Novina za vozače: Od 1. septembra saobraćajni policajci imaće kamere na uniformi - kako će sve da izgleda
Komentari18/08/2023
-12:28
Od 1. septembra saobraćajni policajci će imati kamere na uniformama koje će se u početku nositi na deonicama auto-puta u okolini Beograda i u presretačima širom zemlje, a plan je da u budućnosti one postanu i sastavni deo njihove uniforme. Policajac će biti dužan da obavesti vozače da se njegova intervencija snima, a načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Srbije Slaviša Lakićević objasnio je da se one neće koristiti za procesuiranje krivičnih dela i prekršaja, već isključivo za dokumentovanje postupanja policijskih službenika.
Inače, reč je o pilot projektu u okviru kojeg je saobraćajna policija dobila 60 kamera od Ministarstva pravosuđa SAD, a njih je u utorak policiji zvanično uručio američki ambasador Kristofer Hil.
On je tom prilikom rekao da je nošenje kamera na uniformama novina u policijskom radu, ali da one pre svega podižu transparentnost rada policijskih organa.
"To je novi program u Srbiji, ali se već koristi u drugim zemljama i iskustvo pokazuje da su kamere doprinele povećanju poverenja građana u rad policije, jer ovi uređaji garantuju transparentnost", rekao je Hil.
Ministar unutrašnjih poslova Bratislav Gašić rekao je da će policajci te uređaje nositi na vidljivom delu uniforme i da će snimati kompletnu intervenciju.
"Ove kamere beleže ceo postupak kontrole učesnika u saobraćaju i uveren sam da će zaštititi integritet policajaca, ali i građana od eventualnih zloupotreba. To znači da će policajci koji postupaju u skladu sa zakonom profesionalno, pristojno i časno za to imati i dokaz. Takođe građani će imati dokaz u slučaju da smatraju da prema njima nije postupano u skladu sa zakonom", rekao je Gašić i dodao da će korišćenje kamera za uniforme doneti višestruke benefite i da je to dokazano na iskustvu 13 evropskih zemalja, članica Roudpola.
Ovo potvrđuje i Lekić koji kaže da je njihova primena apsolutno prilagođena Zakonu o policiji.
"Ove kamere nećemo koristiti za procesuiranje krivičnih dela i prekršaja. Koriste se samo za audio i video snimanje ili dokumentovanje postupanja policijskih službenika da bi njihov rad bio zakonit, profesionalan i odgovoran, kao i da bude dokaza kada bude potrebe za tim", precizirao je Lakićević za RTS.
Ko ima pristup podacima?
Lakićević kaže da će policajac imati obavezu da obavesti građane da će njegova intervencija biti audio-video snimljena. Takođe, dužan je i da sve podatke koje snimi dostavi svom neposrednom starešini i unese u nalog za izvršenje službenog zadatka.
Pristup podacima imaće samo ovlašćeni pripadnici saobraćajne policije, a snimljeni video i audio materijal čuvaće se 45 dana nakon čega će se automatizovano brisati.
Na pitanje ko su ovlašćena lica koja bi imala pristup ovim podacima, Lakićević kaže da će to biti neposredne starešine i službenici iz unutrašnje kontrole, kao i oni koji dobiju zadatak da određenu intervenciju ili policijsko ovlašćenje preispitaju.
"Imamo radnu grupu koja već implementira da ovo bude korišćeno u svim linijama rada MUP-a u direkciji policije. Nadamo se da će do kraja godine svi saobraćajci imati ovu kameru i koristiti je", naveo je načelnik Uprave saobraćajne policije.
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da u ovom slučaju nema straha od zloupotrebe podataka jer, kako kaže, podatke čuvaju nadležni organi.
"Državni organi imaju obavezu čuvanja određenih podataka koji ne smeju da dospeju u javnost. To se primenjuje svuda u svetu pa i kod nas. Kada bi pričali o zloupotrebi onda bi došli do toga da vi onda nikome ne smete da date ni svoj matični broj - ni opštini, ni poreskoj i slično. Ne bi onda trebalo da postoje ni službe koje imaju vaše podatke", objašnjava on.
Kamere pokazuju stvarno stanje na terenu
Božović smatra da je ovo primer dobre prakse i da je njihov cilj da pre svega pojednostave komunikaciju između službenog lica i učesnika u saobraćaju.
"Pored komunikacije biće lakši jer svi jednostavno znaju da kamere dokumentuju njihovu komunikaciju i situaciju na terenu. One takođe olakšavaju i samo legitimisanje vozača, ali i konkretan rad službenog lica", kaže on.
Navodi da je cilj kamere da pre svega da objektivan uvid u to šta se desilo na terenu i ko je kako postupio, ukoliko se ukaže potreba za tim.
"Ako se desi da mora da se utvrdi šta se desilo na terenu, praksa je pokazala da često učesnici u saobraćaju objašnjavaju da se dogodilo jedno, a onda i policajci daju iskaz i tvrde drugačije. Tako se dolazi do varijante koje su suprotne, pa se legitimno postavlja pitanje kome će da se veruje. Zbog toga će sa primenom ovakvih sistema, najpre policajcima biti lakše kada zaustave učesnika u saobraćaju, a sa druge strane ovi drugi će sve da prihvate sa rezervom. Na kraju krajeva, svi su svesni da sve ostaje zapisano, i da ukoliko dođe do potrebe ovaj video zapis može da se pogleda", objašnjava Božović.
Kaže da je ova praksa inače prisutna u celom svetu, i da su mnoge zemlje, kada su u pitanju kombinacija kamere i policija su išle korak dalje.
"Ovako nešto imaju Velika Britanija, države na severu kao što su Švedska, Norveška, takođe ima i Amerika, Novi Zeland, Australija. Tačnije, sve zemlje koje imaju tradiciju bezbednosti saobraćaja. Sve što je pod sistemom video nadzora na neki način doprinosi da komunikacija bude ozbiljnija i da se detektuje stvarno stanje. Takođe, video snimak, kao i fotografija, nama veštacima služi kao nešto što se zove objektivni dokaz. Nema potrebu da verujete iskazu jednog, drugog ili petog već jednostavno vidite sve šta se desilo na terenu", rekao je.
Komentari (0)