Društvo

RGZ postepeno otvara šaltere nakon hakerskog napada - šta se dešavalo od trenutka kada je sistem ugrožen

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/07/2022

-

17:20

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Subotica, Smederevska Palanka, Batočina, Ćuprija, Doljevac i Leskovac ponovo su nakon računarske sabotaže otvorile šaltere Katrastra građanima za predaju zahteva. Puštanjem u rad ovih službi, još 250.000 građana Srbije dobilo je mogućnost za predaju zahteva u skladu sa zakonom. Dan pre toga, sa radom je počelo i svih 17 beogradskih službi kao i katastri u Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Požarevcu. 

Maja Radović iz Republičkog geodetskog zavoda kaže u razgovoru za Euronews Srbija da sada više od polovina građana širom zemlje ima mogućnost da i fizički ode do šaltera, i dodaje da podaci nisu bili ugroženi i da građani ne treba da brinu.

"U ovom trenutku više od 50 službi za katastar nepokretnosti i pet službi za katastar vodova ponovo radi nakon računarske sabotaže. To je oko polovina stanovnika Srbije koji ponovo imaju dostupne podatke nakon sajber napada koji se dogodio 14. juna", kaže Radović.

Dodaje da je nakon hakerskog napada katastar zaključao svoje sisteme, nakon čega je usledila, kaže, provera svakog pojedinačnog računara. 

"Sada je počelo puštanje u sistem i uspostavljanje fazne funkcionalnosti. Najviše posla nose naši IT inženjeri za bezbednost, odnosno sistem inženjeri koji proveravaju svaki pojedinačni računar na viruse. Od suštinske važnosti je da nijedan od računara nema ništa od virusa što bi moglo da se vrati u sistem i da nas vrati na početak", kaže Radović.

Iz RGZ su saopštili da je, prema planu faznog uspostavljanja sistema, završetak testiranja i puštanja u rad preostalih službi u punom kapacitetu previđeno do kraja nedelje. Iz RGZ-a podsećaju da sve državne institucije imaju obavezu da, putem magistrale državnih organa, digitalno obave uvid u podatke lista nepokretnosti i da u te svrhe nije neophodno da građani samostalno pribavljaju taj dokument.

Ukoliko ipak postoji potreba za listom nepokretnosti u papirnom obliku građani taj dokument mogu da pribave kod javnih beležnika i geodetskih organizacija.

Baze dostupne i preko eKatastra

Upitana da li je zbog hakerskog napada postojala opasnost da podaci korisnika budu zloupotrebljeni, Radović kaže da tako nešto nije dovođeno u pitanje.

"Podaci su u potpunosti bezbedni i građani ne treba da brinu. Strah od gubitka nepokretnosti je treći najveći strah koji ljudi imaju, ali zaista nema potrebe za tim. Naše baze su dostupne i onlajn preko eKatastra, a od 20. juna je moguće obavljati sve kupoprodajne aktivnosti kod javnih beležnika", objašnjava ona.

Što se štete od hakerskog napada tiče, Radović kaže da se ona ogleda u tome što građani nekoliko dana nisu mogli da trguju svojim nepokretnostima, a to znači da službe nisu mogle da rade obradu predmeta i još jednom podseća da drugih opasnosti nije bilo.

"Nama je u svemu bilo najvažnije da podaci ostanu zaštićeni i da sistem ostane dostupan. Teško je reći kome je sve ovo bilo u interesu. Treba se zapitati ko su ljudi kojima pravna nesigurnost odgovara. Na žalost, bilo je kroz medije je bilo nekoliko grupacija koje su sa dezinformacija izlazile u javnost. Od prvog dana insistiramo na tome da su svi podaci dostupni i bezbedni", kaže Maja Radović.

TANJUG/REPUBLICKI GEODETSKI ZAVOD/ODNOSI S JAVNOSCU

 

Ona dodaje da su sistemi digitalni, kao i da se zahtevi od notara primaju onlajn, pa se nada da zastoj neće trajati dugo.

"Praksa je i da se preko leta manje trguje na tržištu nepokretnosti, pa mislim da će i to ostaviti prostor da se sve u potpunosti vrati u normalnu", rekla je Radović. 

Ona je dodala da i pored onlajn pristupa na sajtu www.rgz.gov.rs , građani sada mogu i fizički da odu na sve šaltere katastra, ali savetuje da pre toga onlajn provere da li on radi.

Radović navodi da je digitalni princip rada jedna od antikoruptivnih mera i dodaje da se najčešće dešava da ljudi koji insistiraju na dolasku u službe katastra nepokretnosti i žele razgovore sa referentima, insistiraju na tome, kako bi izvršili pritisak na zaposlene u RGZ da neke predmete uzmu prekoredno što, kakko navodi, "zaista nije prihvatljiva opcija". 

Podsetimo, od 14. do 20. juna u potpunosti je bilo stalo tržište nepokretnosti, a iz RGZ su saopštili da je pokušan hakerski napad iz inostranstva, kao i da se radi o virus-programu koji je štetan i pokušava da ošteti softversku infrastrukturu. Radović je ranije rekla da se radi o virusu tipa rensomver fobos koji je imao za cilj zaključavanje podataka, ali je napomenula da se to kada su u pitanju podaci Katarstra nepokretnosti nije dogodilo.

Pixabay

 

"RGZ ga je osetio u delu sistema u kome nisu lični podaci građana, koji su ostali zaštićeni. Mi smo zatim sami odlučili da preventivno zaključamo svoj sistem, odnosno da ga ugasimo", rekla je Radović.

Koje službe su počele da rade?

Građani mogu da zakažu termine i podnesu svoje zahteve u vezi sa nepokretnostima u sledećim službama Aleksinac, Apatin, Barajevo, Batočina, Bačka Topola, Blace, Bor, Bujanovac, Valjevo, Velika Plana, Veliko Gradidšte, Vlasotince, Voždovac, Vranje, Vračar, Vrbas, Vršac, Gornji Milanovac, Grocka, Guča, Despotovac, Doljevac, Žagubica, Žitište, Zaječar, Zvezdara, Zemun, Zrenjanin, Inđija, Irig, Jagodina, Kikinda.

Takođe, termini i zahtevi su dostupni i službama: Kovačica, Kovin, Koceljeva, Kraljevo, Kragujevac, Krupanj, Kuršumlija, Lazarevac, Leskovac, Loznica, Ljubovija, Mali Iđoš, Mionica, Mladenovac, Negotin, Niš, Nova Varoš, Novi Beograd, Novi Bečej, Novi Sad 1, Novi Sad 2, Novi Sad 3, Obrenovac, Opovo, Palilula, Pančevo, Paraćin, Pećinci, Petrovac, Požarevac, Preševo i Prokuplje.

U saopštenju je navedeno da služba za katastar ponovo raditi i u Ražnju, Rakovici, Rumi, Savskom venacu, Svrljigu, Smederevu, Smederevskoj Palanci, Somboru, Sopotu, Sremskoj Mitrovici, Sremskim Karlovcima, Staroj Pazovi, Starom gradu, Subotici, Surčinu, Ćićevacu, Ćupriji, Ubu, Užicu, Čačak, Čukarici i Šidu.

"Tokom prve nedelje funkcionisanja nakon sajber napada, operateri Info centra su obavili 3.020 telefonskih razgovora sa korisnicima, sa vremenom čekanja kraćim od 30 sekundi. Putem čet aplikacije "RGZ Onlajn podrška" ukupno 1.100 građana je momentalno dobilo odgovore i informacije koje su im bile potrebne", naveli su iz RGZ.

Posredstvom digitalnog servisa eZakazivanje, tokom prva dva dana od kako je ponovo počeo sa radom, zakazano je 1.174 šalterska termina.

"Podsećamo građane da zakazivanje termina za sastanak sa službenikom katastra nije omogućeno sve dok se ne otklone bezbednosni rizici i pretnje po pravnu sigurnost, i pozivamo ih da sve primedbe Republičkom geodetskom zavodu dostave pisanim putem", poručuju iz RGZ-a.

Komentari (0)

Srbija