Menja se mala matura: Bez kombinovanog testa za narednu generaciju osmaka, imaće priliku da biraju
Komentari28/08/2022
-11:04
Za narednu generaciju osmaka mala matura izgledaće drugačije ukoliko bude usvojen predlog Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Planirano je da se menja treći test na završnom ispitu, te neće polagati kombinovani već će birati jedan od pet predmeta - istoriju, geografiju, fiziku, hemiju, biologiju.
U predlogu izmene Pravilnika o programu završnog ispita stoji da učenici koji završe osmi razred u školskoj 2022/23 godini, kao i naredne generacije osmog razreda, polažu završni ispit rešavanjem zadataka u okviru tri testa: iz srpskog (maternjeg) jezika, matematike i iz jednog od pet predmet koji učenik izabere sa liste nastavnih predmeta iz prirodnih i društvenih nauka - biologije, geografije, istorije, fizike, hemije.
U predlogu Pravilnika, u koji je je Euronews Srbija imao uvid, navodi se da se učenik osmog razreda najkasnije do 30 septembra izjašnjava iz kojeg će predmeta, od pet ponuđenih, raditi treći test. Menja se i način bodovanja. Do sada su đaci na testu iz srpskog i matematike mogli da ostvare maksimalno po 13 bodova, dok je kombinovani test nosio 14 bodova.
"Učenik može da ostvari najviše 14 bodova na testu iz srpskog, odnosno maternjeg jezika, 14 bodova na testu iz matematike i 12 bodova na trećem testu", navedeno je u predlogu Pravilnika.
Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja prosledio je predlog izmene Pravilnika o programu završnog ispita Ministarstvu prosvere, a ministarstvo prosvete Nacionalnom prosvetnom savetu (NPS) na mišljenje.
Pravilnik po hitnom postupku
Predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta Radivoje Stojković za Euronews Srbija kaže da će to telo Pravilnik razmatrati po hitnom postupku.
"Materijal je primljen i istog dana prosleđen članovima Nacionalnog prosvetnog saveta. Prihvaćen je da se uradi po hitnom postupku. Početkom septembra na vanrednoj sednici diskutovaćemo o tome i dati mišljenje Ministarstvu prosvete", rekao je Stojković.
Procedura je takva da NPS daje mišljenje, na osnovu koga Ministrastvo prosvete donosi konačnu odluku. U stručnoj javnost već provejava mišljenje da kompletna procedura neće moći da se završi kako bi učenici do 30. septembra mogli da se izjasne te će, kako nezvanično saznajemo, jedan od predloga biti da se izjašnjavanje pomeri do kraja prvog polugodišta.
Već duže nastavnici prosvetnim vlastima ukazuju da je treći test na maloj maturi slabije koncipiran u odnosu na ostala dva i da ga treba unaprediti. Navode da se na osnovu četiri pitanja iz svakog predmeta nije mogao dobiti dublji uvid u znanje po predmetima. Roditelji su ukazivali da to predstavlja veliko i nepotrebno opterećenje za učenike.
Kriteka na račun kombinovanog testa
Kritike na račun trećeg testa iznete su i u Strategiji razvoja obrazovanja do 2030 godine.
"Nakon višegodišnje primene završnog ispita došlo se do izvesnih uvida koji nameću
potrebu za preispitivanjem njegovog kvaliteta, svrsishodnosti, kao i prednosti i
nedostataka. Ovo se pre svega odnosi na kombinovani test. Mišljenja stručne javnosti,
nastavnika i direktora ukazuju na to da koncept kombinovanog testa u ovom obliku nema
kapacitet da ostvari svoj puni potencijal i svrhu i da su izmene neminovne", navodi se u Strategiji.
U dokumentu se navodi da roditelji i učenici zastupaju stanovište da treći test predstavlja veliko i nepotrebno opterećenje koje dovodi do stanja preteranog stresa, anksioznosti i zabrinutosti".
Polovinom juna u svim osnovnim školama sedmaci su radili probno testiranje kombinovanog testa po novom modelu. Oni su se zapravo opredeljivali za jedan od pet ponuđenih predmeta. Nije saopšteno kakve su rezultate ostvarili, niti za koji predmet su se najčešće odlučivali.
Komentari (0)