Opomena, prepirke i "sporni minut": Burno na sednici o budžetu, opozicija negodovala jer nije mogla da dopuni dnevni red
Komentari05/12/2022
-08:18
Skupština Srbije započela je danas raspravu o predlogu budžeta za 2023. godinu, a zasedanje je trajalo do skoro 22 sata. Sednica će biti nastavljena sutra. Predlogom budžeta za narednu godinu predviđeni su prihodi i primanja u iznosu od 1.843,4 milijarde dinara. Poslanici više opozicionih stranaka kritikovali su danas na zajedničkoj konferenciji za novinare način na koji je zakazana sednica, na kojoj se raspravlja o Predlogu budžeta za 2023. godinu.
Predstavnici pojedinih opozicionih grupa su danas, na početku sednice Skupštine, reklamirali povrede Poslovnika o radu, jer im, kako su naveli, nije dozvoljeno da u nedelju predaju na vreme predloge dopuna dnevnog reda.
Vladimir Orlić je odgovorio da se predlozi podnose najkasnije 24 sata određenog za početak sednice. Dodao je da su u odgovoru Sekretarijata obavešteni da predlozi nisu bili blagovremeni.
Sednica je, međutim, kako su naveli predsednici opozicije, ali i Otvoreni parlament, zakazana 24 sata pre njegog početka i to nije ostavilo vreme za predaju predloga opoziciji.
Kako su naveli iz opozicije, nameravali su da pitaju ko je ubio Olivera Ivanovića, o slučaju “Jovanjica”, sporna dva minuta saobraćajne nesreće u Doljevcu, a što se zakona tiče, želeli su da predlože zakon o radu, novu rezoluciju o KiM i zakon o vraćanju penzija.
"Sporni minut"
Predsednica poslaničke grupe Ujedinjeni Marinika Tepić upozorila je da su poslanici opozicije u nedelju od 9:00 čekali da predaju dopune dnevnog reda, a onda je vladajuća većina "izvršila pravno nasilje" i poslanicima uskratila nadležnost, izmeštajući pisarnicu u zgradu u Kralja Milana.
Skupština je juče ličila na Divlji zapad, trčali ste, preko dva bulevara, u staru zgradu Skupštine da predate zahtev za sednicu. Vlast beži od opozicije. Šta je sledeće, hoćemo li imati pokretnu pisarnicu, kao onaj kombi Gorana Vesića, zapitala je Tepić.
Poslanik kluba Demokratske stranke Srđan Milivojević rekao je da je u nedelju u 11:10 bio ispred pisarnice, ali da su kao vreme prijema stavili minut kasnije, kako šest predloga dopune dnevnog reda ne bi bilo uvršteno.
Razumem strah da se formiraju anketni odbori za ubistvo Olivera Ivanivića ili za aferu "Jovanjica", ali ne razumem strah od predloga izmena Zakona o radu. Kojim ljudskim i moralnim kriterijuma stre se rukovodili kad ste to odbili, upitao je Milivojević Orlića.
Politikolog Cvijetin Milivojević za Euronews Srbija je, komentarišući ovo, rekao da mu nije jasno zašto se ovo događa i da ovakva situacija u Skupštini podseća na situaciju iz 2019. godine kada je opozicija napustila Skupštinu.
"Juče ste imali paradoksalnu situaciju da je neko u Skupštini naredio da se zaključa pisarnica. To je tragikomična situacija. Normalna vlast bi učinila sve da ohrabri opoziciju da poveruje kako će imati neku demokratiju u parlamentu. Ovde se čini sve da se parlament ogadi opoziciji što je jedna vrlo, vrlo loša poruka. Ja zaista ne mogu da poverujem da je to nešto što je zamislio vrh SNS. Verujem da je neki incident u pitanju", rekao je on.
Podsetio je i da se ovo dešava drugi put i da je kada je bila rasprava o rebalansu budžeta na isti način opozicija onemogućena.
Otvoreni parlament: Obesmišljena uloga parlamenta
Otvoreni parlament je ovim povodom ocenilo da je zakazivanjem sednice Skupštine o državnom Budžetu samo 24 sata pre njenog početka skupštinsko rukovodstvo ponovo demonstriralo nameru da obesmisli ulogu parlamenta i ograniči raspravu, čak i kada je u pitanju jedan od najvažnijih zakona države.
"Ishod ovakvog postupanja može da bude usvajanje potencijalno loših rešenja, koje mogu da imaju negativne posledice po interes građana", navodi se u saopštenju.
Dodaju da nameru vladajuće većine dodatno potvrđuje i činjenica da poslanici od danas imaju zadatak da paralelno raspravljaju o još 34 dokumenta, odnosno o više od 2.700 strana materijala koji su ušli u skupštinsku proceduru tokom protekle dve nedelje.
"Ovakav dnevni red ne može da omogući kvalitetnu pripremu, rad i diskusiju, a posebno brine kada se ovakva praksa primenjuje i u slučaju rasprave o jednom od najvažnijih zakona - Budžetu Srbije. Ni javno slušanje o Budžetu nije suštinski doprinelo pripremi poslanika za debatu, jer je i ono održano u nedelju, neposredno pred zakazivanje sednice. Poslanici ne samo što nemaju dovoljno vremena za pripremu, već ih i pravila Skupštine sprečavaju da podnose predloge za promene dnevnog reda kada se sednica zakazuje u ovim rokovima. Kao ishod, možemo da dobijemo zakon sa lošim rešenja za građane", izjavila je Tamara Branković ispred Otvorenog parlamenta.
Orlić uputio prvu opomenu opozicionim poslanicima
Predsednik Skupštine Srbije Vladimir Orlić izrekao je danas opomenu poslaniku Moramo-Zajedno, Aleksandru Jovanoviću Ćuti, jer je bez dozvole prilazio stolu predsedavajućeg i ministrima delio letke.
Dok je šef poslaničke grupe Dveri Boško Obradović govorio o razlozima zbog kojih treba da se produži rasprava o usvojenim tačkama dnevnog reda, Jovanović je ustao sa mesta i otišao do ministara.
"Jovanović ako može da se vrati na svoje mesto. Nemate saglasnost da prilazite stolu”, upozorio ga je predsednik Skupštine Srbije Orlić.
Jovanović je uprkos tome nastavio da deli letke zbog čega je dobio opomenu.
Premijerka Ana Brnabić poručila je Jovanoviću da je mogao letke da odštampa na recikliranom, a ne na sjanom papiru, ocenjujući da je reč o “lažnim ekolozima”.
“Svi građani su bili svedoci toga da smo dobili letke od strane Pokreta zelenih ili kako se već zovu. Velika koalicija malih stranaka. Dobili smo letke na sjajnom papiru, koji je najgori za životnu sredinu, nisu se potrudili da makar bude reciklirani papir. Za taj papir morali ste da posečete ne znam koliko drveća”, rekla je Brnabić.
Ona je pročitala na koji način sve može da se sačuva životna sredina, a jedan od njih, kako je istakla, upotreba recikliranog papira.
“Želim da ukažem na izuzetno važan predlog zakona koji smo poslali skupštini, a tiče se zaštite životne sredine. To je Predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o zajmu između Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj. Tim zakonom se povećava obim mera za unapređenje energetske efikasnosti, između ostalog, planira se ugradnja solarnih panela kod domaćinstava”, rekla je Brnabić. Ona je istakla da je vrednost tog sporazuma 44,9 miliona evra.
"Ekolozi, lažni ekolozi su glasali ili protiv ili nisu glasali uopšte, ali nisu glasali za. Građani mogu jasno da vide o kakvim je licemerju reč samo u ovih 15 minuta", istakla je premijerka.
Mali: Budžet uravnotežen i zasniva se na tri stuba
Ministar finansija Siniša Mali rekao je da je predloženi budžet veći za 7,8 odsto u odnosu na aktuelni rebalans, a deficit od 3,3 procenta dogovoren je sa MMF-om.
On je naveo da je budžet uravnotežen i da se zasniva na tri stuba – očuvanju životnog standarda građana, značajnim izdvajanjima za kapitalne investicije i energetici.
"U ovom budžetu imate novac za dalje povećanje penzija, dakle, podrška našim najstarijim sugrađanima, obećanje koje smo dali - obećanje i ispunjavamo. Novembarske penzije su već porasle za devet odsto, prve uvećane penzije isplaćene su u petak iz samostalnih delatnosti, u utorak ćemo isplatiti vojne i poljoprivredne, 10. decembra po kalendaru isplaćuje sve ostale penzije koje su devet odsto uvećane u ovoj godini, a u budžetu za sledeću godinu imate povećanje 12,1 odsto od naredne godine. Kumulativno u procentima imamo najveće povećanje penzija do sada", rekao je Siniša Mali.
U Fiskalnom savetu smatraju da su povećanja primanja penzionerima i zaposlenima u javnom sekteru opravdana, ali upozoravaju na velike izdatke za energetski sektor uzrokovane, kako kažu, lošim rukovođenjem EPS-om i gubicima Srbijegasa usled razlike u nabavnoj i prodajnoj ceni.
Predsednik Fiskalnog saveta Pavle Petrović ocenjuje da se, kada se izuzmu ogromni izdaci za energetiku, javni prihodi i rashodi u budžetu uravnoteženi, da se zadržava viskon nivo izdvajanja za javne investicije i rasterećenje doprinosa i poreza na rad
"Deficit koji se predviđa za sledeću godinu od 3,3 odsto BDP-a, odnosno 2,2 milijarde evra je relativno visok i definitivno visok deficit za Srbiju. Međutim glavni izvor tog deficita su probemi u energetskom sektoru. Deo krize je došao spolja, a veliki deo krize koji se odnosi na EPS je generisan isključivo iznutra. Tako da će u sledećoj godini građani Srbije značajan deo sredstava morati da odvoje i plate za velike greške i nekompetentno vođnje elektroprivrednog sistema", naveo je Petrović.
Brnabić: Smanjujemo deficit, povećavamo plate, penzije, investicije
Premijerka Ana Brnabić izjavila je danas u Skupštini da predlog budžeta prati prioritete koji su izneti u ekspozeu za period do 2024, a jedan od njih je da se održi fiskalna stabilnost.
“Imamo nikada veći budžet za kapitalne investicije, ulažemo u enetrgetiku, prosvetu, nauku, inovacije, kulturu. Javni dug će biti ispod 60, odnosno 56,1 odsto BDP, a što je veoma važno, imamo prostor i dalje ćemo se boriti da stalno povećavamo plate i penzije”, rekla je Brnabić.
“Plate u javnom sektoru će od januara biti veće za 12,5 odsto, u vojsci za 25 procenata, minimalac za 14,3 odsto i iznosiće 40.022 dinara što je oko 340 evra. Idemo na dodatno poresko rasterećenje zarada, kroz povećanje neoporezivog dela zarade i smanjenje stope doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje na teret poslodavaca”, rekla je premijerka i dodala da će država zbog toga biti uskraćena za 41 milijardu dinara.
Prema njenim rečima, planiran je ekonomski rast od 2,5 odsto za sledeću godinu, što je zbog svih problema koji su se u svetu dogodili, manje nego što se ranije predviđalo.
Premijerka je istakla da je budžet za sledeću godinu pravljen tako da se pozitivna kretanja u zemlji nastave i da se za razliku od 19 zemalja EU, gde se očekuje recesija, u Srbiji planira rast.
U tom smislu nastaviće se sa kapitalnim investicijama za koje je prema njenim rečima izdvojeno 423,9 milijardi dinara ili 5,3 odsto BDP-a.
Dnevni red sednice
Na dnevnom redu današnje sednice Narodne skupštine predloženo je ukupno 35 tačaka. Kako je saopšteno iz parlamenta, za ovu sednicu predložen je sledeći dnevni red:
1. Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu, sa Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2023. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2023. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2023. godinu i Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Nacionalne službe za zapošlјavanje za 2023. godinu, koji je podnela Vlada,
2. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Nacionalne službe za zapošlјavanje za 2022. godinu, koji je podnela Vlada.
3. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2022. godinu, koji je podnela Vlada,
4. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2022. godinu, koji je podnela Vlada,
5. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, koji je podnela Vlada,
6. Predlog zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2021. godinu, koji je podnela Vlada,
7. Predlog zakona o izmenama i dopuni Carinskog zakona, koji je podnela Vlada,
8. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, koji je podnela Vlada,
9. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o republičkim administrativnim taksama, koji je podnela Vlada,
10. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana, koji je podnela Vlada,
11. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost, koji je podnela Vlada,
12. Predlog zakona o izmenama i dopuni Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama, koji je podnela Vlada (broj 011-2512/22 od 18. novembra 2022. godine);
13. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o elektronskom fakturisanju, koji je podnela Vlada,
14. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji, koji je podnela Vlada,
15. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu, koji je podnela Vlada,
16. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, koji je podnela Vlada,
17. Predlog zakona o izmeni Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, koji je podnela Vlada,
18. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod NLB Komercijalne banke AD Beograd za potrebe finansiranja Projekta izgradnje državnog puta IB reda, deonica brze saobraćajnice: auto-put E-75 Beograd - Niš (petlјa „Požarevac“) - Požarevac (obilaznica) - Veliko Gradište - Golubac (Dunavska magistrala), koji je podnela Vlada,
19. Predlog zakona o potvrđivanju Okvirnog protokola o finansijskoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Kralјevine Španije u oblasti infrastrukturnih projekata, koji je podnela Vlada,
20. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora između Vlade Republike Srbije i Vlade Mađarske o prijatelјskim odnosima i saradnji u oblasti strateškog partnerstva, koji je podnela Vlada,
21. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Projekat čiste energije i energetske efikasnosti za građane) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj, koji je podnela Vlada,
22. Predlog zakona o potvrđivanju Okvirnog sporazuma o finansijskom partnerstvu između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije i Evropske komisije o pravilima za sprovođenje finansijske pomoći Evropske unije Republici Srbiji u okviru instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA III), koji je podnela Vlada,
23. Predlog odluke o razrešenju funkcije predsednika Osnovnog suda u Bečeju, koji je podneo Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu,
24. Predlog odluke o izboru predsednika suda, koji je podneo Visoki savet sudstva,
25. Predlog odluke o izboru predsednika sudova, koji je podneo Visoki savet sudstva,
26. Predlog odluke o izboru predsednika sudova, koji je podneo Visoki savet sudstva,
27. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva,
28. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva,
29. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva,
30. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva,
31. Predlog odluke o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju, koji je podneo Visoki savet sudstva,
32. Predlog odluke o izboru viceguvernera Narodne banke Srbije, koji je podnela guverner Narodne banke Srbije,
33. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS),
34. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podnela Poslanička grupa NADA - NOVI DŠ - POKS i 35. Predlog odluke o izmenama Odluke o sastavu Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje, koji je podneo predsednik Narodne skupštine.
Komentari (0)