Glumci i pevači beže, a korporacije se vraćaju na X: Zvezde nemoćne da osujete Trampa, sada se kapital utrkuje za uticaj
Komentari23/11/2024
-16:04
Masovni "egzodus" slavnih ličnosti sa mreže X, ali i iz SAD, počeo je nakon pobede na predsedničkim izborima republikanca Donalda Trampa, zbog "toksičnih" korisnika te mreže, koja je u vlasništvu milijardera bliskog novom šefu Bele kuće Ilona Maska. Istovremeno, mnoge moćne korporacije, poput "Diznija", "IBM-a", "Komkesta", rešile su da vrate svoje reklame na X, posle godinu dana "u egzilu", nakon što su krajem 2023. bojkotovali mrežu jer su se njihovi oglasi pojavili pored navodno antisemitskog sadržaja i govora mržnje.
Najpoznatiji glumci, muzičari i medijske ličnosti tradicionalno su na strani demokrata i masovno su podržali teško poraženu Kamalu Haris na izborima, a mnogi od njih su bivši Tviter optužili da pod novom upravom širi dezinformacije i cenzuriše u korist njihovih političkih protivnika. Među brojnim imenima kojima ne treba nikakvo predstavljanje su Eminem, Opra, Bijonse, Keti Peri, Vil Farel, Robert De Niro, Džordž Kluni, Džulija Roberts.
Njihova podrška nije imala očekivani efekat, a nakon poraza svoje kandidatkinje mnogi su u znak protesta napustili Maskovu platformu. Među njima su glumci Džejmi Li Kertis, Alisa Milano, Mark Hamil, čuveni pisac Stiven King, režiser i oskarovac Giljermo del Toro.
To je pokrenulo trend brisanja X naloga među progresivno i levičarski nastrojenih korisnicima (rekord je 115.000 za jedan dan), a mnogi od njih prešli su na novu platformu Bluesky, na kojoj se aktivnost povećala za 500 procenata od izbora, a broj korisnika u periodu od pet dana rastao za milion dnevno (sada je na više od 20 miliona).
Ipak, najveći rival X-a po broju korisnika ostaje "Metin" Threads sa 275 miliona korisnika, dok se procenjuje da je Maskova mreža u septembru imala 588 miliona.
Zanimljivo je da je odliv korisnika sa X-a ubedljivo najveći u zapadnim zemljama i da je u 25 od 27 zemalja EU zabeležilo pad broja korisnika u proteklih godinu dana, piše Euronews. To su, naravno, i zemlje u kojima se najjače čuje glas američkih poznatih ličnosti, ali i medija i velikih korporacija.
Sa druge strane političkog spektra vidi se neka vrsta "inata", među korisnicima kao i među influenserima. Tako su se najuticajnije konzervativne medijske ličnosti potpuno fokusirale na X, što se vidi na primeru novinara Takera Karlsona, koji strimuje svoje emisije uživo, ali voditelja najslušanijeg podkasta na svetu Džoa Rogana, čiji se klipovi masovno kače i dostižu desetine miliona pregleda.
Kako je nekadašnji Tviter "gušio" politički škakljiv sadržaj
Treba napomenuti da se izolovanje političkih istomišljenika u sopstvene "ekosisteme" desilo i nakon prethodnih izbora u SAD 2020. godine kada je Tramp izgubio. Tada su konzervativci "prebegli" na video platformu Rumble, društvenu mrežu Gab, kao i Parler, koji je u međuvremenu propao.
Naime, desnica mnogo više ceni slobodu govora i svojevrstan "Divlji zapad" na internetu, a levica strogu moderaciju kako bi se izbegle uvrede, navodne "teorije zavere" i "lažne vesti". Dobar primer tog kontrasta je Tviter pod prethodnom upravom osnivača Džeka Dorsija, koji je uklonio Trampov nalog, i X-a pod Maskom.
Takozvani "Tviter fajlovi" objavljeni krajem 2022. godine kada je Mask poslao mejlove i internu dokumentaciju nezavisnim novinarima, među kojima su bili Met Taibi i Beri Vajs. Oni su pokazali praksu cenzure sadržaja kao i da je predsednička kampanja Džozefa Bajdena 2020. zahtevala od Tvitera da ukloni postove o sinu odlazećeg predsednika SAD Hantera Bajdena.
Dokumenti koje je objavio Taibi fokusirali su se na internu dopisku zaposlenih Tvitera u vezi sa pričom o sadržaju izgubljenog laptopa mlađeg Bajdena, konačnom odlukom da se "uspori" doseg takvih postova na platformi i potpadne pod pravila o "hakovanom materijalu". U to vreme, verodostojnost izveštaja je bila pod znakom pitanja i nije bilo jasno da li je materijal za koji se navodi da se nalazi na laptopu legalno dobijen, iako su kritičari brzo postavili pitanje zašto je Tviter odlučio da "uguši" materijal.
"Ja pričam ovo kao apsolutni pristalica Bajdena koji je uveren da nije učinio ništa loše", naveo je tada Taibi.
Dorsi je ubrzo nakon skandala saopštio da je predvodio svoju platformu dok je "radila pogrešne stvari za internet i društvo". U dugačkom blog postu Dorsi je takođe napisao da veruje u principe da društvene mreže "moraju da budu otporne na korporativnu i državnu kontrolu", kao i da samo autor treba da ima pravo da ukloni sadržaj koji je postavio.
"Tviter kada sam ga vodio i današnji Tviter ne ispunjavaju nijedan od ovih principa. To je isključivo moja greška“, napisao je Dorsi.
Masku se dodvoravaju oni koje je psovao prošle godine
Kako piše Financial Times kompanije žele da pridobiju naklonost sledeće administracije u Beloj kući, dok su neki menadžeri iz sveta medija kazali da su pojedini brendovi razmatrali vraćanje reklama na X, kada je postalo izvesno da će Mask imati uticajnu ulogu u Trampovoj vlasti.
Prihodi ove društvene mreže su dramatično pali nakon što ju je Mask kupio za 44 milijarde dolara pre dve godine, a neke procene investitora sugerišu da je njena trenutna procena vrednosti ispod 10 milijardi dolara. Kada su poznati brendovi izrazili zabrinutost zbog manjka moderacije i napustili X, Mask im je poprilično nediplomatski poručio "j**ite se".
Međutim, godinu dana kasnije, oni se vraćaju na "njegovu vodenicu", a izvrpni direktor marketinga američke konsultantske firme "AJL Advisory", kazao je da će neki od njih verovatno opet preusmeriti resurse na X, radi političkog uticaja, kao što se radi da bi se dobili ugovori sa vladom. Dodao je da će kompanije nastojati da se dopadnu Masku, kome je Tramp namenio da zajedno sa biznismenom i tehnološkim preduzetnikom Vivejkom Ramasvamijem upravlja novom agencijom zvanom "Ministarstvo za vladinu efikasnost".
"To bi se moglo posmatrati kao zvanični kanal za komunikaciju sa Belom kućom“, rekao je za FT neimenovani šef jedne reklamne agencije, dodajući da je Trampova pobeda dala Masku novi legitimitet, kao i moć nad brendovima u sektorima koji bi se mogli suočiti sa novim regulatornim ograničenjima.
Izvršna direktorka grupe "Screenshot Media" Šira Ječmijen prostim rečima je opisala borbu za uticaj velikih korporacija, rekavši da je moralisanje jako retko kada vam treba jaka veza sa vlašću.
Bluesky je sličan X-u, osim jedne bitne razlike
Društvena mreža Bluesky nastala je kao ogranak Tvitera 2019, na inicijativu Džeka Dorsija, sa ciljem da "decentralizuje" tada njegovu platformu. Avgusta 2021, sadašnja izvršna direktorka Džej Graber je angažovana da vodi projekat i razvoj Bluesky-a.
Bluesky sada funkcioniše kao "decentralizovana" platforma, što znači da korisnici mogu da kreiraju sopstvene servere na kojima mogu da čuvaju podatke i uspostavljaju svoja pravila, umesto da koriste servere u vlasništvu kompanije.
Mnoge funkcije na Bluesky-u su slične onima na X-u, poput ograničenja na 256 karaktera (poznato kao "skeets“), koje takođe može da sadrži fotografije i snimke, repostovanja i odgovaranja drugim korisnicima. Korisnici mogu da prate druge ljude kako bi prilagodili sopstveni "timeline" i šalju korisnicima poruke, slično kao na X-u.
Bluesky korisnici takođe mogu da blokiraju jedni druge, što je posebno atraktivno onima koji su "pobegli od Maska" zbog promene u funkciji blokiranja, što sada čini objavu X korisnika vidljivom za sve ostale, uključujući i one koje su blokirali.
Bluesky ima tim za moderiranje sadržaja koji sprovodi smernice, koje brane "promovisanje mržnje ili ekstremističkog ponašanja“, i omogućavaju korisnicima da koriste alatku za zajedničko moderiranje pod nazivom "Ozone".
Kako u praksi izgleda "cunami" korisnika željnih strogih pravila pokazuje objava ove mreže od 15. novembra u kojoj navode da je za 24 sata upućeno 42.000 prijava za kršenje propisa i da u proseku dobijaju 3.000 prijava na sat. Poređenja radi, cele 2023. dobili su 360.000 prijava.
Komentari (0)