Svakog trećeg dana u Srbiji pogine jedan pešak: Zašto se smanjuje broj udesa, a drastično raste broj žrtava
Komentari08/01/2023
-08:10
Petnaestogodišnja devojčica Melisa Z. poginula je u novopazarskom naselju Mur, kada ju je na pešačkom prelazu pregazio automobil. Nekoliko minuta kasnije tuda je prošao Samir Radetinac, otac dečaka čiji je sin stradao 2021. godine na istom tom pešačkom prelazu.
"Srce je počelo da mi lupa, ne mogu da vam opišem to. Bilo mi je teško i nisam mogao da izađem iz auta. Izašao je moj sin da proveri da li je živ ili živa. Tada smo saznali da je istih godina kao moje dete. Dečku je dodeljeno deset meseci kućnog pritvora, to nije ni kazna, ni zatvor. Oslobođen je faktički kao da nije kriv.", rekao je Samir za Euronews Srbija.
U Srbiji svakog trećeg dana smrtno strada jedan pešak, a oko njih 15 se dnevno povredi. Svaki sedmi poginuli pešak izgubi život na pešačkom prelazu, što je pokazatelj da pešake ne doživljavamo kao ravnopravne učesnike u saobraćaju, rekao je Mirko Koković pomoćnik direkotra Agencije za bezbednost saobraćaja.
Stručnjaci su se složili da mladi vozači predstavljaju izuzetno veliki rizik, iako vlasnici probnih dozvola imaju brojna ograničenja u saobraćaju.
"Prošle sedmice, u tri saobraćajne nesreće poginule su tri osobe, bilo je više povređenih, a vozači su u svim slučajevima imali probne vozačke dozvole", isitče Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji.
Ljudski faktor dominantan uzrok, a problem prestavljaju neiskusni mladi
Stručnjak za bezbednost Aleksandar Ivanović navodi da četiri faktora može da izazove saobraćajne nezgode.
"To je pre svega ljudski faktor bilo da se radi o ponašanju vozača ili pešaka, tehnički ili tehnološki faktor, odnosno ispravnost vozila, putna infrastruktura i atmosferske prilike. Ako pogledamo koji od ovih ima najviše uticaja na saobraćajne nezgode, svakako je ljudski faktor dominantan", objasnio je.
Vujanić uzroke nezgoda deli u pet grupa. "Prvi i najčešći uzrok je nepažnja, drugi je iznenadno stvorena opasnost, treći je pogrešna komunikacija u učesnika saobraćaja, četvrta gleška u manevrisanju, a peta kategorija je viša sila. To bi značilo da smo sve uradili kako treba, ali se ipak nešto desilo na šta nismo mogli da utičemo", navodi on.
Kaže i da se ove greške najčešće dešavaju mladim vozačima, i dodaje da je potrebno 30.000 pređenih kilometara da bi neko mogao da stekne prihvatljivo iskustvo, a to se stiče za tri do pet godina.
Vujanić naglašava da je formirana komisija za pisanje novog nacrta zakona o bezbednosti u saobraćaju, jer je zakon potrebno poboljšati.
Govoreći o mladima, on isitče da bi dozbolo 16-godišnjacima da polože, ali uz iste uslove imaju probnu dozvolu za dve godine.
Manji broj nezgoda, ali više poginulih
Koković je rekao da je 531 osoba tradala do sada u ovoj godini, a iako je broj samih saobraćajki smanjen, smrtnost je ove godine drastično porasla.
"Postoji javni rizik koji posazaje broj stradalih na milion stanovnika. U Evropskoj uniji je ta cifra 44, a u Republici Srpskoj je 100 odsto veći", kazao je Kokoivć i dodao da je za 30 odsto više mladih stradalo.
On isitče da Agencija za bezbednost saobraćaju apeluje na roditelje da ne dozvoljavaju deci sa probnom vozačkom dozvolom da učestvuju u saobraćaju noći.
Govoreći o bezbednosti pešaka, naglasio je da u Srbiji živiv sedam miliona pešaka, budući da smo svi mi pešaci kada izađemo iz vozila. Naglašava da je potrebna edukacija mladih, i da Agencija sprovodi kampanje za najmlađe u okviru kojih postoji predstava "Pažljivko", crtani film i kvizovi za decu.
Magistalni put u Novom Pazaru
Slučaj dvoje 15-godišnjaka koji su poginuli na pešačkim prelazima nisu usamnjeni. Za godinu dana su u obližnjem naselju Lukare četiri mlade osobe izgubile život u saobraćaju. Pored ovih slučajeva sa smrtnim ishodom, na toj deonici su se dešavale i brojne nesreće gde su povređena maloletna lica.
Magistralni put koji vodi od Novog Pazara ka Crnoj Gori, u naselju Mur godinama je opasnost za sve meštane, jer vozači uglavnom voze preko prepisane brzine. Samir strahuje da će biti još žrtava ako država hitno ne reaguje tako što će postaviti kamere, snimiti i kazniti bahate vozače, što je novopazarcima već odavno obećano.
Da stvar bude gora, na društvenoj mreži instagram napravljen je profil pod nazivom "Pun gas Novi Pazar" gde bahati vozači objavljuju snimke brze vožnje. Iz policije za Euronews Srbija kažu da su upoznati sa profilom, ali da je vrlo teško identifikovati osobe sa video snimaka.
Komentari (0)