I turistički vaučeri našli svoje mesto na "crnom tržištu": Preprodaju se po nižim cenama, kome to (ne) ide u korist
Komentari18/01/2024
-17:02
Sto hiljada vaučera za odmor u Srbiji podeljeno je rekordnom brzinom. Najavljena je i podela dodatnih vaučera u narednom perodu. Međutim, pojavile su se, prvo na mrežama, a potom i u nekim medijima, informacije da postoje zloupotrebe, odnosno da postoji preprodaja turističkih vaučera po malim oglasima. Vrednost vaučera je 10.000 dinara, a na društvenim mrežama pojavili su se oglasi u kojima se ovi vaučeri nude po ceni od 3.000 do 5.000 dinara.
Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva u razgovoru za Euronews Srbija kaže da je lično video oglas u kojem neko prodaje vaučer za Kopaonik. Međutim, na pitanje da li je neko prijavio zloupotrebu, uzvratio je pitanjem - kome to ide u korist?
"Ovde zloupotrebu može da prijavi samo država jer onaj ko je uzeo vaučer i preprodao ga sigurno neće prijaviti zloupotrebu, a onaj vlasnik smeštaja, hotela ili apartmana, takođe neće prijaviti tu zloupotrebu jer putem tog vaučera dolazi do novca. Pitanje je uopšte da li će prijave takvih zloupotreba biti nadalje"
Iz Ministarstva turizma pak, kažu da zloupotrebe nisu moguće, pre svega jer te vaučere niko nije dobio, a dobiće ih tek na kućnu adresu i oni će biti personalizovani. Postavlja se pitanje da li su ugostitelji dužni da provere da li je nosilac vaučera osoba koja ga je dobila ili neko drugi.
"Postoji određena procedura kako se taj vaučer koristi, tačno je da je planirano da oni budu personalizovani, ali šta sprečava vlasnika da primi, recimo mene u taj apartman, a donosim vaučer na ime mog oca, majke ili komšije. On će ga uzeti, ja ću platiti ostatak - jer je propisano da mora biti minimum pet noćenja, a taj vaučer će vredeti za dve, tri noći. Dakle, samim tim što ću doplatiti taj vlasnik je već zaradio"
Stoga vlasnik smeštaja nema interes da prijavljuje takvu zloupotrebu jer će on taj vaučer svakako naplatiti, nastavlja Gavrilović.
"Ko je došao u taj apartman, njemu je potpuno svejedno"
Na pitanje kome je u interesu da se ovakve zloupotrebe spreče, Gavrilović odgovara:
"Svakako bi bilo u interesu države da se otkriju zloupotrebe, posebno u interesu onih koji su čekali redove i nisu ih dobili. Međutim, postavlja se pitanje na koji način oni mogu tu zloupotrebu prijaviti, odnosno šta imaju od dokaza kad oni kod sebe nemaju apsolutno ništa, niti imaju pravo da borave u nekom smeštaju", nastavlja i zaključuje:
"Verujem da će isplivati novi detalji zašto se to dešava. Ogroman broj penzionera je preuzeo vaučere, pa je pitanje da li oni imaju interesa ili novca da doplate za boravak od pet dana, možda im je jednostavnije ako postoji mogućnost da prodaju vaučere jeftinije - neko će ih kupiti po nižoj ceni, boraviti po punoj i svima opet dobro"
Đenić: Uputili smo dopis MUP-u zbog oglasa za prodaju besplatnih vaučera
Pomoćnica ministra turizma Dunja Đenić izjavila je danas da je ministarstvo odmah po saznanju da su se pojavili oglasi za prodaju vaučera za odmor u Srbiji, koje su građani dobili besplatno, reagovalo i uputilo dopis Ministarstvu unutrašnjih poslova.
"Uputili smo dopis MUP-u jer takvi oglasi iniciraju sumnju o zloupotrebi i prevarnim radnjama kada govorimo o subvencijama koje dodeljuje država, a ovo su subvencije za korišćenje ugostiteljskih usluga smeštaja", rekla je ona za Tanjug.
Ona je navela da je svaki poziv za prodaju, koji su uputili neki građani, kao i prodaja potpuno besmislena imajući u vidu da vaučeri još uvek nisu ni odštampani.
"Građani su samo predali zahtev za dobijanje i korišćenje vaučera. Od Pošte su dobili eventualnu potvrdu da je njihov zahtev primljen, ali ne i da je provereno da li oni ispunjavaju uslove. U toku je postupak provere ispunjenosti svih uslova kod podnetih zahteva. Nakon toga kreće štampanje vaučera i oni se dostavljaju na kućnu adresu svakog korisnika koji je za to ostvario pravo", objasnila je Đenić.
Naglasila je da je svaki vaučer personalizovan, odnosno da sadrži lične podatke korisnika i matični broj, kao i naziv ugostiteljskog objekta gde je izvršena rezervacija.
"Po korišćenju vaučera svakako je u obavezi da dati vaučer potpiše i korisnik gost i ugostitelj. Poziv za prodaju personalizovanih vaučera svakako su besmisleni. Osim toga, svako ko to čini zaista rizikuje da snosi određenu krivičnu odgovornost", rekla je Đenić.
Isto važi i za ugostitelje, jer oni prilikom evidentiranja gosta, odnosno korisnika vaučera moraju da provere lične podatke.
"Kada pričamo o ugostiteljima koji mogu da podlegnu takvoj vrsti prijema vaučera, snose jednu određenu odgovornost i potencijal prekršajne odgvoornosti u skladu sa Zakonom o ugostiteljstvu. Svaki ugostitelj dužan je da izvrši evidenciju svakog korisnika usluge, posebno korisnika vaučera. U sistem eTurista dužan je da evidentira gosta i proveri podatke", rekla je Đenić.
Što se tiče velikog interesovanja građana za ovu subvenciju, Đenić potvrđuje da su zahtevi za svih 100.000 vaučera predati u rekordnom roku od dva sata i da se nada novom kontigentu.
"Posebno smo zadovoljni jer je ovo jedna mera koja je pokazala izuzetno veliki značaj kada govotimo o podsticaju i razvoju domaćeg turizma i interesovanju naših domaćih turista za obilazak i upoznavanje prelepih krajeva naše zemlje. Verujem i nadam se da ćemo imati odobrene nove kontigente", rekla je ona.
A da li i kada, dodaje, znaće se u narednih nekoliko nedelja.
"Više informacija imaćemo od subote pa nadalje, kada vlada bude zasedala i razmatrala budžetske mogućnosti za obezbeđenje sredstava za nove kontigente", rekla je Đenić.
Vlada Srbije kao podsticajnu meru izdvojila je sredstva za subvencije u vidu vaučera za građane kako bi mogli da koriste ugostiteljske objekte u Srbiji.
Komentari (0)