Aktuelno

Kampanja "U kola bez alkohola" edukuje mlade vozače o štetnosti upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola

Komentari

Autor: Euronews Srbija

12/02/2025

-

07:10

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Agencija za bezbednost saobraćaja pokrenula je kampanju „U kola bez alkohola“, kojom nastavlja da promoviše činjenicu da vožnja pod dejstvom alkohola nikada ne ide zajedno.

Statistika pokazuje da svaka deveta osoba strada u saobraćajnoj nezgodi, koja je izazvana vožnjom pod dejstvom alkohola. I upravo to je cilj kampanje Agencije za bezbednost saobraćaja "U kola bez alkohola“ – da se ukaže na štetnost i probleme koje stvara vožnja pod dejstvom alkohola.

O ovoj kampanji i daljim planovima govorio je za Euronews Veljko Ćurčić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Euronews

 

"Kampanja pod sloganom 'U kola bez alkohola' krenula je prethodnog vikenda. Bili smo u Rumi i Zrenjaninu, a u narednim danima planiramo da obuhvatimo još osam lokalnih samouprava gde ćemo, u saradnji sa ugostiteljskim objektima, realizovati naše preventivne aktivnosti na terenu. Glavni cilj kampanje je da se ljudima približi koliko je štetno voziti pod dejstvom alkohola i kakve su posledice", kaže on i nastavlja:

"S tim u vezi, pripremili smo neke zanimljive stvari koje možda do sada nisu imali priliku da probaju. Konkretno, bio je odličan odziv u obe lokalne samouprave tokom vikenda iza nas. Ljudi su prenosili svoja iskustva, imali su odlična zapažanja, davali su sugestije, a reakcije su zaista bile pozitivne kada je u pitanju ova naša tema."

Ćurčić opisuje šta se dešava kada sednemo za volan pod dejstvom alkohola i ističe neophodnost poštovanja ograničenja za mlade vozače.

"Ono što je posebno izraženo jeste da su reakcije usporene, da se često duplira slika, da vrlo često nismo u stanju da procenimo pravo odstojanje od vozila. Ono što je interesantno kod mladih jeste to lažno samopouzdanje uz nedovoljan nivo znanja i iskustva, što ih čini još rizičnijim učesnicima u saobraćaju. Zakon je jasno definisao da vozači sa probnom vozačkom dozvolom ne smeju imati ni mali promil alkohola u organizmu. Oni su jedna od najrizičnijih kategorija učesnika u saobraćaju. S njima posebno radimo tokom ovih godina, a planiramo aktivnosti i tokom ove godine."

Ukazuje na opadanje sposobnosti kod vozača koji su konzumirali alkohol.

"Trezan vozač istovremeno može da vidi čak deset stvari – i pešaka, i svetlo na semaforu, i vozilo iza, i sve ostalo. Vozač koji je konzumirao čak i malu količinu alkohola, vidi samo četiri stvari. Recimo, sa 50 kilometara na čas, trezan vozač vidi saobraćajni znak sa nekih 138 metara, dok vozač pod dejstvom alkohola vidi sa nekih 112 metara, što je velika razlika kada je u pitanju odstojanje."

Ipak, sudeći po statistici, ove godine je manje ljudi stradalo u saobraćaju nego prošle godine.

"U odnosu na isti period prethodne godine, na današnji dan, 14 lica manje je poginulo u saobraćajnim nezgodama", kaže on.

Ćurčić navodi podatke koji se odnose na vožnju pod dejstvom alkohola.

"Svaki 182. vozač u saobraćaju upravlja vozilom nakon konzumiranja alkohola", navodi on i dodaje:

"Takođe, jedan zanimljiv podatak – Gazelu dnevno u Beogradu prođe oko 800 vozača pod dejstvom alkohola, uzimajući u obzir prosečan godišnji dnevni saobraćaj."

Ćurčić, uzimajući u obzir postojeću praksu, predlaže upotrebu alkobrava.

"Svakako, jedan od predloga sa naše strane jeste i uvođenje takozvanih alkobrava. One se ne bi odnosile na sve vozače, već samo na recidiviste – povratnike u činjenju prekršaja, kojima očigledno postojeće mere nisu dovoljne", kaže on i objašnjava:

"Alkobrave rade na principu detekcije alkohola bilo gde u vozilu. Vozač mora da se, pre nego što pokrene motor, alkotestira. Ako ima bilo koju količinu alkohola u organizmu, ne može da pokrene motor. Ukoliko pokrene motor, ima vrlo kratko vreme od 3 minuta da bezbedno zaustavi vozilo. Neke vodeće zemlje, kao što su Amerika, uvele su alkobrave za sve vozače recidiviste

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija