Društvo

Trećina đaka digitalno nepismena: Srbija zauzela 30. mesto na međunarodnom istraživanju ICILS

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/11/2024

-

18:19

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Skoro trećina učenika u Srbiji, 33 odsto njih, nalazi se ispod prvog nivoa računarske i informacione pismenosti na skali koja ima četiri stupnja. O kakvom je istraživanju reči i da li su ti podaci iznenađujući, o tome je za Euronews Srbija govorila Katarina Aleksić iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

U pitanju je međunarodno istraživanje, ICILS i ono ispituje nivo računarske i informacione pismenosti kod učenika na kraju osnovnog obrazovanja. Ispitivanje je sprovedeno u maju prošle godine i tom prilikom testirano je 3.125 osmaka.  

"Mi spadamo u grupu obrazovnih sistema koji imaju niži nivo postignuća na ovom međunarodnom ispitivanju", rekla je Aleksić.

Ona ističe da ne treba paničiti i da se sve može ispraviti kada su mladi u pitanju. 

"Hajde da prosto samo sagledamo realnu situaciju. Ovo je razvojno. Znači uvek se testiramo da bismo videli na kom mestu se nalazimo i da bismo mogli da odreagujemo kako treba i da odreagujemo pravovremeno. I u tom smislu sve što je u vezi naših mladih, znači učenika, posebno u osnovnom obrazovanju, sve je to razvojno i sve je to nešto što se da ispraviti, što se da popraviti. Ovo je bilo vađenje krvi dijagnostičko, utvrdili smo da treba preduzeti neke dodatne mere i možemo sada da prosto porazgovaramo o tome", ukazala je Aleksić. 

Euronews Srbija

 

Prema njenim rečima, ako neko dete igre video-igrice i zna da koristi telefon, to znači da je vešto, ali ne i digitalno pismeno. 

"To znači da jednostavno ima neka znanja ili ima neke veštine, možda neki mali fundus znanja, ali nema dovoljno, nema čitavu kompetentnost da prosto može da koristi računar tako da mu bude od koristi i tako da u ovoj eri infodemije, jer definitivno živimo zatrpani informacijama, može da probere šta je to tačno, da donese neki zaključak da li se može pouzdati u informacije koje pronađe", rekla je Aleksić.

U istraživanju je učestvovalo 35 zemalja, odnosno obrazovnih sistema, a Srbija je zauzela 30. mesto.

"Sve su te razlike relativno male, ali za nas indikativne prosto da bismo mogli da napravimo neke korake. Što se tiče regiona, mi smo uzeli šest obrazovnih sistema koji liče po nekim parametrima na naš ili sa kojima imamo neku vezu. Prvo je to geografska blizina, zatim isti otprilike BDP, dakle da potičemo iz istog socio-ekonomskog konteksta i to su takođe obrazovni sistemi koji imaju sličnu organizaciju našem obrazovnom sistemu. To su naravno Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Slovenija, Slovačka, Češka Republika i Rumunija. 

Inače, vrlo je važno da istaknemo da Češka, koja ima vrlo slično organizovanu informatiku u svom obrazovnom sistemu, je najbolje rangirana zemlja u Evropi, već treći ciklus ICILSA, znači 2013, 2018, i 2023. Ovo je naše prvo učešće. Mi nismo imali priliku ranije da vidimo kako izgledaju zadaci koji su bili vrlo zanimljivi i kontekstualizovani, dakle bili su stavljeni u neke realne životne situacije i nekako mi je žao što naši učenici nisu možda imali dovoljno strpljenja".

Detaljnije o svemu pogledajte u videu koji se nalazi iznad teksta.

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija