Manje predizbornih spotova, sve više ulaganja u TikTok, ali kakvi su dometi takve kampanje: "Lajk nije isto što i glas"
Komentari08/12/2023
-17:33
Srbiju za nešto više od nedelju dana očekuju vanredni parlamentarni izbori, a građani tokom kampanje imaju priliku da vide tek po koji predizborni spot. Neki su predstavljali svoje dosadašnje rezultate, a neki pokušali da pokažu šta će biti drugačije ako oni pobede. Ono što je utisak tokom ove kampanje jeste da se izborna borba ovog puta više preselila na društvene mreže.
Predsednik na vratima građana sa kojima razgovara o platama i zaposlenosti je samo jedna od scena predizbornih spotova koje je objavila vladajuća stranka. Srpska napredna stranka je najaktivniji kada je trka predizbornim spotovima u pitanju, a osim u domove, predsednik je ušao i u seosku kafanu.
Spotovi su nekada bili glavno sredstvo komunikacije političara sa glasačima, ali se čini da ove godine nisu toliko popularni, jer ih neke stranke. Jedna od onih koje jesu je stranka Dveri, koja je u fokus stavila borbu za prava poljoprivrednika.
Ruska stranka je na neobičan način u fokus svog spota stavila evrointegracije Srbije. U međuvremenu, spot je objavila i lista "Srbija protiv nasilja".
U ovoj predizbornoj kampanji, je većina stranaka osim što prave konvencije, prešla na društvene mreže, uglavnom objavljujući poruke mlađim glasačim na TikToku i Instagramu.
Komentarišići predizborne spotove, pisac Đuro Radosavović za Euronews Srbija kaže da oni po pravilu treba da idu u dva pravca - "mi rešavamo vaše probleme" i "mi činimo vaš život lepšim". Radosavović navodi i da je srpska kampanja pokazala da su neki sa spotovima otišli u "krindž, neki u duhovitost, a pojedini pogađaju neuralgične tačke". Po prvi put se, kaže, primećuje da se više ulaže u Tiktok nego u televizijsku kampanju.
Koliko spot urodi plodom - videće se nakon izbora
Kako je rekao Radosavović, ako televiziju gledaju uglavnom penzioneri, a TikTok koriste uglavnom mlađi ljudi, potpuno je drugačija i montaža i muzika i same poruke. Kada je reč o predizbornoj kampanji SNS, kaže da verovatno nikad ne rade nešto bez nekih istraživanja.
"Vidi se po segmentima koji su pokriveni da tu je neko baš pritisnuo dugmiće za svaku ciljnu grupu. Ali sa druge, Boško Obradović je taj koji želi da bude nešto slično tome, ali jednostavno nema kapacitete jer onda to je ono kada se pređe granice pa postaje 'krindž' u smislu da neki spotovi su gledani, ali lajk nije isto što i glas", rekao je Radosavović.
Kako je dodao, jedino se nakon izbora može videti da li je takav neki spot doneo rezultate. Takve spotove rade brendovi ili političari u smislu da nemaju neku vidljivost, nemaju mnogo novca za kampanju i onda žele po svaku cenu da skrenu pažnju.
"Za Boška Obradovića se već zna, on je gost na mnogo televizija, možda će reći da nije previše, ali ne vidim potrebu da čovek koji je afirmisan uradi takav spot, jer je ozbiljan u smislu da šalje ozbiljne poruke, ali nije on Pepe Grillo, italijanski političar, koji je stand-up komičar pa da ima takav spot, ali možda će i ovo uroditi plodom", rekao je on.
Na pitanje kako sa biračima komuniciraju stranke koje nisu izašle sa spotovima, Radosavović kaže da sigurno koriste sve ostale kanale i da su saopštenja njihovi spotovi.
"Da li je to pogrešno ili nije, možda i nije, zato što skupe su sekundaže i mnogo tu treba produkcije. Ako je neko na TikToku, taj mora da ima mašineriju iza sebe u smislu da svakodnevno nešto ponudi ljudima, a to mora da se montira, osmisli, snimi, reflektori, šminke, to je ozbiljan posao i mnogo košta", rekao je on.
Radosavović ističe i da će se vratiti vreme onih spotova kada političar sa nekom pozadinom ili zastavom samo izađe i izgovori par rečenica, što se videlo i na primeru Emanuela Makrona, Džoa Bajdena ili Baraka Obame.
TikTok u službi kampanje
Nije mnogo prošlo, a TikTok je postala najkomercijalnija društvena mreža, čiji korisnici nisu više samo mladi, a onda su se pojavili i srpski političari. Možda je ovo najanemičnija predizborna kampanja kojoj svedočimo u zadnje vreme, ali ovo je prva kampanja od uvođenja višepartizma u našoj zemlji u kojoj političari za svoju promociju aktivno koriste TikTok.
Govoreći o TikToku i kako je to postalo novo poprište političke borbe, Radosavović kaže da naši političari zasad samo vežbaju jer niko ne zna kako će tačno tamošnja publika da reaguje.
"Jedno je udica, drugo je mamac. Ovo je sad mamac, ali udica treba da izvuče te ljude iz njihovih soba, kafića i da ih dovede da glasaju ako bude hladno, ako bude tog dana nešto zanimljivije. Jako je teško te ljude motivisati da odu da glasaju, duhovito im se privuče pažnja, ovo je prvi korak da im se priđe. Pratiti kako se njima obraaju glumci, muzičari, ljudi koji hoće nešto da prodaju ali da to bude onako diskretno provučeno jer i ovo je vrsta prodaje, tako da, mislim da moraće političari da menjaju, mi smo da oni potpuno drugačije deluju na televiziji i na tiktoku i svaki taj kadar je važan, vi vidite da su oni vežbali jer im je neko rekao da ako hoće ove ljude moraće na određeni način i da se ponašaju".
Komentari (0)