Problem putnika srednjobanatskog okruga oko prevoza železnicom biće rešeno dodatnim polascima
Komentari10/11/2022
-13:25
Iz Javnog preduzeća "Srbija voz" najavili su uvođenje četiri nova polaska na relaciji Pančevo- Beograd. Grad Pančevo iskazao je potrebu za takvim potezom, budući da su vozovi koji iz Vršca šest puta dnevno saobraćaju preko tog grada do Beograda, puni. S druge strane, postoje naselja koja su, zbog neisplativih linija ili radova na pruzi, ostala u potpunosti bez putničkih vozova.
Ukupno 32 seoske kuće dodeljene su do sada po konkursu ministarstva u naseljima oko Zrenjanina. Ovo bi za mnoge mlade bračne parove znači i prvi korak ka osamostaljivanju. Međutim, kuće nisu jedino što ih na selu može zadržati. Rade se projekti za kanalizaciju i eko-česme, jer pijaća voda ne valja, a obnavljaju domovi kulture i vrtići. Ipak lokalne vlasti ne mogu da kažu da li se u ova sela vraćaju i putnički vozovi.
Jedno od mesta u ovom kraju, Orlovat je nekada kao čvorište spajao putničke vozove između Zrenjanina, Kikinde, Pančeva i Novog Sada. Godinama, međutim, ovom prugom voz nije prošao. I dok između tih gradova i dalje funkcioniše teretni železnički saobraćaj, putnici su prinuđeni da se snalaze drugačije. Tako na jednom kraju Orlovata, vozovi koji prevoze teški teret prema Pančevu i Beogradu, saobraćaju nesmetano preko trošnog mosta na Tamišu, dok vrata železničke stanice za putnike ostaju zaključana.
Ovo za Euronews Srbija potvrđuje i Irenka Cvetinov, stanovnica Orlovata, koja navodi da se meštani ovog kraja snalaze kada treba da otputuj negde.
"Pa kad god sam trebala da idem i za Zrenjanin i za Novi Sad išli smo vozom, jer je jeftinije bilo. E sad, nit možemo da idemo za Novi Sad, ni za Zrenjanin, niti za Beograd. Autobusi postoje samo kad idu deca u školu, i to onaj mali mini bus", kaže ona.
Tog problema svesni su i u lokalnoj samoupravi. Gradonačelnik Zrenjanina Simo Salapura kaže da nedostatak putničkih vozova pokušavaju da nadomeste autobuskim prevozom, koji, priznaje, nije adekvatan.
"Imamo 22 naseljena mesta. Čak i naša administrativna površina je druga na teritoriji Republike Srbije i nama to, u troškovnom smislu, u smislu povezivanja linijskim autobuskim prevozom, predstavlja naravno dodatni trošak. U tom smislu, mi radimo novu strategiju prevoza", kaže on.
Dodaje da do sada nije bila tema o tome da li će i kada putnički vozovi ponovo krenuti. Ivan Bulajić v.d. generalnog dikretora "Srbija voz" poručuju da će se o otme razgovarati tek kada bude završena rekonstrukcija pruge do Subotice. Pojašnjavaju da su radovi preusmerili teretni saobraćaj, što je potom potisnulo putnički.
"Koridor koji vodi ka Mađarskoj je dvokolosečna pruga velikog kapaciteta, a pruga koja vodi preko Zrenjanina je jednokolosečna, što znači da se na toj pruzi stvaraju ogromne gužve i to je možda i najveći razlog zbog kog je morao biti redukovan putnički saobraćaj. Međutim, dodao bih da zbog samog stanja te pruge i brzina koje su se na njoj ostvarivale, mi nismo beležili neko preterano veliko interesovanje putnika u tom periodu", kaže Bulajić.
Zato će, kad se radovi završe, a putnički saobraćaj ponovo krene, od tražnje na tržištu i volje lokalnih samouprava da sufinansiraju neisplative linije, zavisiti dalje odluke.
Od 2015. putnički vozovi ukinuti su na sedam relacija u zemlji, a zbog radova trenutno ne saobraćaju na još pet. U istom periodu je samo na jednoj putnički saobraćaj obnovljen posle 13 godina.
Komentari (0)