Napustio školu sa 16 godina, bio zarobljen i kidnapovan: Profil Indijca koji je uzleteo na listi najbogatijih na svetu
Komentari28/01/2023
-20:00
"Dva ili tri veoma nesrećna incidenta dogodila su se u mom životu", rekao je svojevremeno u jednom intervjuu Gautam Adani, biznismen čiji su poslovi doživeli pravi uzlet u poslednje dve godine. "Incidenti" o kojima je govorio, uključuju to što je bio zarobljen u restoranu tokom talačke krize u Mumbaju 2008. godine, kao i to što je deset godina ranije bio kidnapovan pod pretnjom pištoljem. Ovi događaji daju samo letimičan pregled slikovitog života indijskog bogataša koji je danas najbogatiji stanovnik Azije, kao i četvrti na listi najbogatijih u svetu (prema Blumbergovom indeksu).
Adani dolazi iz porodice koja pripada srednjem staležu, i njegovi roditelji bavili su se prodajom tekstila. Sa 16 godina, Adani je napustio školovanje i preselio se u Mumbaj kako bi pokušao da osnuje sopstveni biznis, pa je počeo tako što je trgovao dijamantima u jednom od komercijalnih okruga ovog grada. Međutim, dve godine kasnije vratio se u rodnu državu Gudžarat, kako bi rukovodio fabrikom za pakovanje na čijem čelu je bio njegov brat.
Svoju prvu firmu Adani, koga ponekad porede sa Džonom Rokfelerom ili Kornelijusom Vanderbiltom, je osnovao 1988. godine, i ona se bavila trgovinom sirovinama, a vremenom se razvila u kompaniju "Adani Enterprises Limited" (AEL). Ubrzo nakon toga, u Indiji su počele reforme kojima je ekonomski rast zemlje ubrzan, a Adani je to iskoristio kako bi dodatno uvećao svoje bogatstvo.
Danas, široka lepeza Adanijevih kompanija obuhvata razne sektore, od transporta do proizvodnje struje, a jedan komentator ga je nazvao "možda i najagresivnijim u novoj generaciji indijskih bogataša", preneo je BBC.
Adani je na čelu druge po veličini kompanije za cement u Indiji, a u njegovim rukama je i 13 luka uključujući i luku Mundru, koja je najveća u zemlji i često se naziva "draguljem" Adanijeve imperije.
Pored ovoga, Adani kroz svoje kompanije poseduje i šest elektrana na ugalj što ga čini najvećim "igračem" na ovom polju izuzimajući državu, kao i gasovod dug 8.000 kilometara. Uprkos tome, Adani je rekao kako planira da uloži 50 milijardi dolara u "zelenu energiju", jer do 2030. godine planira da bude na vrhu kada su u pitanju obnovljivi izvori energije.
"Pošto nije mogao da se osloni na propalu indijsku infrastrukturu, izgradio je sopstvene privatne železnice i dalekovode. U nedostatku lakog pristupa domaćem uglju, kupio je rudnike u Indoneziji i Australiji i njihov sadržaj odneo kući preko sopstvenih luka", piše u svojoj knjizi o indijskom bogatstvu analitičar Džejms Krabtri.
Pozajmice od 30 milijardi
Veliki rast bogatstva Adani je zabeležio od početka pandemije koronavirusa - kada je ona tek krenula, 2020. godine, njegovo bogatstvo bilo je procenjeno na oko 13 milijardi dolara, dok danas iznosi oko 120 milijardi.
"Čak i u Indiji, gde je u velikoj meri porastao broj onih koji su superbogati, akumulacija bogatstva onako kako to radi Adani je neobična", rekao je Krabtri za američki CNN.
Međutim, ovakav brzi razvoj poslova dolazi sa velikim rizikom. Ukupno gledano, u oktobru prošle godine Adani je finansirao svoje kompanije između ostalog i sa oko 30 milijardi dolara u pozajmicama, što znači da je čitav njegov biznis bio jedan od najzaduženijih u Indiji.
Ovo nije prvi put da se govori o Adanijevoj zaduženosti - "Kredi svis" je 2015. godine u svom izveštaju upozorio na to da je "Adani grupa" jedan od deset indijskih konglomerata koji su pod "finansijskim stresom" zbog pozajmica.
Međutim, Adanijeva kompanija je uprkos tome nastavila da dobija pozajmice, kako od indijskih, tako i od inostranih banaka.
Kada je u avgustu prošle godine "Kredit sajts", istraživačka kompanija u vlasništvu "Fič grupe" objavila izveštaj u kom upozorava da je "Adani grupa" u riziku od bankrota jedne ili više kompanija zbog zaduženosti, iz indijskog konglomerata odgovorili su takođe izveštajem, u kom se kaže da su "njihove kompanije na zdravim nogama".
Kasnije su analitičari iz "Kredit sajtsa" izmenili neke delove svog izveštaja, ali su napomenuli da ostaju pri istom stavu kao što je izrečeno prvobitno.
Bliskost sa premijerom
Kritičari Adanija i njegovog poslovanja smatraju da je veliku ulogu u bogaćenju ovog Indijca imala njegova bliskost sa aktuelnim premijerom te zemlje Narendrom Modijem, koja potiče još od vremena kada je Modi bio na čelu Gudžarata, rodne države Adanija.
"Njih dvojica imaju povezane karijere. Politika Modija okrenuta ka biznisu pomogla je Adaniju da proširi svoja poslovanja. Sa druge strane, Adanijeve kompanije su radile na brojnim velikim projektima koji su postali simbol Modijevog 'Gudžarat modela', sa naglaskom na ulaganje u infrastrukturu, privlačenje stranog kapitala i industriju izvoza", piše Krabtri u svojoj knjizi.
Državni revizor u Indiji je 2012. godine optužio Modija da je uticao na to prodaju goriva iz državne kompanije Adaniju i drugim biznismenima po niskim cenama, a jedan indijski novinar je 2017. godine objavio seriju tekstova u kojima tvrdi da su Adanijeve kompanije imale povlašćen tretman dok je Modi bio na čelu Gudžarata. Međutim, i Adanijeve kompanije i Modijeva valda su stalno negirale sve optužbe koje idu u tom smeru.
Pisac nove Adanijeve biografije, RN Baskar, tvrdi da je "Adanijeva sposobnost da gradi i održava veze" zapravo najzaslužnija za njegove poslovne uspehe, i kao primer daje projekat luke u Kerali koju je Adanijeva kompanija izgradila, a koju su podržali i tadašnja opozicija i tadašnja vlast.
Baskar smatra da je rast Adanijevih poslova osiguran time što su njegovi projekti "blisko povezani sa nacionalnim interesima", a neki analitičari ističu da, čak i kada bi se vlast u Indiji promenila, Adanijev biznis ne bi mogao da propadne jer je jednostavno previše razvijen.
"Ako ste novi premijer Indije, verovatno ne biste želeli da razbesnite trećeg najbogatijeg čoveka na svetu", rekao je u oktobru prošle godine Tim Bakli, direktor australijskog tink-tenka "Klima, energija i finansije".
Komentari (0)