Društvo

U pet dana dva iskliznuća voza sa opasnim tovarom: Pirot najteže prošao, strah i u Zaječaru, koliko je bezbedan Beograd?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

30/12/2022

-

17:34

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

U poslednjih pet dana na srpskim prugama dogodila su se dva incidenta u kojima su iz šina iskočile cisterne koje su prevozile opasan tovar. Na deonici pruge kod Pirota je došlo do curenja otrovnog gasa - amonijaka, dok je u okolini Zaječara cisterna sa fosfornom kiselinom iskočila iz šina, ali nije došlo do izlivanja. Stav struke je jasan - železnička mreža je u lošem stanju i  neophodna su ozbiljna ulaganja. Osim toga, međutim, nesreće poslednjih nekoliko dana otvorile su i pitanje koliko je bezbedan Beograd, budući da se opasan tovar prevozi kroz Vračarski tunel.

Uklanjanje cisterne kod Pirota počelo je juče i trajaće najmanje pet do sedam dana. U Pirotu je i dalje na snazi vanredna situacija. Prema najnovijim merenjima amonijaka nema u vazduhu i vodi. Agenencija za zaštitu životne sredine nastavlja da prati kvalitet vazdu i pravovremeno obaveštava javnost o dobijenim rezultatima. Epilog nesreće u Pirotu je dvoje preminulih, a više od 50 građana je završilo na bolničkom lečenju. Škole i vrtići nekoliko dana nisu radili. Posledice po životnu sredinu tek će da se ispituju.

Incident kod Zaječara, s druge strane, nije imao teže posledice, jer nije došlo do izlivanja fosforne kiseline koja je transportovana. Istraga će utvrditi kako je došlo do nesreće na ove dve lokacije, a stav struke je da je železnička mreža u lošem stanju i da se neophodna ozbiljan ulaganja. Sa tim se slaže i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da se prugom na kojoj se desio akcident vozi brzinom od svega 30 kilometara na sat i da je loša infrastruktura sigurno jedan od razloga. 

Međutim, ne vozi se opasan otpad samo tim deonicama, već i kroz Vračarski tunel, čiji je deo i Vukov spomenik. Za prevoz opasnog otpada tom deonicom nije dobijena dozvola Sektora za vanredne situacije. Gledajući slike iz Pirota, mnogi se pitaju šta bi se desilo da se nešto slično desi u Beogradu?

Nenad Stanisavljević iz Infrastrukture železnice Srbije rekao je za Euronews Srbija da kroz Vračarski tunel, čiji je deo i Vukov spomenik, prilaze teretni vozovi pa samim tim da se prevozi i opasan materijal, ali da je železnička infrastruktura u mnogo boljoj situaciji od ostatka Srbije i da su preduzete brojne mere kako bi se povećala bezbednost.

Stanisavljević: Veća bezbednost

"Studijom saobraćajnog instituta CIP jeste potvrđeno da mogu da prolaze teretni vozovi, a tu spada i prevoz opasnih materija. Infrastra železnice Srbije je uz to preduzela niz mera kako da se bezbednost kroz Beograd sačuva. Transporti opasnih materija se obavlja samo noću kroz Vukov spomenik, kada nema putnika, kada je stanica zatvorena. Na samom ulasku u Vračarski tunel postoje fizičke kontrole, gde se pregledaju cisterne, vozovi. Na dva koloseka u isto vreme ne mogu nalaziti dve komponzicije. To su mere koje se sprovode. Vukov spomenik ima termovizijske kamere", naveo je Stanisavljević.

Euronews/Dragan Živanović

 

Upitan kojom dinamikom ide izgradnja železničke obilaznice oko Beograda, on je rekao da to uključuje i izgradnju drumskog, železničkog mosta kod Vinče. 

"Čitava obilaznica se radi. Omogućiće da svi železnički transporti idu obilaznicom, a dinamika je u nadleznosti Ministarstva saobraćaja i putara koji to rade", naveo je on.

Stanisavljević je rekao da je iskakanje cisterne kod Zaječara daleko od onog što se dogodilo u Pirotu, da u Zaječaru nije došlo do curenja opasnog materijala. Naveo je da će već danas saobraćaj na toj deonici biti uspostavljen.

"Srpskim prugama svake godine prolazi oko 5.500 teretnih železničkih kompozicija kojima se prevoze opasne materije. Opasne materije se prevoze svim prugama u svetu i nesreće se, na žalost, događaju. One se ne mogu predvideti. Bitno je kako se u takvim situacijama reaguje. U poslednjih nekoliko godina imali smo nesreće priliko prevoza opasnih materija u SAD, Nemačkoj, Italiji, Sloveniji. Bitno je kako sistem reaguje. Sistem je pokazao da može brzo i efikasno da reaguje. Železničari su alarmirali dispečerski cenatar, Sektor za vanredne situacije,  MUP, vatrogasne jedinice, Hitnu pomoć. Svi su brzo reagovali što je doprinelo da posledice jednog ovakvog događaja manje", rekao je Stanisavljević.

Upitan koje su kritične tačke na srpskim prugama, on je rekao da postoje deonice gde je procenjeno da treba preventivno smanjiti brzinu vozova i uvodi se lagana vožnja. Napominje da je kod Pirota uvedena brzina od 30 kilometara na sat. 

"To znači da je železnička infrastruktura to mogla da izdrži, ali da je nužno bilo oboriti brzinu i da je neophodan oprez. Slično smo imali i kod Zaječara, a tu deset prethodnih godina nije bilo iskliznuća. Međutim, i tu smo imali uvedenu laganu vožnju i brzine 20 do 30 kilometara na sat", rekao je on.

Rešenje vidi u celokupnoj modernizaciji. Podseća da je ugovor za modernizaciju pruge Niš- Dimitrovgrad (deonica gde se desio akcident kod Pirota) potpisan 2018. godine, da su obezbeđena sredstva iz kredita Evropske investicione banke, EU, deo sredstava iz budžeta.

"Tačno je da je prošlo četiri godine i sigurno da se očekivalo da ta procedura bude brže završena. Bilo problema sa projektno-tehničkom dokumentacijom, sa eksproprijacijom. Postoje određene procedure koje je banka nametala. Sve to je uticalo da radovi do sada ne počnu. Pre nekoliko meseci je potpisan ugovor za izvođenje radova na modernizaciji pruge od Niš- Dimitrovgrad, a polovinom 2023. godine treba da počnu radovi. Važan deo tog projekta je izgradnja obilaznice oko Niša, jer pruga deli grad na dva dela", naveo je on.

Gradonačelnik Pirota: Svaka cisterna se proverava

Vladan Vasić, gradonačelnik Pirota kaže za Euronews Srbija da je juče uklonjeno sa pruge prvih šest cisterni koje su usmerene prema Nišu i da sada predstoji sanacija tog dela pruge. Danas se uklanjaju cisterne okrenute prema Pirotu, a svaka cisterna se proverava da nema nekih oštećenja. 

Euronews

"Kreće najosetljiviji deo operacije, podizanje cisterni koje su prevrnute. Prema informacijama Železnice Srbije rok je pet do sedam dana. U kontaktu smo sa MUP-om i Sektorom za vanredne situacije i ako treba da se izvrši evakuacija, odnosno obezbeđenje prostora oko mesta nesreće, autoput će biti obustavljen na pet, šest sati koliko će trajati samo podizanje cisterni. Inače, tamo imamo tri porodice koje su u blizini i njih ćemo premestiti dok se podignu cisterne", rekao je on.

Navodi da se svakodnevno meri kvalitet vode i vazduha i da je koncentracija amonijaka u granicama referentnih vrednosti. 

"Osetljiva tačka je kada se budu podizale prevrnute cisterne da ne bi došlo do novog curenja amonijaka u atmosferu. Mislim da je pametnije da se cisterne koje su prevrnute a nisu curele, prvo pretoče", naveo je on.

Iz predostrožnosti su, kako je rekao, obezbeđene cisterne sa vodom za građane u selima u blizini, a nema informacija da je bilo uginuća stoke na terenu.

Upitan da li lokalna samouprava može više da uradi kako bi se ubrzao proces eksproprijacije zemljišta, on je rekao da su u svim prethodnim projektima pomagali, te da su spremni da to urade i sada.

"Asistirali smo Putevima Srbije za kompletnu eksproprijaciju za auto-put, bili smo uključeni i za eksproprijaciju zemljišta za izgradnju gasne interkonekcije Niš- Dimitrovgrad. Spremni smo da pomognemo i ovde. Međutim, mnogo je veće pitanje da li i kako opasan teret prevoziti kroz centar grada", rekao je on.

"Deonica u lošem stanju"

Dekan Saobraćajnog fakulteta Nebojša Bojović nedavno je rekao da je deonica pruge Niš- Dimitrovgrad u lošem stanju. On je rekao da kada se ovakve situacije dese, dve stvari mogu da budu razlog - stanje infrastrukture i stanje voznih sredstava.

"Znamo da su formirane komisije koje će utvrditi prave razloge. Naravno reč je o deonici od Niša do Dimitrovgrada, to je jedan deo pruge koji je u jako lošem stanju već dugo. Pruga nije elektrificirana, praktično jedini deo magistralne mreže koji nije elektrificiran. Brojni su faktori, videćemo, istraga će pokazati šta je centralni razlog za ovakav akcident i nadam se da će se u svakom slučaju preduzeti sve neophodne mere kako nikako ne bi došlo do ovakvih situacija u budućnosti", rekao je Bojović za Euronews Srbija.

Inače, deonica na kojoj je došlo do nesreće nije predviđena za putnički saobraćaj, a među brojnim pitanjima koja su se ovih dana nametala jeste i to kako se onda procenjuje da li je bezbedno da da njoj bude dozvoljen teretni saobraćaj i uz to prevoz opasnih materija.

Bojović je rekao da treba imati na umu da kada su u pitanju opasne materije postoje brojna pravila koja su vrlo rigidna, te da će istraga pokazati da li je negde došlo do propusta.

Euronews/Dragan Živanović

 

"Kad se takav teret prevozi to je isto kao kad imate 60 cisterni koje se kreću drumom. Morate i na drumu da imate adekvatnu infrastrukturu, potpuno je identično. Ovde je jedan voz umesto 50 ili 60 cisterni, prema tome, mislim da mora da se podigne stepen bezbednosti koji mora da bude na najvišem nivou, nezavisno čak i u slučaju da je stanje infrastrukture loše", rekao je on.

Deonica Niš - Dimitrovgrad, nažalost, čini se kao samo jedna u nizu "crnih tačaka" na železničkoj mreži u Srbiji. Na ovom delu pruge železnička infrastruktura jeste stara, a upravo je zbog toga ograničenje za saobraćanje vozova svega 30 kilometara na sat.

Dekan Saobraćajnog fakulteta je naveo da ima puno problema na mreži koja je devastirana godinama, pa i decenijama, i u koju se ulaže tek u poslednjih šest ili sedam godina.

"Mislim da je održavanje jedan od ozbiljnih problema, negde se milijardu dinara odvaja godišnje za te pruge koje nisu magistralnog karaktera, mislim da treba mnogo više ulagati da bismo mogli da podignemo stepen tih pruga koje su regionalnog karaktera. Negde oko 18.000 evra po kilometru je neophodno ulagati da bismo dostigli nivo kada bismo mogli da kažemo da se ostvaruju one brzine koje su projektovane", istakao je on.

Inače, u Srbiji se od opasnih materija najviše prevoze naftni derivati, tečni naftni gas, sumporna, sirćetna i azotna kiselina, te veštačka đubriva i amonijak, a ova nesreća podsetila je mnoge na to da opasan teret prolazi i kroz mnoga druga mesta, pa čak i kroz sam centar Beograda.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija