Društvo

Usaglašeno 10 ključnih mera protiv nasilja u školama: O telefonima odlučuju škole, nema ispisivanja dok traje postupak

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/12/2022

-

15:46

Usaglašeno 10 ključnih mera protiv nasilja u školama: O telefonima odlučuju škole, nema ispisivanja dok traje postupak
Usaglašeno 10 ključnih mera protiv nasilja u školama: O telefonima odlučuju škole, nema ispisivanja dok traje postupak - Copyright Tanjug/Strahinja Aćimović

veličina teksta

Aa Aa

Radna grupa za sprečavanje nasila u školama Ministarstva prosvete imala je danas sastanak nakon koga je ministar Branko Ružić saopštio da je usaglašeno 10 ključnih mera, ali nije precizirao koje su to mere.

"Radna grupa za prevenciju nasilja usaglasila je danas 10 ključnih mera i niz aktivnosti koje ćemo preduzeti da se unapredi sistem za reagovanje na nasilje, kao i za njegovu prevenciju. Verujem u pozitivne efekte i da ćemo dodatno osigurati zaštitu učenika", objavio je ministar prosvete na tviteru.

Ministarstvo prosvete saopštilo je da će do 24. decembra biti definisan predlog akata koje je potrebno izmeniti kako bi se navedene mere sprovele.

"Među predloženim merama su brojčano ocenjivanje vladanja od 5. do 8. razreda osnovne škole u toku i na kraju prvog i drugog polugodišta, kao i da ta ocena ulazi u prosek. Predloženo je i odlaganje ispisivanja učenika iz srednje škole ukoliko je protiv njega pokrenut vaspitno-disciplinski postupak, do njegovog okončanja", navedeno je u saopštenju. 

Školama će biti preporučeno da propišu Opštim aktom škole mere za upotrebu mobilnih telefona tokom nastave.

Među merama su povećanje broja pedagoga i psihologa u osnovnim školama, povećanje iznosa naknade za rad odeljenskih starešina, kao i donošenje Pravilnika o radu odeljenskih starešina.

"Takođe, predloženo je i povećanje minimalnih novčanih kazni za težu povredu obaveze roditelja iz člana Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja koja se odnosi, između ostalog, i na neučestvovanje u vaspitnom radu deteta, kao i za član zakona koji propisuje povredu zabrane (zabranu diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja). Jedan od predloga je i izrada novih i revizija postojećih stručnih uputstava o saradnji i komunikaciji institucija pod nadležnošću Ministarstva prosvete, Ministarstva za brigu o porodici i demografiji, Ministarstva zdravlja, Ministarstva pravde i MUP", navode. 

Predložena je i izmena  Pravilnika o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada, kao i izmena Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, posebno u delu koji predviđa da se treći nivo nasilja prijavljuje i putem platforme "Čuvam te".

Radna grupa je formirana na inicijativu ministra prosvete Branka Ružića nakon dešavanja u Trsteniku gde je učenik izmakao stolicu nastavnici i u Subotici gde je učenik nakon vršnjačkog nasilja ostao bez slezine. Ministar Ružić nekoliko puta je rekao da Radna grupa ima oročen mandat i da je krajnji rok da se predlože izmene u dosadašnjoj praksi 20. decembar.

Članovi  Radne grupe koju čine predstavnici reprezentativnih sindikata, policije, nekoliko ministarstava, direktori škola, psiholozi, pedagozi, kao i stručnjaci za bezbednost dali su na sastancima prethodnih nedelja svoje predloge, koji su trebali danas da se konkretno definišu.

Šta su tražili sindikati

Sindikati u prosveti najviše su imali zamerki na Pravilnik o postupanju škole u slučaju nasilja, kao na odredbe Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV) koje se odnose na nasilje.

Unija sindikata prosvetnih radnika Srbije zalagala se da đaci koji imaju jedinicu iz vladanja ponavljaju razred. Trenutno, ocena iz vladanja ulazi u prosek, ali zbog nje učenik ne može da padne godinu. U ZOSOV-u stoji da učenik ponavlja razred ukoliko ima više od dve jedinice (osim ocene iz vladanja). Predlog Unije je da se u zakon doda stav koji kaže da "učenik koji je ocenjen ocenom nezadovoljavajuće (1) iz vladanja ponavlja razred".

Sindikat obrazovanja Srbije bio je stava da negativna ocena iz vladanja može da utiče da učenik padne godinu. Ali je njihov predlog bio malo drugačiji od kolega.

"Jedan od predloga je da se negativna ocena učenika iz vladanja računa u tri negativne ocene učenika na osnovu koje se ponavlja razred. Do sada je ocena iz vladanja ulazila u prosek, ali nije ulazila u one tri ocene zbog kojih učenik pada godinu", rekla je nedavno za Euronews Srbija pravnica Nikolina Janković iz Sindikata obrazovanja Srbije.

Tražili su i zabranu mobilnog telefona na časovima, ali i na odmorima ukoliko se koristi u svrhe kojima se ugrožavaju prava drugih.

"Ne možemo da zabranimo učenicima da na odmoru koriste telefon, ali može da se kaže da ne sme da se koristi ako se ugrožavaju prava drugih", navela je Janković.

Predložili su da se pojačaju kaznene odredbe za roditelje, ali i direktore škola ukoliko prikrivaju nasilje.

"Obaveza direktora je da sve nadležne institucije obavesti u slučaju nasilja u školi - tužilaštvo, policiju, centar za socijalni rad. Ukoliko to ne uradi direktor mora da odgovara i izriče mu se kazna kazna od 25.000 do 100.000 dinara (po važećem zakonu). Mi smo tražili da se te kazne povećaju na 50.000 do 200.000 dinara", navela je ona. 

Smatraju i da odgovornost roditelja mora biti mnogo veća i da zakonski predviđene novčane kazne od 5.000 do 100.000 dinara treba povećati na 25.000 do 200.000 dinara.

Nadejin: Važno pratiti realizaciju

Psihološkinja Marina Nadejin Simić iz Društva psihologa Srbije kaže za Euronews Srbija da je važno pratiti realizaciju mera kada se usvoje.

"Nekada i najbolji plan padne u vodu ako nije dobro realizovan. Predloženo je dosta mera koje su na nivou sankcija. Kao psiholog svesna sam da su sankcije nekada neophodne, ali mislim da su sankcije poslednji formalni momenat koji ne rešava problem", navela je Nadejin Simić.

Smatra da je važniji pojačan vaspitni rad sa decom. Dodaje i da je važno precizno definisati kako se zamišlja realizacija svih aktivnosti i ne ostavljati to školama da same definišu.

"Mislim da je suštinski važno doći do značajnih sistemskih promena u vaspitanju i obrazovanju. Primera radi učenici drugog razreda, društveno jezičkog smera gimnazija imaju 18 predmeta. Počeli smo sa reformom obrazovanja posle 2000. godine, napravljeni su određeni koraci, ali suštinski nije zaživelo. Reforma obrazovanja nije brz proces, ali 20 godina je mnogo i morali smo imati bolje rezultate. I dalje je tradicionalna nastava dominantna, fokus je na sadržini. Zamislite učenika koji ima 18 predmeta u jednoj školskoj godini. Nije čudo što su razdražljivi, agresivni. Mora da se smanji obim predmeta, ako ne i broj predmeta i da se uvedu kontinuirani programi psihosocijalne podrške učenicima i razvoja životnih veština učenika", istakla je ona.

Euronews

Govoreći o različitim predlozima članova Radne grupe, te i zabrani upotrebe telefona na času ona je rekla da zabranu u privatne svrhe podrazumeva i aktuelni zakon.

"Neki nastavnici, što je dobro, dozvoljavaju korištenje u svrhu nastave. Kako uzeti deci telefon pa vraćati. Mislim da je to dug proces koji ne može da se završi za nekoliko meseci. Mislim da je važno naučiti decu kako da upotrebljavaju telefone na adekvatan način", istakla je ona.

Govoreći o povećanju broja stručnih saradnika u školama - psihologa, pedahgoga, ona je pojasnila da škole u Srbiji imaju 70 odsto manje stručnih saradnika nego što su evropski normativi.

Ističe i da kadrova ima dovoljno, ali da je važno definisati standarde stručnih kompentencija, da se zna ko je za šta kompetentan i da se maksimalno iskoriste resursi. 

"Imali smo situaciju pre 5-6 godina jer je veliki broj psihologa ostao bez posla. Direktori nisu prepoznali njihove kompentencije baš za prevenciju mentalnih poremećaja, očuvanje mentalnog zdravlja", zaključila je ona.

 

Komentari (0)

Srbija