Fokus

Desnica pobeđuje u "kulturnoj bici" jer "levičari ne umeju da mimuju": Koliko političari prate trendove na internetu?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

07/04/2024

-

16:04

Desnica pobeđuje u "kulturnoj bici" jer "levičari ne umeju da mimuju": Koliko političari prate trendove na internetu?
Desnica pobeđuje u "kulturnoj bici" jer "levičari ne umeju da mimuju": Koliko političari prate trendove na internetu? - Copyright Tanjug AP/Mike Roemer, profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Nacionalno okupljanje (RN) dominira u anketama u Francuskoj, pa čak i u onima koje su naručili njihovi rivali. Iako je najpoznatija "perjanica" te stranke Marin le Pen, na njenom čelu je mlada politička zvezda u usponu Žordan Bardela (28), koji je kandidat na izborima za Evropski parlament, piše Euronews Srbija u tekstu o mladoj zvezdi francuske i evropske politike.

Euronews donosi i poprilično neverovatan podatak da je Bardelin rejting 29,5 odsto pred Evropske parlamentarne izbore, a taj rejting ga gura u sam vrh francuske i evropske politike. Stoga je pitanje koje zaokuplja pažnju statističara, političkih analitičara, ali i birača, kako je jedan mladić uspeo da u relativno kratkom roku ostvari takav uspeh i da sebe vine u sam vrh evropske politike.

Političke poruke na moderan način prijaju mlađem, ali i starijem biračkom telu

Vrtoglavi politički uspon Bardele pratila je i eksplozija popularnosti na društvenim mrežama, posebno među mlađom populacijom. Tako je na TikTok-u, za samo tri godine od otvaranja naloga, Bardela prešao brojku od milion pratilaca. To je uradio u velikoj meri izbegavajući temu politike, već prateći trendove. Na primer, "virali" sa više od milion pregleda bili su snimci gde mazi zeca ili kravu tokom sajma poljoprivrede, ispija pivo i vino, penje se na tenk, peva sa pristalicama, navodi Euronews.

TikTok video snimci poput ovog, u kojem Bardela na sajmu poljoprivrede radi sve ono što radi "običan svet", neuštogljeno, prirodno i spontano, donosi čak 1,1 milion pregleda, što je daleko od njegovih najgledanijih snimaka, koji imaju i više miliona pregleda.

Inače, prema istražvanju Politika, od 705 evroposlanika njih 186 ima aktivne naloge na TikToku. Druge mreže su takođe zastupljene, a slanje političkih poruka putem netradicionalnih, tj. alternativnih medija je postalo svakodnevnica za one političare koji su razumeli moć društvenih mreža.

Obama je pobedio zahvaljujući Fejsbuku, ali je Tramp "osvojio" Twitter koji mu nije bio naklonjen

istorijat "svemoćnih" društvenih mreža seže u rane dvehiljadite godine. Iako je bilo nekoliko pokušaja da se pokrenu globalno važne i velike mreže, nijedna nije bila tako uspešna kao Fejsbuk. Sem što je za kratko vreme zaludeo svet i doneo revoluciju u medijskoj i sociološkoj sferi, Fejsbuk je postao i moćno političko oružje u rukama onih koji su znali da ga koriste.

Barak Obama je u kampanji za izbore 2008. godine, na kojima je pobedio protivkandidata Džona Mekejna odneo pobedu pre svega na društvenim mrežama, na kojima je dominirao, koristeći sve resurse koji su mu bili na raspolaganju. Mekejn se u toj "borbi" prosto nije snašao u dovoljnoj meri.

Tanjug/AP/Jeff Dean

 

Kako je Obamina kampanja osvojila društvene mreže 2008. godine, još drastičniji primer se desio na izborima 2016. godine, kada je Donald Tramp u borbi sa Hilari Klinton za mesto u Beloj kući, dominirao Twitterom. Bez obzira na opšteraširen stav da je Twitter "liberalna" mreža, Tramp je uspeo jasnim i direktnim porukama da zagospodari tadašnjim Twitter-om, pomoću kojeg je lako stigao do ogromnog broja potencijalnih birača. Njegov primer sledi i mađarski premijer Viktor Orban koji svoje pratioce na Twitteru redovno obaveštava o svojim aktivnostima.

Takođe, Tramp je u političku arenu uveo "mimove", tada popularni trend mlađe populacije koji na sarkastičan, ironičan ili komičan način kroz kreativnu dosetku u vidu fotografije koju prati određeni tekst, najčešće samo daje "hint", tj. naslućuje šta je cilj koji "mim" želi da pogodi.

"Mimovanjem", tj. kako su politički protivnici Trampa govorili "trolovanjem", Tramp je uspeo da dođe do širokog auditorijuma i toliko širokog spektra da je pokrio sve grupe glasača bez obzira na pol, rasu, godine, stalež.

Društvene mreže kao igralište mladih političara desnice

Nakon izbora 2016. godine dolazi do poziva za većom cenzurom društvenih mreža, ograničavanjem "reach-a" i kontrolom sadržaja na način da bude predstavljen tako da određene poruke ne stignu do krajnjeg odredišta, što su u svakom slučaju birači.

@matteosalviniufficiale

Fatico a definire "esseri umani" coloro che, in sette, stuprano una ragazza, andando poi - secondo i racconti - in rosticceria come se nulla fosse, senza pietà né rimorsi, lasciando la vittima inerme. Oltre ad essere squallidi criminali, questi esseri sono dei malati che vanno curati. Il disegno di legge della Lega è chiaro: CASTRAZIONE CHIMICA per pedofili e stupratori, perché chi osa mettere le mani addosso a donne e bambini non deve mai più essere messo nelle condizioni di ripetersi. Punto.

♬ suono originale - Matteo Salvini

Posmatrajući političku i medijsku scenu, u tom trenutku se dalo naslutiti da će politička desnica ostati verna tradicionalnim medijima, televiziji, radiju i sl. Međutim, potpuno neočekivano je došlo do preokreta. Tradicionalni mediji, na prvom mestu televizija, koju prema istraživanju Ipsos-a u Sjedinjenim državama gleda sve manje pripadnika Generacije milenijalaca i Generacije Z, postaje oaza političke levice, dok se politička desnica seli na alternativne medije, smatrajući da alternativni mediji, društvene mreže pre svega, pružaju priliku za slanje necenzurisanih političkih poruka, koje mogu da dopru do ogromnog broja gledalaca/čitalaca, birača, na kraju krajeva.

Tako, sem Bardele koji je u poslednje dve godine TikTok i druge mreže iskoristio na način da Politico piše o njemu sa pitanjem da li je moguće da njegov rast bilo šta zaustavi, značajnu popularnost na TikTok-u beleži Silvija Sardone iz italijanske "Lige", koja je evroposlanik, a koju direktno prati preko 120.000 ljudi, ali njene nastupe u evroparlamentu gleda čak milion ljudi.

Za njom ne zaostaje ni njen stranački lider, Mateo Salvini, kojeg na TikTok-u prati skoro milion ljudi, a njegovi klipovi su gledani u stotinama hiljada i milionima pregleda. Sem Salvinija, i drugi lideri velikih partija, ili lideri država, poput Viktora Orbana, imaju nalog na društvenoj mreži Iks (X), koji im služi za slanje političkih poruka internacionalno, gde su izuzetno praćeni i gde se njihove poruke posmatraju kao politički proglasi.

Ograničenost pristupa tradicionalnim medijima uslovljava prelazak na alternativne medije i mreže

Alternativa za Nemačku (AfD), koja je u percepciji političkih protivnika, ali i velikih medijskih kuća, viđena kao krajnje desničarska, susrela se sa čestom nemogućnošću predstavljanja svog programa na tradicionalnim medijima. Uprkos svojevrsnoj blokadi, AfD je iskoristio kako TikTok, tako i Facebook, Youtube i Twitter, ali i druge alternativne kanale.

Ekspanzija je bila toliko očita da je izazvala i reakciju političkih protivnika, pa je tako ministar zdravlja Nemačke dr Karl Lojterbah na svom Twitter profilu podelio svoj prvi video na TikTok-u sa opisom: "Ne smemo omladinske platforme prosto da ostavimo AfD-u".

Najdžel Faraž, čovek koji je "izveo" Veliku Britaniju iz Evropske unije, pokrenuo je izuzetno gledan podkast "Sreća i Sloboda", a jedan od gostiju mu je bio nekadašnji predsednik SAD, a sada republikanski kandidat za tu funkciju Donald Tramp.

Poput Faraža, još jedna zvezda desnice, novinar i voditelj Taker Karlson, je odlaskom sa američke TV Fox, ostao u medijima na način da je pokrenuo sopstveni podkast, u kojem je kao jedini novinar sa Zapada od početka rata u Ukrajini, ugostio ruskog predsednika Putina, u intervjuu koji je pregledalo stotine miliona gledalaca.

Politički influenseri, aktivisti i "mimeri" kojima su društvene mreže prevashodno kanal obraćanja osvajaju političko nebo

Ako su politički analitičari proizvod prve decenije 21. veka, politički influenseri su definitivno proizvod treće decenije ovog veka.

Jedan od njih je i Pol Džozef Votson, kojeg na društvenim mrežama prate milioni ljudi, a koji se politikom i političkom analitikom bavi na potpuno moderan način, koristeći prednosti tehnologije. Votson je takođe predstavnik desnice, čiji provokativni i kontroverzni stavovi bude emocije i uzburkavaju političke vode. Prate ga birači širokog političkog spektra, ili u želji da mu dokažu suprotno, ili da ga podrže.

S druge strane, mlada zvezda ideologije zelenih i liberala, Greta Tunberg, iako na mreži X (Iks), nekadašnjem Twitter-u, beleži čak pet miliona pratilaca, ne uspeva da održi korak sa mladim predstavnicima političke desnice kada je u pitanju slanje političkih ili aktivističkih poruka, jer kako kaže Roman Fargier, istraživač za političku radikalizaciju na Centru za društvene i političke studije (CEPEL) Univerziteta u Montpeljeu: "Prvi cilj desničarskih pokreta je, kako oni to nazivaju, 'kulturna bitka', koju, prema njihovom mišljenju, dobijaju jer, kako bi američki desničari rekli: levičari ne umeju dobro da mimuju", prenosi Politico.

Crna Gora je imala svoju "mim revoluciju"

Rečenica "Levičari ne umeju dobro da mimuju" je svojih pet minuta imala i u našem regionu. Naime, tokom borbe Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori, političkih predstavnika srpskog naroda i građana s jedne strane, sa predstavnicima tadašnjeg crnogorskog režima s druge strane, u vezi sa spornim Zakonom o slobodi veroispovesti, desio se politički fenomen u vidu "litija", koje su do temelja uzdrmale Crnu Goru i politiku u njoj, a na kraju dovele i do rušenja režima Mila Đukanovića nakon 31 godine na vlasti.

Neosporan doprinos razvoju protestnih akcija, litija, dale su crnogorske mim stranice, koje su podržavajući SPC i njena prava, artikulisale desetine hiljada građana, koji su učestvovali u litijama. Režim Mila Đukanovića je pokušavao pred izbore 2020. godine da odgovori jednakom merom, ali se pokazalo da ipak "...ne umeju da mimuju".

Komentari (0)

Svet