"Registracija trotineta komplikovanija od automobila": Pojedini vozači se žale na tehnički pregled, nadležni demantuju
Komentari07/07/2024
-12:00
Prošlo je dve nedelje od stupanja na snagu zakona po kom vozači električnih trotineta moraju da poseduju registarsku nalepnicu. Iako su nadležni objasnili proceduru registracije, pojedini vozači se žale da sam poduhvat skup i komplikovaniji od registracije automobila.
Da je registracija električnog trotineta postala zahtevnija od registracija automobila tvrdi građanka Marija Ognjenović koja je na društvenim mrežama podelila video u kom se žali na komplikovanu proceduru zbog koje nije uspela da registruje svoj trotinet.
"Postoji lista mesta gde je moguće registrovati trotinete. Ja krenem redom lokacijski šta mi je najbliže da zovem. Međutim, na prvih deset telefona koji su mi bili najbliže, niko se ne javlja. Dorćol, opština Stari grad mi se javi na telefon i kažu da kod njih može da se registruje s tim što moraš da uradiš obavezan tehnički pregled za trotinet koji košta 4000 dinara", objašnjava Marija svom videu.
Međutim, ona naglašava da nije problem u tome što mora da se izdvoji novac za tehnički pregled, već što na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja ne postoji informacija da je tehnički pregled uslov za registraciju.
"U Valjevu prvi slobodan termin za registraciju trotineta je 2. jul. Međutim, oni imaju mogućnost da registruju samo pet trotineta tog drugog jula. I sad, da bi ti mogao da registruješ trotinet, ti moraš da rezervišeš mesto. A kako ga rezervišeš? Tako što im uplatiš 1500 dinara za rezervaciju registracije za trotinet", kaže Ognjenović navodeći da joj je apsurdno da daje novac za rezervaciju registracije za trotinet.
"Nastavim ja dalje. Nazovem Mionicu. Oni iz Mionice mi kažu da oni nemaju oglas da rade registracije. Ja kažem da, ali vi se nalazite na zvaničnom spisku da obavljate registraciju. On kaže znam, ali mi nemamo oglas", tvrdi Marija, zaključivši da osim registracije koja košta oko 3000 dinara, mora da izdvoji 4000 za tehnički regled i 1500 dinara za rezervaciju registracije.
Tehnička dokumentacija ključna
Od 15. juna u saobraćaju na putu mogu da učestvuju samo električni trotineti (koje zakon kategoriše kao laka električna vozila) na kojima je postavljena registarska nalepnica, dok će policija kažnjavati one koji ne budu posedovali nalepnice.
Dve nedelje od početka kontrole, policija je otkrila 253 prekršaja vozača električnih trotineta, a najveći broj prekršaja zabeležen je u Beogradu. U saopštenju MUP-a se navodi da su vozači najčešće sankcionisani zbog neposedovanja identifikacione nalepnice koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.
Kako je policija kažnjavala vozače najčešće zbog izostanka nalepnica, a kako je tehnički pregled najveća nepoznanica za vozače, upitali smo pomoćnika direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirka Kokovića šta je neophodno od dokumentacije da bi vozač registrovao svoje električno vozilo.
"Ako imate tehničku dokumentaciju koju morate da dobijete prilikom kupovine, vi sa tom tehničkom dokumentacijom i ličnom kartom idete na jedno od 152 mesta AMSS-a u 80 gradova i opština u Republici Srbiji i završavate ceo proces za nekih 15-20 minuta", objašnajva Koković navodeći da cena nabavke nalepnice iznosi 2440 dinara.
Koković dodaje da ne postoji nikakav tehnički pregled već da je reč o uvidu u tehničku dokumentaciju, prilikom čega vozač potpisuje izjavu da tehnička dokumentacija odgovara samom trotinetu.
"To se utvrđuje da se vidi da marka trotineta odgovara tehničkoj dokumentaciji koju ste priložili. To je jedna mogućnost, druga mogućnost jeste da se obratite naknadno proizvođaču, odnosno prodavcu ili distributeru da vam dostavi dokumentaciju", ukazuje naš sagovornik dodajući da postoji i treća mogućnost da se na jednom od 152 mesta predviđenim za registraciju, ukoliko vozač nema dokumentaciju, da se putem interneta utvrde tehničke karakteristike vozila.
Kada se trotinet šalje na tehnički pregled?
Ukoliko nije moguće na licu mesta utvrditi model trotineta, vozilo se šalje na ispitivanje, navode iz Agencije.
"Jedino u tom slučaju se ispituju tehničke karakteristike lakog elektrovozila. Tako da u tom slučaju dobijete nalog za ispitivanje i to košta oko tri hiljade dinara", razjašnjava Koković.
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja takođe dodaju da postoji nedoumica oko samog termina "registracija" navodeći da te reč nije u potpunosti adekvatna jer vozač "jednom kada dobije nalepnicu ona je trajna".
"Vrlo često imate naslove u novinama da registracija trotineta košta kao registracija vozila. To nije tačno i daleko je od istine i najbitnije je da ce ovaj proces ne utiče na mobilnost, odnosno na broj trotinetaša", dodaje naš sagovornik.
Kada je reč o rezervaciji termina za registraciju, Koković kaže da je "normalno da rezervišeno termin i zbog nas i zbog operatera koji to rade".
"To nije problem, nisu tolike gužve, tako da siguran sam da nećete imati situaciju da pozovete neko ispitno mesto i da će vam reći da nećete moći da dođete u toku tog dana, možda u nekom terminu nećete, ali u toku tog dana kada ste planirali sigurno vas neće odvraditi", zaključuje pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
Trgovci prodavali trotinete koji ne mogu da se registruju
Poslednjim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima uvedena je definicija "lakog električnog vozila" koja se odnosi na električne trotinete, a kakvi propisi i kazne su uvedeni detaljno možete pročitati OVDE.
A da nisu samo vozači bili prestupnici novog zakona već i trgovci, pokazuje Dejan Bursać iz udruženja Efektiva koji za Euronews Srbija navodi slučaj da su pojedini trgovci nastavili da prodaju trotinete, iako su znali da isti neće moći da se registruju, čime su potrošače doveli u zabludu i načinili im materijalnu štetu.
"Na naš upit i primedbu, da su prema članu 12. Zakona o zaštiti potrošača, bili u obavezi da predugovorno informišu potrošače o svim pojedinostima proizvoda, što znači pre kupovine, odnosno plaćanja, jedan od prodavaca kaže da je potrošače obavestio putem sajta, kao i napomenom na dnu fiskalnog računa, koji se izdaje nakon kupovine", kaže za naš medij Gavriović.
Ističe da takvih primera, da su prodavci nakon stupanja na snagu zakona prodavali trotinete koji ne mogu da se registruju, ima još. Dodaje i da je to sporno samo u situaciji ako prodavci pre kupovine odnosno pre plaćanja nisu obavestili potrošača o tome.
"Ono što zakon kaže, odnosno pravila predugovornog informisanja, teret dokazivanja da je pružio sve informacije je na strani trgovca. Znači dovoljno je da potrošač kaže da nije obavešten i onda trgovac mora da dokaže da ga jeste obavestio. Dakle mora da ima neki njegov potpis, neki dokument ili mejl, da mu je poslao nešto što je dokazano da je on njega o tome obavestio", razjašnjava Gavrilović.
Naglašava i da ukoliko trgovac nije obavestio potrošača predugovorno na valjan način, potrošač ima pravo da poništi ugovor u roku od godinu dana od dana kupovine.
"Potrošač mora da izjavi da poništava ugovor, traži da mu se vrate pare, ako trgovac to ne prihvati onda se ide na sud. Ja mislim da sud to brzo i efikasno rešava u korist potrošača jer je tu sve jasno", zaključuje naš sagovornik.
Komentari (0)