Fokus

Kako je došlo do sudara aviona i helikoptera u Vašingtonu: Istraga predstoji, ali neke zaključke već možemo da izvučemo

Komentari

Autor: Euronews Srbija

01/02/2025

-

14:07

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Tragičan sudar putničkog aviona i vojnog helikoptera u Vašingtonu ponovo je otvorio pitanje bezbednosti vazdušnog saobraćaja, naročito u jednom od najkontrolisanijih vazdušnih prostora na svetu.

O ovoj temi razgovarali smo sa urednikom portala Tango Six Petrom Vojinovićem koji ocenjuje da nas čeka duga istraga, ali da je ključno pitanje kako je došlo do toga da vojni helikopter bude tako blizu putničkog aviona. 

"Glavni grad najmoćnije države na planeti je veoma opterećen frekvencijom letova. Postoje dva velika aerodroma, a jedan je još bliže centru grada. Ranije se već postavljalo pitanje da li je ta frekvencija prevelika", objašnjava Vojnović.

Prema njegovim rečima, postoje brojne zabeleške, video-snimci, podaci o pozicijama letelica, kao i audio komunikacija, što omogućava rekonstrukciju događaja.

Tanjug/AP/Carolyn Kaster

 

Međutim, "nesrećne izjave" predsednika SAD dodatno komplikuju istragu, dodaje on.

"Nažalost, imamo nesrećne izjave predsednika Amerike koji se po prvi put meša u istragu koja tek predstoji. Ključno pitanje je zbog čega su se okolnosti poklopile da do nesreće dođe i šta je vojni helikopter radio tako blizu putničkog aviona", kaže Vojnović.

"Istraga će trajati dugo"

Istraga će, prema njegovim rečima, trajati dugo, jer su istrage u avioindustriji temeljne i mogu potrajati više od godinu dana.

"Nešto slično se nije dogodilo više od 16 godina, a možda gotovo sigurno nema veze sa izjavama predsednika. Ipak, postoje određeni zaključci koje možemo izvući iz dostupnih podataka", dodaje Vojnović.

Euronews Srbija

Petar Vojnović

Jedan od ključnih problema, kako navodi, jeste manjak osoblja u kontroli leta.

"Umesto dvoje ljudi koji su trebali biti na zadatku, bila je samo jedna osoba", istakao je on, dodajući da se poslednjih godina u Americi događaju brojni incidenti bliskih promašaja (‘near miss’), koji su posledica grešaka u kontroli letenja.

Objašnjavajući okolnosti nesreće, Vojnović istakao je da je sama blizina aviona i helikoptera bila rutinska.

"Helikopter je leteo svojim koridorom iznad reke, dok je putnički avion bio na sletanju. Njihovi pravci su se ukrštali, ali kontrolor letenja je bio svestan situacije i zahvaljujući modernim sistemima dobio upozorenje o mogućem sudaru."

Da li su piloti ispravno reagovali na dobijenu informaciju?

Međutim, trenutak odluke nastupio je kada je kontrolor prebacio odgovornost na pilota helikoptera.

"Rekao mu je: 'Sada je vaša odgovornost da se vizuelno razdvojite. Putnički avion je ispred vas.' Pilot helikoptera je to potvrdio, ali nije jasno da li je u tom trenutku pravilno identifikovao avion ili je možda pomešao sa nekim drugim, jer ih je u vazdušnom prostoru bilo više."

Dalja analiza podataka pokazala je da je helikopter, iako u odobrenom koridoru, u poslednjim sekundama pre nesreće probio dozvoljenu visinu i došao na istu visinu kao putnički avion.

Tanjug/AP/Petty Officer 2nd Class Taylor Bacon, U.S. Coast Guard

 

"Pitanje za istragu je da li su piloti ispravno reagovali na dobijenu informaciju i šta se dogodilo u kokpitu helikoptera", kaže Vojnović.

Na pitanje da li pronalaženje crne kutije može ubrzati istragu, odgovara: "Olakšava, ali ne ubrzava značajno. Ovde je sreća da je sve pronađeno. Iako je reč o vojnoj letelici, vojska mora sve da preda civilnoj agenciji za istragu nesreća, koja je nezavisno finansirana i nikome ne odgovara."

Preporuka za vas

Komentari (0)

Svet