to sve radimo sa žicom i sa selotejpom", objašnjava Ivan.
Većinu rekvizita nabavljaju po kineskim prodavnicama, od kuglica vate prave oblake, a gotovo ništa što koriste nije preterano skupo. Oni kažu da je ključ njihovog uspeha u snalažljivosti.
"Iako se drugi stock fotografi kunu u opremu, mi se trudimo da štapom i kanapom napravimo sve", ističu fotografi.
Za izradu jedne fotografije nikada nisu potrošili više od 1.000 dinara, a neke od njih prodali su u stotinama hiljada primeraka.
Mukotrpan posao
Pre svakog fotografisanja sledi priprema i pronalaženje inspiracije, a nakon samog fotografisanja najviše vremena ode na sređivanje u fotošopu. U samom početku to je bio mukotrpan posao. Od 50 fotografija sajtovi su im deset u startu bacali u đubre.
"U početku je bilo strašno, jer su nam odbijali fotke. Te agencije koje prodaju fotke na internetu odbijaju fotografije zbog raznih problema, jednostavno smatraju da nije dovoljno interesantna. To su neke 'dečije bolesti' koje svaki stock fotograf mora da prođe. Mi smo ih prevazišli, ali bilo je jako frustrirajuće: mi recimo smatramo da nam je fotka savršena, a neko tamo kaže: 'Ovo nije dovoljno dobro' i bukvalno je baci u đubre. Teško je preći taj prag tolerancije gde će ljudi da uzimaju tvoje fotke i bacaju ih u đubre, a ti treba da nastaviš da radiš sa podjednakom motivacijom", kažu naši sagovornici.
Fotografije braće Zamurović šerovala i Britni Spirs
Nakon šest meseci prestali su da im odbijaju fotografije, dobili su veću slobodu u radu i konačno su imali zaradu od koje su mogli da žive. Vremenom njihove fotografije kupovale su poznate svetske firme, pa čak i poznate ličnosti.
Krenulo je od Britni Spirs.
"Ona je tagovala 'Ivan Zamurović' na seriji fotki koju je skinula. To smo radili kao kornet od sladoleda u kom je razno cveće. Ona je to šerovala", prisećaju se fotografi.
Fotografije se prodaju u najrazličitije svrhe, najčešće za pozadine ili za promociju nečega. Njihova cena zavisi upravo od toga da li će je neko koristiti za društvene mreže, reklamu, bilbord, izlog - najjeftinija opcija je 10 centi najskuplja opcija oko 150 dolara. Osim što im fotografije donose novac. Sa njima su se i saživeli. Bukvalno.
"Mi smo oduvek želeli da nosimo naše fotografije i onda smo odlučili da lansiramo naš brend", kažu naši sagovornici.
Smatraju da kreativnost može da se nauči i zato su odlučili da i druge ljude podučavaju. Tako su pre dve godine organizovali kurs kreativne fotografije koji je pohađalo preko 1.500 ljudi.
"Pojavilo se mnogo njih koji su stvarno odlični i jako smo ponosni na svoje đake. Pokazali su da imaju volje i želje da uspeju, a to je ja mislim ono presudno", ističe Bojan Zamurović.
Komentari (0)