Planeta

Čudne okolnosti tragedije u Vašingtonu: Kako su se avion i helikopter sudarili u "najbezbednijem" vazdušnom prostoru

Komentari

Autor: Washington Examiner, Euronews Srbija

30/01/2025

-

15:00

Čudne okolnosti tragedije u Vašingtonu: Kako su se avion i helikopter sudarili u "najbezbednijem" vazdušnom prostoru
Čudne okolnosti tragedije u Vašingtonu: Kako su se avion i helikopter sudarili u "najbezbednijem" vazdušnom prostoru - Copyright AP Photo/Mark Schiefelbein

veličina teksta

Aa Aa

Pre sinoćnjeg sudara putničkog aviona sa 64 putnika i članova posade i vojnog helikoptera iznad Vašingtona, veća avionska nesreća u SAD nije zabeležena još od februara 2009. kada se kod Bafala srušio avion sa 49 ljudi. Tom prilikom svi su poginuli, kao i jedna osoba na zemlji. 

Do tragedije u kojoj je poginulo najmanje 30 ljudi je došlo u sredu uveče, oko 21 sat po lokalnom vremenu, dok je "Bombardier CRJ700" kompanije "Amerikan erlajns" na letu 5342 sletao na aerodrom "Ronald Regan", blizu centra američke prestonice, i sudario se na visini od 60 metara sa helikopterom "Crni jastreb" (Black hawk) u kojem su bila tri vojnika.

Još uvek nisu razjašnjene sve okolnosti, uključujući i tačan broj mrtvih jer se tela i dalje izvlače iz reke Potomak. Međutim, pojavile su se razne teorije o mogućim uzrocima nesreće, kao neke čudne okolnosti o tome kako se vojni helikopter našao na tom mestu.

Profimedia

 

Kako piše lokalni list Washington Examiner, nema dokaza o nečijoj malicioznoj nameri, ali su "slučajnosti zastrašujuće koliko su i izuzetne".

List napominje da je od teorirističkih napada 11. septembra, prečnik od 15 nautičkih milja ograničene zone letova u Vašingtonu, ili tzv. DC FRZ, najbezbedniji vazdušni prostor u zemlji. Jedini avioni kojima je dozvoljen ulaz u DC FRZ su odobreni vladini letovi, redovni komercijalni letovi u i van Distrikta Kolumbija, i specifični letovi kojima je Uprava za bezbednost transporta (TSA) odobrila izuzeće.

Tačnije, dronovi, privatni avioni ili rekreativni letovi ne mogu leteti unutar DC FRZ bez posebnog odobrenja Federalne uprave za avijaciju (FAA), TSA i Tajne službe. Piloti koji neovlašćeno ulete u FRZ podležu krivičnom gonjenju, dok su privremeni upadi u vazdušni prostor ranije dovodili do zatvaranja Bele kuće i evakuacije Kapitol Hila.

FAA izričito upozorava da ako pilot povredi vazdušni prostor FRZ i ne postupi u skladu sa zakonom, "vlada Sjedinjenih Država može upotrebiti smrtonosnu silu protiv letelice u vazduhu, ako se utvrdi da letelica predstavlja neposrednu bezbednosnu pretnju“.

Ako vlada odluči da presretne letelicu koja je povredila vazdušni prostor, obično šalje upravo vojni helikopter "Crni jastreb", piše Washigton Examiner.

Profimedia

 

Audio snimak poslednjeg razgovora kontrole leta sa tri člana posade helikoptera, sa pozivnim znakom PAT25, objavljen je na specijalizovanom sajtu LiveATC.net, koji postavlja snimke komunikacije tokom letova,

"PAT25, da li vam je CRJ na vidiku? PAT25, prođite iza CRJ", rekao je kontrolor leta u 20:47. u sredu (02:47 u četvrtak po našem vremenu).

Nekoliko sekundi kasnije, druga letelica je pozvala kontrolu vazdušnog saobraćaja i rekla:

"Toranj, da li ste videli ovo?", očigledno misleći na sudar i vatrenu kuglu na noćnom nebu.

Kontrolor vazdušnog saobraćaja je zatim preusmerio avione koji su krenuli ka pisti 33 na aerodromu "Regan" da bi je obišli.

AP Photo/Mark Schiefelbein

 

Vašingtonski list podseća na prethodni incident kada je 2004. godine kada je let za Vašington, koji je prevozio guvernera Kentakija Ernija Flečera, pokrenuo evakuaciju Kapitola nakon što je ušao u FRZ bez obaveštavanja Odeljenja za nacionalnu bezbednost (DHS) zbog kvara transpondera u avionu. 

Vojska je tada poslala dva "Crna jastreba" da presretnu Flečerov avion. Iako je let na kraju ispraćen do sletanja bez dodatnih incidenata, kongresna istraga je potvrdila da su federalne vlasti vlasti, od vojske do imigracionih i carinskih službi, instruisane da pucaju iz helikoptera i da im je dozvoljeno da koriste smrtonosnu silu ako je "neophodna za spasavanje života".

Dostupni dokazi ukazuju da nesreća u sredu bila ništa drugo osim tragedije. Let je bio na rutinskoj ruti, i trebalo je da traje samo tri sata. Imao je pravo i razlog da bude u FRZ, tako da vojska nije imala razloga da prati "Bombardier CRJ700", a kamoli da se sudari sa njim u letu.

"Međutim, nema sumnje da je nesreća u sredu bez presedana iz svih pogrešnih razloga, i iskreno, namerni sudar bi bio manje šokantan od čudne nesreće u najbezbednijem vazdušnim prostorom u Americi", zaključak je članka Washington Examiner-a.

U međuvremenu je šef vatrogasne i službe Hitne pomoći Vašingtona Džon Doneli na konferenciji za medije rekao da se veruje da nema preživelih, a da spasioci sada prelaze sa operacije spasavanja na vađenje tela iz vode. 

Do sada je izvađeno najmanje 30 tela.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Svet