Širi se talas bojkota trgovina: Kako to izgleda kada dođe "crni petak" za trgovce
Komentari30/01/2025
-17:38
Kako izgleda "crni petak" kada ga prodavcima organizuju kupci, prvi su na koži osetili trgovci u Hrvatskoj kada su građani bojkotovali kupovinu na jedan dan. Komšijski val prelio se na region već u petak i mogao bi da "potopi" prodavnice u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori. Najmanji zajednički imenitelj su visoke cene. Poziv potrošačima u Srbiji da se pridruže komšijama uputila je i Efektiva, pozivajući na obustavu kupovine u petak, 31. januara. Postavlja se pitanje da li je pravi trenutak za bojkot trgovina i u Srbiji.
Prošlog petka na blok su stavljeni hrvatski prodavci.
Visoke cene dugo su kupcima problem, a čašu je prelila jedna kap - teleća.
Savetnik potrošačke platforme "Halo, inspektore" Josip Kelemen kaže za Euronews Srbija da je teleći vrat u hrvatskim prodavnicama poskupeo za 43 odsto u roku od tri meseca.
"Kada smo to dokazali, jednostavno, to je bio okidač za predlog potrošača koji su rekli - to treba bojkotovati kao što to rade, recimo, na Zapadu", kaže Kelemen.
Suma sumarum, promet je u Hrvatskoj prošlog petka pao oko 53 odsto, manje je izdatih računa za 47 odsto.
"Odziv je bio iznad očekivanja. To je bilo neverojatno. Trgovine su bile prazne, parking prazni, gotovo nigde niko. Bila je izuzetno velika solidarnost i razumevanje od strane svih građana u Hrvatskoj", rekao je Kelemen.
Bojkot se sprema i u Crnoj Gori
Bojkot supermarketa sprema se i kod komšija u Crnoj Gori za petak, a podržao ga je i premijer Milenko Spajić.
U Centru za zaštitu potrošača u Crnoj Gori navode da cene "idu munjevitom brzinom, u nebo".
Olga Nikčević iz tog Centra kaže za Euronews da ako danas uđete u trgovine, sutradan ne znate šta ćete zateći i koliko veće cenu.
"U principu, podržavam bojkot. Međutim, ne mislim da će imati nekog velikog efekta. Naročito ne dugoročnog", rekla je ona. O tome kakvi efekti bojkota mogu da budu čitajte OVDE.
Takav stav iz crnogorskog centra pojašnjavaju mogućnošću da dan ranije potrošačke korpe budu prenatovarene, a prodavci u četvrtak zarade i za petak.
Spremni i potrošači u Srbiji
U Srbiji, kažu u Republičkoj uniji potrošača, vreme je za takav protest.
"Pre svega što s jedne strane ima veliki medijski odjek i izuzetno je uspeo u Hrvatskoj i širi se i na druge zemlje regiona, a s druge strane upravo i zbog pokrenutog postupka Komisije za zaštitu konkurencije protiv četiri trgovinska lanca. Smatram da je potrebno taj moment da iskoriste i naši potrošači", rekla je za Euronews Srbija Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.
I potrošači u Srbiji kažu da su, zbog visokih cena, spremni na bojkot.
Jedan potrošač naveo je za Euronews Srbija da je dugo živeo u Nemačkoj i Švajcarskoj i da je tamo većina proizvoda jeftinija nego u Srbiji, naglasivši da podržava bojkot trgovina u Srbiji.
I drugi potrošači sa kojima je razgovarala ekipa Euronews Srbije saglasni su da trgovine "deru sa cenama", da "kobojagi snize cene, a cena ista i veća", ali pojedini navode da se zalažu za ne jednodnevni, nego za višednevni bojkot.
Smatraju da će bojkot biti razlog da trgovci malo razmisle o cenama, jer "neko zaista debelo zarađuje na nama".
"Treba nam sigurnost, s obzirom na to da ja svaki put kad uđem, vrlo sam iznenađena cenama i svaki put smanjujem ono što kupim", rekla je jedna sugrađanka.
Prvi poziv za bojkot kupovine je stigao, a prva prilika je već poslednjeg radnog dana ove nedelje.
Pohlepa i bojkot
Na pitanje koji se efekti očekuju od bojkota, Dejan Gravrilović iz Udruženja Efektiva kaže za Euronews Srbija da je poziv potrošačima da ne odlaze u kupovinu u te trgovinske lance bojkot upozorenja i jedna pokazna vežba šta eventualno mogu da urade potrošači kada su solidarni i ujedinjeni i kakva bi na to mogla da bude reakcija trgovaca, eventualno i same države.
"Ovaj poziv treba da pokaže da li su potrošači solidarni oko ostvarivanja zajedničkog interesa i da li trgovci imaju nameru da odgovore pozitivno na jednu takvu solidarnu akciju. Ovo je početak, prvi korak da vidimo kako će to proći, kako će funkcionisati. Ovako nešto se radi prvi put u Srbiji, prošli petak je bio onaj neki generalni štrajk, nije se odnosio ni na šta konkretno, i ovde idemo ciljano. Dakle,pet trgovinskih lanaca u petak - ne ulaziti u njih, ne kupovati ništa, a onda eventualno od njihove, u zavisnosti od njihove reakcije, preduzećemo i neke dalje korake", rekao je Gavrilović.
On očekuje da će bojkot u petak "poslati signal svima kojima treba da pošalje signal" i da je bojkot svima u interesu.
"Ne postoji čovek koji ne bi rekao da umesto 5.000, ipak više voli da ostavi 3.000 tim trgovinskim lancima, a ne da nas deru kao što je to slučaj poslednje dve godine", rekao je Gavrilović koji je naglasio problem visokih trgovačkih marži.
Na pitanje da li će trgovci posle najavljenog bojkota za vikend početi sa velikim akcijama i snižavanjem cena, Gavrilović kaže da to ostaje da se vidi.
"Mi smo pozvali građane da ne ulaze u trgovinske lance u petak. Šta će biti u subotu i nedelju i u ostalim danima, ostaje da vidimo. Siguran sam da će trgovinski lanci na neki način da reaguju, da probaju da amortizuju efekte tog bojkota da li nekim pojačanim akcijama, videćemo. Opet napominjem da je ovo samo prvi korak. Ako iole razmišljaju o interesu potrošača, mislim da bi morali da razmotre neke ozbiljnije i dugoročnije poteze, a ne samo neke kratkotrajne akcije kojima bi eventualno probali da zamažu malo oči potrošačima na kratak period", rekao je Gavrilović.
On je kao mogućnost za dalje akcije naveo "targetiranje verovatno pojedinačnih trgovinskih lanaca na duži period", a da bi se, ako bi sukob na relaciji potrošači i trgovinski lanci eskalirao, verovatno došlo i do neke regionalne saradnje i udruživanja snaga.
Na pitanje da li je bojkot velikih trgovinskih lanaca dovoljno upozorenje trgovcima, urednica magazina Biznis i Ekonometar Radojka Nikolić kaže da se obično pomisli da visoke cene i visoki profiti istovremeno znače i pohlepu trgovaca ili pohlepu vlasnika za što većom zaradom.
"Kao što je sve ovo bogaćenje koje je došlo od perioda inflacije posle korone, ceo taj period od 2021. pa do sada se naziva periodom pohlepe, jer su cene porasle ne samo namirnica nego svega što predstavlja neophodne artikle za život, uključujući i cene energenata koje su mnogo povećane i sve druge cene koje su to pratile", rekla je ona za Euronews Srbija.
Govoreći o bojkotu trgovina u Hrvatskoj prošlog petka, Nikolić kaže da je takav poziv imao neverovatnu podršku medija i da su nedelju dana uoči akcije na svim televizijama govorili o tome u priličnoj meri afirmišući bojkot.
"Oni su zvali i predstavnike trgovaca i predstavnike komora i predstavnike sindikata koji su sa druge strane ukazivali na probleme koji mogu da se jave kada bojkotujete jer se time smanjuje prihod trgovaca, a posredno se onda smanjuju i zarada zaposlenih koji rade u toj delatnosti. Dakle, prvo je bila posvećena veoma velika pažnja svim tim razgovorima, a drugo, što je više stvar mentaliteta, jedna osobina, to je da su i svi potrošači u Hrvatskoj delovali prilično monolitno", rekla je Nikolić.
Ona objašnjava da bojkot automatski pogađa državni budžet koji se najznačajnijim delom puni iz PDV-a.
"Navijam za to da uspe svaki bojkot koji ima poruku da ne smeju cene da budu previsoke u odnosu na racionalne troškove", rekla je Nikolić.
Ona je naglasila da treba da postoji racionalno ponašanje svih i da "ne treba da opljačkaš onoga ko ti uđe u radnju".
"Kad pogledamo kako su rasle cene, u prošle četiri godine cene hrane pre svega, vi tačno vidite da su cene povećavane na onim artiklima koji se najviše koriste. To su dve stavke, hrana i hemija, i te cene su zaista otišle strašno mnogo. Sve je počelo od korone, od inflacije koja je tad počela da raste i pogledala sam koliko izgleda zbirno inflacija od 2021. kad je krenula, pa zaključno sa prošlom godinom, to je negde oko 40 odsto. Ali ako pogledate samo segment cena hrane u tome, to je negde blizu 70 odsto", rekla je ona i navela da zato nema realnog rasta standarda bez obzira na povećanje plata i penzija.
Komentari (0)