Društvo

Spušta se starosna granica za vozače kamiona i autobusa: Da li novo rešenje predstavlja rizik po bezbednost saobraćaja?

Komentari

Autor: Euronews Srbija/Ana Mihaljčić

13/08/2023

-

09:31

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Starosna granica za dobijanje vozačke dozvole za kamione i autobuse biće spuštena za tri godine, a vozački ispit za te kategorije moći će da polažu i vozači koji imaju samo probnu dozvolu za automobil, predviđeno je izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. To znači da bi mladi ljudi već sa 18 godina mogli da voze kamion, a sa 21 da upravljaju autobusom. Otvara se pitanje da li će to rešiti problem nedostatka profesionalnih vozača ili će povećati rizik po bezbednost saobraćaja?

Izmenom zakona biće olaškani uslovi za dobijanje vozačkih dozvola za transportna vozila, jer kako piše u obrazloženju, postoji konstantan nedostatak kvalifikovanih kadrova. 

Na ulicama i putevima Srbije tako bi uskoro mogli da se nađu mladi vozači autobusa i kamiona, koji po važećim propisima ne bi smeli da voze ni automobil sa motorom jačim od 108 konjskih snaga. 

"Našli smo se u situaciji da biramo da li ćemo da se oslonimo na penzionisane vozače, na ljude koji su stariji od 65 godina i kojima se psihofizičke sposobnosti polako kompromituju što oni nadoknađuju isustvom i između mladih vozača. Činjenica je da oni nemaju iskustvo, ali su psihofizički svakako u mnogo boljoj kondiciji", rekao je za Euronews Srbija Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja. 

U Srbiji je trenutno više od 30 odsto profesionalnih vozača starijih od 50 godina, kao i veliki broj penzionera, dok je manje od 10 odsto vozača mlađih od 30 godina, objašnjava generalni direktor Srbijatransporta Goran Aleksić i dodaje da se izmenama zakona stvaraju uslovi za priliv mlađih vozača.

"U ovom trenutku starosna struktura profesionalnih vozača u Srbiji je vrlo visoka. S druge strane kvalitet radne snage je vrlo nizak. Zbog nedostatka vozača zapošljavaju se i vozači koji svojim karakterom, odnosom prema poslu predstavljaju problem za kvalitet usluge i bezbednost saobraćaja", rekao je Aleksić za Euronews Srbija. 

Koliko je novo rešenje rizik za bezbednost  

Zbog manjka vozača kamiona, ugrožena je bezbednost saobraćaja, pišu zakonodavci, jer odabir vozača nije moguć - već se zapošljava ko god ima vozačku dozvolu za kamion. 

Sagovornici Euronews Srbija saglasni su da će se sada pružiti prilika mladim ljudima da lakše postanu profesionalni vozači kamiona i autobusa.

"Da li će to biti rizik po bezbednost? Ukoliko obuka bude podignuta na viši kvalitetniji nivo za kamione i autobuse, mislim da će taj rizik biti minimalan. Trenutna obuka za sve kategorije po mom mišljenju na skali od 1 do 10 jeste najviše 3. Mora definitivno da se unapredi i promeni, a naročito za ovu kategoriju. Uz dobru obuku, uz dobru kontrolu na polaganju mislim da nećemo imati problem u sistemu", kaže Okanović. 

Aleksić je naveo da je u Srbiji kvalitetno implementirana stručna profesionalna kompetencija već četiri godine unazad, i početna i periodična obuka, tako da će svi oni koji budu pristupali profesiji profesionalnih vozača biti kvalitetno obučeni i biti spremni i sposobni da rade posao profesionalnog vozača u praksi.

Polaganje za vozačku dozvolu za kamion košta oko 300 hiljada dinara, a za autobus oko 450 hiljada dinara. U skladu sa tim, u Srbijatransportu očekuju da će Vlada Srbije pronaći mogućnost da subvencioniše obuke mladih vozača do 30 godina koja će pomoći privredi države. 

Neophodan sertifikat za profesionalnog vozača

U Agenciji za bezbednost saobraćaja navode da je jedan od ciljeva novog rešenja da se nadoknadi nedostatak profesionalca, ali i naglašavaju da će za vozače kamiona i autobusa biti potreban sertifikt profesionalnog vozača. 

Zamenik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković kaže za Euronews Srbija da Srbiji, po gruboj proceni, nedostaje oko 10.000 profesionalnih vozača i navodi da spuštanje starosne granice za dobijanje vozačke dozvole za kamione i autobuse neće uticati na bezbednost u saobraćaju. 

"Mladi vozači su skloni dokazivanju, kad pričamo o vozačima putničkih automobila, naročito nekih atraktivnih modela. Međutim, kada pričamo o mladim vozačima teretnih vozila, ne možemo reći da su skloni dokazivanju", rekao je Koković. 

On kaže da se nekada kada se polagalo za C katerogiju automatski dobijala B kategoriju, ali da sada to nije moguće.

Koković je naveo da tek nakon polaganja za B kategoriju može da se polaže za C kategoriju, ali da ona neće biti upisana u vozačku dozvolu već se dobija potvrda o položenoj C kategoriji, dok će kamion i autobus moći da voze tek nakon dobijanja sertifikata za profesionalnog vozača koji izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, što je po direktivi EU.  

Euronews

Šta još predviđa novi zakon?

Koković je rekao da će izmenama zakona biti omogućeno upozorenje učesnika u saobraćaju i odustajanja procesuiranja za određene saobraćajne prekršaje za koje je propisana samo novčana kazna, ali samo za vozače koji u prethodne dve godine nisu imali neki saobraćajni prekršaj. 

"S druge strane, postojaće mogućnost oduzimanja vozila do okončanja sudskog postupka i to kod vozača koji su u poslednje dve godine načinili barem jedan teži saobraćajni prekršaj", naveo je Koković. 

On je objasnio da su teži saobraćajni prekršaji vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila alkohola, odbijanje alkotestiranja i droga testiranja, prekoračenje brzine za preko 80 kilometara na čas van naselja, prekoračenje brzine za 70 kilometara na čas u naselju, prekoračenje brzine za više od 60 kilometara na čas u zoni škole ili zoni usporenog saobraćaja, prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača i na mestu koje nije predviđeno za sedenje, kao što su prtljažnik i instrumental tabla, zatim dva prolaska na crveno svetlo u vremenskom razmaku od 10 minuta i preticanje kolone vozila, odnosno tri i više vozila.

Prema njegovim rečima, saobraćajna policija je samo prošle godine napisala oko milion i 350 hiljada saobraćajnih kazni za saobraćajne prekršaje. 

"Međutim, to je dokaz da to nije dovoljno, već je potrebno i prevencijom delovati na vozače", naglasio je Koković. 

Komentari (2)

Kolle

13.08.2023 11:59

Za b" kategoriju uveli smo da mladi ne mogu voziti sami godinu dana ,a sada za kamione dopuštamo mladima od 18 god da ih voze čak i bez iskustva sa "b" kategorijom. Sve za pislodavce i profit. I još se pitamo da li smo ugrozili saobraćaj, sačekajmo efekat ovoga tek ćemo videti

Radnik U Depri

13.08.2023 19:04

Pobogu, zar nije jednistavnije spustiti polaganje ispod 100.000 uz starosnu granicu od 25g tj. 30god starosti eventualno uverenje o nekažnjavanju zadnjih 5 godina vozačkog staža..mislim da bi odziv bio kudikamo veći..300000 din za c...ludost...

Srbija