Mesec dana novog sistema gradskog prevoza u Beogradu: Karte jeftinije, ali mnogi se žale da ne znaju kako da ih kupe
Komentari15/06/2023
-16:56
Prošlo je mesec dana nakon što je uspostavljen novi sistem naplate karata u gradskom prevozu u Beogradu. Cene su jeftinije, a uvedena je i kupovina karata putem SMS-a. Međutim, putnici se žale da nema dovoljno informacija kako se kupuje karta i da ne radi aplikacija gde mogu da provere kada stiže autobus.
Novi sistem naplate karata - nova nepoznanica. Iz tog razloga je Grad Beograd odlučio da u prvim nedeljama ne naplaćuje kazne onima koje komunalni milicioneri zateknu bez karte u autobusu. Međutim, iz komunalne milicije poručuju da će vremenom biti sve manje tolerantni na tu pojavu. Umesto izbacivanja iz vozila, predviđeno je izdavanje kaznene karte.
Iako smatra da je još rano za zaključke o rezultatima, prof. Stanko Bajčetić sa Saobraćajnog fakulteta kaže da je uvođenje novog sistema ishitreno.
"Strateški gledano, možemo da kažemo da za sistem ove strukture i veličine funkcionisanja kakav je Beograd, ovaj sistem naplate nije adekvatan i da nije formiran sa jasnim ciljevima i nedvosmislenom idejom šta želi da se pruži. Kod formiranja ovako složenih sistema moraju se pratiti osnovni principi i postulati formiranja ovog složenog sistema koji je pre svega ideja da obezbedi određeni nivo prihoda Gradu", kaže Bajčetić.
Dodaje da nisu naznačeni jasni ciljevi šta novim sistemom želi da se pruži, niti su analizirani potencijalni rizici koje ovaj sistem može da prouzrokuje, niti kako će se na te rizike odgovoriti u toku njegove implementacije.
Podeljena mišljenja putnika
Podeljena su mišljenja građana o novom sistemu naplate karata. Jedni kažu da su nezadovoljni, da nema dovoljno obaveštenja kako se plaćaju karte, kao i da još ne radi aplikacija na kojoj mogu da prate kada stiže autobus. Imaju zamerke i što se ne poštuje red vožnje. Drugi su ipak zadovoljni novim načinom naplate karata. Olakšavajuće je, kažu, što se sada poruka šalje SMS-om.
Iz GSP Beograd za Euronews Srbija nisu odgovorili na pitanja u vezi sa novim sistemom naplate karata. Zadržali su se samo na pitanjima o kadrovima i stanju vozila.
"GSP "Beograd" u ovom trenutku ima dovoljno vozača. Zbog prisutnog odliva konkurs za prijem je stalno otvoren i naše Preduzeće zapošljava nove vozače. Izuzev lakših kvarova koji se otklanjaju na dnevnom nivou na pregledu vozila pre puštanja u saobraćaj, imamo isključenja vozila usled fizičkih oštećenja stakala ili oplate, ali i pored toga, raspolažemo dovoljnim brojem vozila da opslužimo linije u skladu sa propisanim redovima vožnje", navode u GSP.
Prof. Bajčetić smatra da bi neki nedostaci možda bili otklonjeni da je pre uvođenja novog sistema naplate karata konsultovan neko od stručnjaka Saobraćajnog fakulteta.
"Mi smo ranije imali dobru saradnju sa lokalnom samoupravom u Gradu. U zadnjih par decenija Saobraćajni fakultet i naša Katedra za drumski i gradski transport izlazila je u susret sa nekim sugestijama i savetima kako određene stvari mogu da se unaprede. Ovaj put nismo imali nikakve konsultacije niti razgovore sa gradskim čelnicima", kaže Bajčetić.
Kazna za putnike bez karte iznosi 5.000 dinara. Iz komunalne milicije su poručili da ne postoji crvena linija kada će se krenuti sa kažnjavanjem, ali sve češće prisustvo svetlo-plavih uniformi u narednim danima trebalo bi da ubrza prilagođavanje Beograđana na novi režim naplate karata.
Banković: Problem za povlašćene kategorije
Ivan Banković iz Sindikata centar GSP kaže da se Beograđani prilagođavaju novom sistemu naplate karate, kao i da su zabeležene gužve na prodajnim mestima za povlašćene kategorije.
"Što se tiče kupovine karata putem SMS poruke, nije problem za mlađu generaciju, ali ne smatram da je to najbolji način naplate. Problem su povlašćene kategorije, ranije su bile umrežene institucije pa nije moralo da se dokazuje da je neko penzioner, nezaposlen. Sada to još nije uhodano, moraju da donose potvrde da bi izvadili povlašćenu kartu. Imamo nedovoljan broj prodajnih mesta", naveo je Banković
Dodaje da su karte jeftinije nego ranije, ali da nije rađena analiza da li će ta cena da pokrije troškove koje javni prevoz u Beogradu ima.
Govoreći o mogućim manipulacijama, kaže da je Grad do sada prihvatao sve sugestije, da je pojačana zaštita kupovine karte putem SMS-a, da Beli imaju mogućnost da putem mobilnog terminala provere validnost karte.
"Sa druge strane ostaje zloupotreba da putnik pošalje poruku tek kada vidi Belog na stranici. Oni jesu ovlašćena službena lica da obavljaju kontrolu karata. Za sada je njihova uloga edukativna, informišu građane. Postoji prelazni period, i to je dobra stvar. Neka nezvanična informacija je da se do 1. septembra građani uhodavaju, neće biti prioritet kažnjavanje", naveo je on.
Koliko važi karta kada se kupi na prodajnom mesu?
Banković objašnjava i da se putnici žale i na delovanje vremenske karte. Za SMS poruku je sve jasno, karta važi od momenta kada se dobije povratna poruka. Problem je, navodi, kada se karta prodaje na prodajnom mestu.
"Karta počinje da važi od momenta kada je kupljena na prodajnom mestu. Ukoliko je kupi u Knez Mihajlovoj ulici putnik treba da trči do Zelenog venca na autobus. To smatramo da je loše rešeno. Takođe, stranci koji dođu u Beograd nemaju mogućnost da plate prevoz. Oni ne mogu sa svojih mobilnih telefona da pošalju poruku, ne mogu da kupe kod vozača, malo ima prodajnih mesta", priča on.
To što još ne funkcioniše aplikacija kada stižu autobusi, Banković kaže da predstavlja problem ne samo putnicima već i za Grad, prevoznika.
"Ne postoji monitoring. Sinoć me kolega zove i kaže da privatnik nije ostvario dva poslednja polaska na jednoj liniji. Grad sada nema način da to iskontroliše. Grad će platiti sve te polaske. Imamo otpravnike koji rade do 23.30, a poslednji polasci su 23.45", pojasnio je on.
Podseća da je gradonačelnik najavio da će aplikacija biti do kraja meseca, ali da u materijalu za narednu sednicu Skupštine grada stoji da su do 31.12 .2023. godine svi prevoznici u obavezi da implementiraju novi sistem.
Komentari (0)