Društvo

"To je osećaj, to mora da se doživi": Kako se postaje vojni pilot i kakva su iskustva onih koji su prošli obuku

Komentari

Autor: Euronews Srbija

26/03/2025

-

19:00

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Vojska Srbije otvorila je konkurs za prijavu kandidata za vojno stručno osposobljavanje rezervnih oficira roda avijacije. Svi mladići i devojke sa visokom stručnom spremom imaju priliku da stupe u profesionalnu vojnu službu i postanu deo elitnog tima. Postavlja se pitanje kako izgleda put do vojnog pilota, šta podrazumeva obuka i kakvi ih sve izazovi očekuju gore na nebu. O tome su za Euronews Srbija govorili nastavnik letenja u 252. školskoj trenažnoj avijacijskoj eskadrili, poručnik Vuk Mićunović i potporučnik Milan Šarić, vojni pilot na avionu G-4. 

Mićunović je objasnio da postoje opšti i posebni uslovi konkursa. 

On kaže da se opšti uslovi tiču toga da budući kandidati imaju završene osnovne akademijske studije, da nisu osuđivani, da se protiv njih ne vodi krivični postupak i da su mlađi od 27 godina.

Prema njegovim rečima, posebni uslovi obuhvataju na prvom mestu lekarske preglede gde se proverava njihova podobnost za poziv vojnog pilota, zatim bezbednosna provera, padobranska obuka i na kraju selektivno letenje gde nastavnici letenja procenjuju podobnost u vazduhu. 

"Budući kandidati koji će se prijaviti, imaće priliku da lete u vazduhu i da osete čari letenja", rekao je Mićunović. 

Euronews

 

Milan Šarić je jedan od kandidata koji se 2022. godine prijavio na konkurs koji je raspisalo Ministarstvo odbrane, a koji je bio u tom prvom ciklusu ljudi koji su iz građanstva postali vojni piloti. 

On je ispričao da prvi lekarski pregledi traju jedan dan na VMC-u, a da nakon toga slede četvorodnevni specifični lekarski pregledi na Vojno-medicinskoj akademiji. 

"Nakon toga, kandidati pristupaju centrifugi. Posle centrifuge ide se u Niš, u 63. padobransku brigadu, gde imamo dva samostalna skoka i nakon završenih samostalnih skokova dolazimo na vojni aerodrom, pukovnik pilot Milenko Pavlovića, gde imamo tehničku učionicu za avion V53, u trajanju od nedelju dana i nakon toga kreće selekciono letenje u trajanju od mesec dana gde se vidi podobnost kandidata za poziv vojnog pilota", rekao je on.

Kako je naveo, nakon što se završi proces selekcije, kreće se na Vojnu akademiju gde se odvija teorijska nastava usko vezana za same predmete koji se tiču vazduhoplovstva i nakon toga opet se dolazi na vojni aerodrom pukovnik pilot Milenka Pavlovića. 

"Ja sam imao tehničku učionicu za avion V54 i nakon toga sam leteo na istom tom avionu gde sam završio svoje osnovno letenje i po završetku osnovnog letenja ja sam primljen u profesionalnu vojnu službu. Nastavio sam dalji nastavak obuke na pomenutom avionu i po završetku same obuke ja sam dobio letačko zvanje i na osnovu toga sam sada prešao, odnosno na preobuku, na Super Galeb G4", rekao je Šarić. 

Koliko kandidata prođe selekciju i kakav je proces obuke? 

Kada se Milan Šarić prijavio na konkurs 2022. godine, bio je popriličan broj kandidata. 

Svetski prosek je da 5-10 odsto od ukupnog broja kandidata prođe kompletan proces selekcije

Na pitanje šta je najteže u toj selekciji, Šarić kaže da su to možda lekarski pregledi jer je to nešto na šta ne možete da utičete. 

Euronews

 

"To je nešto s čim smo se rodili, a opet ovo sve ostalo je do vas, najviše do motivacije kandidata i njihove upornosti i istrajnosti. Taj put selekcije zahteva od svakog kandidata neku istrajnost i upornost da bi došao na mesto pilota", rekao je Šarić. 

Nakon prolaska selekcije, počinje rad u samoj jedinici i nastavlju se obuke. 

Mićunović kaže da osnove načina funkcionisanja vojske, kandidati već nauče na Akademiji. 

"Tu se susreću prvi put, tu imaju osnovni teren gde, između ostalog, uče i da upravljaju naoružanjem. Kasnije, nastavnik letenja je zadužen da obezbedi da se đaci pripremaju redovno i da budu spremni. Otprilike, neka proporcija je da je za sat vremena leta u vazduhu potrebno minimum šest sati rada na zemlji. Jako je bitno da budu uporni i da se maksimalno potrude. Najteže je vezano za lekarske preglede s jedne strane, s druge strane uopšte što mi kažemo pilotska ruka, da li je neko sposoban, kakvu koordinaciju ima u prostoru, kako brzo obrađuje podatke, kako utiče na njega stres. To sve proverava nastavnik letenja na selekciji i to je isto nešto na šta ne mogu mnogo da utiču. To ili imaju ili nemaju. Moraju da budu uporni i da se maksimalno zalažu da bi postali kolege i vinuli se u nebo", rekao je Mićunović. 

U kasnijem procesu, osnovna varijanta je pilot aviona, druga varijanta je pilot helikoptera, a treća varijanta je operater na daljinski pilotiranim vazduhoplovima

"Svi završavaju na avionu Lasta, kao osnovnom tipu, i nakon toga mogu da idu dalje na Galeb G4 kao što je Milan. Druga varijanta je da idu na C295, to je novi transportni avion koji smo dobili. Indirektno treća varijanta je na MiG-29, nakon završetka obuke na Galebu G4, što se nadam da će Milan uskoro da pređe u tu priču. Svesni smo činjenice da se nabavljaju Rafali, tako da će budući kandidati imati priliku da danas-sutra upravljaju najsavremenijim vazduhoplovima na svetskom nivou", rekao je Mićunović. 

profimedia

 

Kada je reč o helikopterima, Mićunović navodi da je tu najnoviji tip helikoptera, kao što su H145M, zatim Mi-35, Mi-17, odnosno Gazela. 

"Što se tiče helikoptera i što se tiče daljinski pilotiranih vazduhoplova, konstantno se nabavlja najsavremenija tehnika. Pružiće im se jedinstvena prilika da upravljaju najsavršenijim vazduhoplovima na svetskom nivou", naglašava Mićunović. 

Koji datum pamte piloti? 

Šarić kaže da piloti pamte let na selekciji i prvi samostalni let na avionu, počev od i Laste i Super Galeba G4, pa tako on pamti svoj prvi let 9. avgusta 2022. 

"To su neki specifični datumi koji po meni svaki pilot treba da ima zapisano u sećanju. Bilo je neverovatno da sam uspeo i dobio tu mogućnost da upravljam vazduhoplovom i da na taj način gledamo zapravo kako je sa visine i šta znači i taj poziv pilota i koliko je to nekako na nebu drugačije nego kada pričamo sa zemlje", rekao je Šarić. 

Ali, pre nego što dočekaju svoj prvi samostalni let, kandidati prolaze obuku na simulatoru i na samom avionu

Tanjug/Ministarstvo odbrane I Vojska Srbije

 

"Što se tiče selektivnog dela obuke, nakon što prođu tehničku obuku, primenjenu teoriju gde mi na zemlji obrađujemo sve elemente koje ćemo raditi u vazduhu, oni odmah ulaze u avion i od starta počinju da lete na samom avionu. Proporcija je da bi za jedan let u vazduhu trebalo barem da budu tri leta na samom simulatoru. U smislu obuke, sada smo opremljeni najsavremenijim simulatorima. Nije isto kao u avionu, jer između ostalog nemate osećaj opterećenja koje se javlja, pogotovo kod dvostrukog letenja, to je ona g-sila takozvana koju spominju, ali je bitno da provode obuku na samom simulatoru", rekao je Mićunović. 

Šarić kaže da je skoro svaki dan u vazduhu. 

"To je osećaj, to mora da se doživi, kao da imate sedam puta bolji ringišpil koji vi kontrolišete", rekao je on. 

A svi oni koji bi da dožive taj osećaj, mogu da se prijave na konkurs Ministarstva odbrane koji je otvoren do 31. marta. 

Mićunović je rekao da na sajtu Ministarstva mogu da potraže informacije, a trebalo bi da se jave regionalnim centrima Ministarstva odbrane. 

On je pozvao mladiće i devojke koji su završili četvorogodišnje akademijske studije, i imaju maksimalno 27 godina da se prijave na konkurs i da se oprobaju. 

"Možda shvate da je to super poziv i životna profesija kojom bi trebalo da se bave", dodao je Mićunović. 

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija