Društvo

Počelo PISA testiranje: Koliko đaci razumeju pročitano, znaju li naučeno da primene u relnom životu?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

09/03/2022

-

10:50

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

U 193 škole u Srbiji počelo je PISA testiranje koje će trajati do 18. aprila.  U istraživanju, koje treba da pokaže koliko đaci naučeno znaju da primene u realnom životu, učestvuje 7.600 petnaestogodišnjaka. Osim funkcionalnog znanja učenika PISA će pokazati i gde se nalazi obrazovni sistem u Srbiji u odnosu na više od 80 zemalja sveta koje učestvuju u istraživanju.

Srbija u testiranju učestvuje od 2003. godine (nije učestvovala 2015), a đaci u prethodnim ciklusima nisu pokazali zavidno znanje. Rezultati poslednjeg testiranja iz 2018. godine kažu da je svaki treći petnaestogodišnjak funkcionalno nepismen, što znači da naučeno u školi ne zna da primeni u realnom životu. 

Nadležni kažu da se teško može očekivati napredak u ovom ciklusu, jer je obrazovni sistem radio u izmenjenim okolnostima zbog pandemije virusa korona.

Direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Branislav Ranđelović za Euronews Srbija kaže da će pandemija uticati na sve obrazovne sisteme sveta, pa i na Srbiju.

"Realno je očekivati da u ovom ciklusu generalno znanje svih petnaestogodišnjaka u svetu bude na nižem nivou. Međutim, sačekaćemo da vidimo možda se nakon istraživanja pokaže da su kovid uslovi dali i pozitivne pomake. Sve ćemo znati decembra 2023. godine, kada budemo imali rezultate PISA testiranja", naveo je Ranđelović.

Koje škole učestvuju u testiranju

Škole koje učestvuju u istraživanju izabrane su metodom slučajnog uzorka - uključene su i velike i male škole, seoske i gradske, škole koje pohađaju pripadnici nacionalnih manjina. 

Iz svake škole, koja učestvuje u istraživanju, izabrano je 42 učenika, rođenih 2006. godine. Oni će na računarima raditi zadatke u domenima čitalačke pismenosti, nauke, matematike i kreativnog mišljenja. Učenici koji su izabrani da urade test takođe će popunjavati upitnik na kompjuteru, bilo odmah nakon testa ili kasnije u drugom terminu. Upitnik za učenike ispituje stavove đaka prema učenju i njihovim životnim iskustvima.

Tanjug/Rade Prelić

 

U svakom ciklusu PISA istraživanja, osim tri osnovna domena koji se istražuju  - matematička, jezička i naučna pismenost, testiraju se i različiti inovativni domeni. U ciklusu 2018. godine bila je "globalna kompetencija", a ovaj put je "kreativno mišljenje". Od đaka se ovaj put traži da o običnim, svakodnevnim temama daju orginalna, kreativna rešenja. Njihov rad treba da ima uticaj na prirodno i društveno okruženje. 

"Nadamo se da ćemo na osnovu ta četiri segmenta dobiti prave rezultate o obrazovnom sistemu. Međutim, nije najbitnije koji ćemo biti na rang listi već da dobijemo povratne informacije "gde škripi" i da li nešto pogrešno radimo, kako bi znali da za sledeće generacije popravimo stvar", naglasio je Ranđelović.

Kako da unapredimo obrazovni sistem

Četvrtu beogradsku gimnaziju, jednu od 193 škole u kojima se sprovodi PISA testiranje, posetio je danas i ministar prosvete Branko Ružić koji je razgovarao sa učenicima koji učestvuju u istraživanju za koje kaže da je jedno od najprominentnijih međunarodnih evaluacija obrazovnih parametara koje se sprovodi širom sveta.

"Očekujemo da testiranjem čitalačkih kompetencija, prirodnih nauka, matematike i kreativnog mišljenja ustanovimo dokle je obrazovni sistem dospeo. Mislim da ćemo imati povratnu informaciju i još više materijala kako da unapredimo naš obrazovni sistem", rekao je Ružić novinarima.

Podsetio je da je nakon prethodnog testiranja iz 2018. godine nacionalni PISA centar u saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja počeo da radi na obrazovnim standardima za 13 predmeta u osnovnim školama koji će, kaže, biti završeni do kraja godine, a da nakon toga slede obuke za nastavnike.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

"To će svakako uticati na buduće rezultate na PISA testiranju. Očekujem da sadašnji rezultati budu na nivou prethodnih i nadam se da će biti za nijansu bolji", kazao je ministar.

Ružić je rekao da je kovid pandemija uticala na obrazovni sistem u Srbiji koji je ocenio, u tim uslovima pokazao adaptibilnost, sposobnost, inovativnost i kreativnost zahvaljujući, kako kaže, sposobnosti nastavnika i disciplini učenika, ali i ulozi Vlade Srbije i svih resora koji su bili uključeni u obezbeđivanje potrebnih alata za onlajn nastavu.

Izmene standarda

Poslednje PISA testiranje pokazalo je da znanje petnaestogodišnjaka u Srbiji nije na zavidnom nivou i da nešto treba menjati u obrazovnom sistemu. Ministarstvo prosvete krenulo je u izmenu standarda.

"To je dugoročan proces, menjaju se standardi po kojima se radi sa decom u osnovnoj školi. Ti standardi će ove godine biti gotovi. Ukoliko budu usvojeni, od naredne školske godine krenuće da se radi sa drugačijim pristupom. Svaka promena daje rezultate nakon četiri ili osam godina. Na ovom ciklusu teško da možemo da očekivati pomake imajući u vidu da su škole radile u izmenjenim okolnostima zbog epidemije", kaže Ranđelović.

OECD PISA (Programme for International Student Assessment) je program međunarodne evaluacije obrazovnih postignuća. Sprovodi se od 2000. godine u trogodišnjim ciklusima i na osnovu njega se sistematski prati koji nivo funkcionalne pismenosti dostižu petnaestogodišnjaci u oblasti matematike, prirodnih nauka i razumevanja pročitanog. Srbija je učestvovala u ovim istraživanjima 2003, 2006, 2009, 2012. i 2018. godine. Trenutno se radi na realizaciji ciklusa planiranog za 2021, ali koji je zbog korone pomeren na 2022. Osnovni cilj ovog istraživanja je da se ispita u kojoj su meri mladi osposobljeni da razumeju i koriste date informacije prilikom rešavanja relevantnih problema iz svakodnevnog života. 

Komentari (0)

Srbija