Od Londona do Njujorka za sat i po: Predstavljen avion koji bi mogao da napravi revoluciju u načinu na koji putujemo
Komentari20/01/2024
-18:50
NASA i kompanija Lockheed Martin prošle nedelje su zvanično predstavili prvi tihi supersonični avion X-59. Koristeći ovaj jedinstveni eksperimentalni avion, NASA ima za cilj da prikupi podatke koji bi mogli da naprave revoluciju u avio-saobraćaju, otvarajući tako put novoj generaciji komercijalnih aviona koji mogu da putuju brže od brzine zvuka.
"Ovo je veliko dostignuće koje je omogućeno isključivo napornim radom i genijalnošću agencije NASA i čitavog tima koji je radio na modelu X-59", rekla je zamenicia administratora Nase Pem Melroj, a prenosi portal Techxplore.
"Za samo nekoliko kratkih godina, prešli smo put od ambicioznog koncepta do stvarnosti. X-59 će pomoći da promenimo način na koji putujemo, približavajući nas za mnogo kraće vreme", dodala je.
Melroj i drugi visoki zvaničnici Nase otkrili su letelicu tokom ceremonije koju je organizovao glavni proizvođač, odnosno kompanija Lockgeed Martin u svom pogonu u Palmdejlu u Kaliforniji.
Inače, X-59 je u fokusu Nasine misije Kveset koja se fokusira na pružanje podataka koji će pomoći regulatorima da preispitaju pravila koja zabranjuju komercijalne supersonične letove nad kopnom. Već 50 godina, SAD i druge nacije zabranjuju takve letove zbog uznemiravanja stanovništva izazvanog glasnim zvučnim udarima.
Očekuje se da će X-59 leteti 1,4 puta većom brzinom od zvuka, odnosno 1.488 kilometara na sat. Njegov dizajn, oblik i tehnologije omogućiće letelici da postigne ovu brzinu uz generisanje tišeg zvučnog udara.
"Uzbudljivo je razmotriti novi nivo ambicija iza misije Kveset i njegove potencijalne koristi", rekao je Bob Pirs, pomoćnik administratora za istraživanje aeronautike u sedištu Nase u Vašingtonu.
"NASA će podeliti podatke i tehnologiju koju generišemo iz ove jedinstvene misije sa regulatorima i industrijom. Demonstrirajući mogućnost tihog komercijalnog supersoničnog putovanja iznad kopna, nastojimo da otvorimo nova komercijalna tržišta za američke kompanije od kojih će korist imati putnici širom sveta"
Tim misije će preći na sledeće korake u pripremi za prvi let: testiranje integrisanih sistema, rad motora i taksi testiranje modela.
Avion bi po prvi put trebalo da poleti kasnije ove godine, nakon čega sledi njegov prvi tihi let nad kopnom. Misija će sprovesti nekoliko testova letenja u pogonu Lockheed Martina pre nego što ga prebaci u Armstrongov centar za istraživanje letenja u sedištu Nase u Edvardsu u Kaliforniji, gde će biti njegova baza.
Kada NASA završi potrebne testove letenja, avion će preleteti nekoliko izabranih gradova u SAD, prikupljajući podatke o zvuku koji generiše i kako ga ljudi percipiraju. NASA će te podatke dostaviti Federalnoj upravi za vazduhoplovstvo i međunarodnim regulatorima.
X-59 je jedinstven eksperimentalni avion dužine 30, a širine 9 metara. Oblik aviona i tehnološki napredak u njemu omogućiće tihi nadzvučni let. Tanak suženi nos X-59 čini skoro trećinu njegove dužine i ima za cilj da razbija udarne talase koji bi obično rezultirali zvučnim udarima.
Zbog ove konfiguracije, kokpit se nalazi skoro na polovini dužine aviona - i nema prozor okrenut napred već sa strane. Umesto toga, stručnjaci misije su razvili sistem eXternal Vision, odnosno seriju kamera visoke rezolucije koje napajaju 4K monitore u kokpitu.
Takođe, motor je postavljen na vrhu što mu daje glatku donju stranu kako bi se sprečilo da se udarni talasi spajaju u pozadini aviona i izazivaju probijanje zvučnog zida.
Komentari (0)