Nema više auto-puta kroz Beograd: Šta će to značiti za vozače?
Komentari27/10/2023
-20:02
Novom Uredbom o kategorizaciji puteva deonica kroz Beograd od Dobanovačke petlje, preko Mostara do Bubanj Potoka više nije auto- put, već je državni put drugog B reda. To je izazvalo polemiku u javnosti kako učesnici u saobraćaju treba da se ponašaju - da li se poštuje zaustavna traka, mogu li pešaci, motociklisti da koriste tu deonicu?
Iz Agencije za bezbednost saobraćaja poručuju da se i dalje prati horizontalna i vertikalna signalizacija i da se svi učesnici u saobraćaju ponašaju u skladu sa tim. Sa druge strane Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da put drugog B reda podrazumeva da je dozvoljeno kretanje pešaka, bicikala, mopeda, traktora, radnih mašina i ostalih sporih vozila, kao i da se ukida zaustavna traka.
U JP "Putevi Srbije" ističu da promena kategorije puta nema uticaja na vozače niti na održavanje te deonice. Navode i da se režim dozvoljenih brzina neće menjati, ostaje kao do sada.
"Da bi predmetna deonica puta bila tretirana kao gradska, potrebno je da se donese odluka o tome. Odluku o proglašenju da li je neka deonica državnog puta gradska ili nije, donosi Grad Beograd uz saglasnost nadležnog ministarstva, a uz ispunjenje uslova", kažu u JP "Putevi Srbije" za Euronews Srbija.
Dodaju da se po donošenju odluke utvrđuju potrebe naselja na delu državnog puta koji prolazi kroz naselje, zatim se obavlja izrada odgovarajućeg projekta saobraćajne signalizacije, po potrebi i drugih projekata i vrši se implementacija projektovanih mera.
Koković: Poštovati signalizaciju
Promenom kategorizacije puta vozači su imali brojne dileme - da li sada treba da smanje brzinu, mogu li da koriste zaustavnu traku, a da im saobraćajna policija to ne tretira kao prekršaj i piše kaznu. Iz Agencije za bezbednost saobraćaja kažu da vozači treba da se ponašaju kao do sada, da prate vertikalnu i horizontalnu signalizaciju.
"Sve dok postoji saobraćajni znak auto-put na svakoj ulivnoj rampi kroz Beograd, mi se moramo ponašati u skladu sa tim. Što se tiče zaustavne trake, ona je već nekoliko godina unazad od petlje Lasta do isključenja za Bežanijsku kosu obeležena isprekidanom linijom. Čim je linija isprekidana znači da možemo da sečemo tu liniju i da je koristimo", kaže Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
Apeluje na građane da poštuju signalizaciju i da se ne vode Uredbom. Dok se signalizacija ne promeni važe stara pravila.
"Potrebno je da se uradi projekat i da se izmeni saobraćajna siglalizacija - konkretno vertikalna signalizacija. Neophodno je obratiti pažnju na pešake. Mora se na toj deonici puta zabraniti kretanje pešaka. To jedna od mera koju moramo sprovesti jer naš Zakon o bezbednosti saobraćaja kaže da pešak može da pređe put ukoliko mu je pešački prelaz udaljen više od 100 metara. Na neki način mora se zabraniti kretanje pešaka tim putem, tom budućom gradskom saobraćajnicom. Pretpostavljam da ćemo to izvesti postavljanjem visoke zaštitne ograde na razdelnom pojasu koja razdvaja smerove", istakao je Koković.
Pojašnjava da je ideja da krajnja (zaustavna) traka bude pretvorena u žutu traku koja je rezervisana za autobuse i taksi vozila.
Okanović: Bolje da bude moto put
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da je deonia auto-puta od Dobanovačke petlje do Bubanj Potoka pretvorena u državni put drugog B reda, što znači da je to put najnižeg ranga. Slikovito je objasnio da je deonica kroz Beograd sada u istom rangu kao put koji vodi od Banje Koviljače do Gučeva, ili od Loznice do Zajače.
"Državni putevi drugog B reda su putevi najnižeg ranga i to su oni lokalni putići. Na svim tim putevima smete da vozite traktor, bicikl, moped, mogu da se kreću pešaci. Zaustavna traka na putu te kategorizacije ne postoji. Saobraćajna policija vozaču može da piše samo kaznu ukoliko vozač na mestu gde je nekada bila zaustavna traka pređe vozilom preko pune linije i da naplati 5.000 dinara za to. Ne može da vam naplati kaznu 20.000 dinara, tri meseca zabrane upravljanja vozilom i šest kaznenih poena kao do sada za vožnju zaustavnom trakom", pojašnjava Okanović za Euronews Srbija.
Međutim, bez obzira što je Uredbom deonica kroz Beograd više nije auto-put Okanović je apelovao na pešake i bicikliste da nikako ne koriste tu deonicu jer mogu da "plate životom".
"To je sada saobraćajnica gde mogu da se crtaju pešački prelazi, postavljaju ležeći policajci, postavljaju semafori, otvaraju raskrsnice. Ozbiljan je problem što je to sada saobraćajnica koja ima najnižu kategoriju zaštite, što znači da postoji veća mogućnost da se otvaraju nelegalni piključci. Zamislite da neko izgradi Tržni centar u neposrednoj blizini te saobraćajnice on će odmah tražiti priključak na put ili stambeni kompleks zgradi, tražiće priključak", navodi Okanović.
Ukoliko se otvori puno izlaza i ulaza na deonicu kroz Beograd, smatra on, ne samo da se neće ubrzati saobraćaj preko Gazele, što je bio cilj, već će se dodatno usporiti.
Okanović kaže da će predložiti nadležnima da ta saobraćajnica dobije kategoriju moto puta.
"Moto put je državni put prvog reda - nije prvi A, već prvi B. Bila bi druga kategorija i zaštite i održavanja. To je put gde je zabranjeno kretanje pešaka, saobraćaj sporih vozila. To je praktično isto kao auto-put samo što ne mora da ima zaustavnu traku i ne mora da ima kontrolu pristupa, rampe da biste ušli na saobraćajnicu. Na moto putu možete da stavite žutu traku, najveća brzina je 100 kilometara na sat. To bi bilo mnogo svrsishodnije da to bude moto put nego put četvrte kategorije", zaključio je Okanović.
Ministarstvo građevinarstva
U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za Euronews Srbija kažu da su završetkom poslednje deonice Obilaznice oko Beograda, stvoreni uslovi da se izmeni kategorizacije deonice puta od petlje Beograd - Dobanovci preko petlje Mostar do petlje Bubanj Potok i da ta deonica više ne bude auto-put.
"Prvi korak je sproveden kroz novu Uredbu o kategorizaciji državnih puteva i ova deonica državnog puta je 'privremeno' kategorizovana kao državni put IIB reda. Ovim izmenom su stvoreni uslovi i mogućnost, da se budućim projektima saobraćajne signalizacije, izvrši prenamena zaustavnih traka u skladu sa potrebama i mogućnostima i da se one pretvore u vozne trake ili žute trake - ukoliko to bude zahtevao Grad Beograd za potrebe javnog prevoza", navode u ministarstvu.
Dodaju da je novom uredbom na isti način kategorisana i novoizgrađena deonica auto-puta od petlje Surčin do Novog Beograda (Vojvođanska).
"Razlog zašto su ovi putevi dobili privremenu kategorizaciju, je samo zato, što su ova dva puta, po svojim karakteristikama i perfomansama daleko 'nepredniji' i bolji od ostalih državnih puteva IIB reda, zbog čega će se u narednom periodu za ove saobraćajnice definisati konačna kategorija puta", dodaju.
Navode i da je već je krenula priprema za Izmenu – dopunu Uredbe o kriterijumima za kategorizaciju puteva, kojom je planirano uvođenje nove kategorije državnih puteva iz kategorije I reda i to: državni put IM reda – Motoput, koji će nositi oznake M.
"To je potpuno u skladu sa potrebama, da se na adekvatan načim kategorizuje budući veliki broj novih tzv, brzih saobraćajnica koje su u izgradnji ili su planu da se grade. Planirano je, da svi ti putevi – brze saobraćajnice nose oznaku M. Motoputevi ili 'brze saobraćajnice' će biti državni putevi koji imaju dve razdvojene kolovozne trake po smerovima sa minimum po 2 saobraćajne trake za svaki smer i koji će biti namenjen za motorna vozila i brzine 100 km/h", kažu u ministarstvu.
Da bi se to ostvarilo, dodaju, potrebna su dva koraka - Izmeniti Uredbu o kriterijumima za kategorizaciju državnih puteva, a nakon njenog usvajanja uraditi Izmenu Uredbe o kategorizaciji državnih puteva, čime bi se uradila nova kategorizacija državnih puteva.
Komentari (0)