Novosti

Kraj ere jeftinih avionskih karata: "Leteti po ceni vožnje taksijem više nije moguće"

Komentari

Autor: Euronews

29/04/2023

-

13:31

Kraj ere jeftinih avionskih karata: "Leteti po ceni vožnje taksijem više nije moguće"
Kraj ere jeftinih avionskih karata: "Leteti po ceni vožnje taksijem više nije moguće" - Copyright Tanjug/Dragan Kujundžić, BEG AIRPORT, profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Kako cene karata u Evropi i šire neprestano rastu, sve se više čini da su dani jeftinih letova postali prošlost. Cenama su pogođene što duge, što kratke linije, a cene karata u Francuskoj skočile su za 23,6 odsto u odnosu na prošlu godinu, prema statističkim podacima tamošnjeg Minsitarstva za ekološku tranziciju.

Luka Popović, urednik portala EX-YU Aviation News kaže da procenat poskupljenja za letove iz Srbije još nije poznat, ali da one definitivno predstavljaju odjek pandemije virusa korona.

"Cene avio-karata su generalno porasle u svetu, i razlog tome je što je potražnja velika, a ponuda mnogo manja. Još jedan efekat korone", kaže on za Euronews Srbija i dodaje: "Naravno, utiče i čitava situacija u svetu. Inflacija je trenutno primaran razlog".

U međuvremenu, cene međunarodnih letova iz Velike Britanije porasle su za oko 18 odsto u odnosu na prošlu godinu, navodi se u istraživanju sajta za rezervacije putovanja Kayak.

"Postoji velika potražnja za putovanjima još od pandemije", potvrđuje menadžer sajta Kayak u Velikoj Britaniji Evan Dej.

"A ta potražnja - u kombinaciji sa rastućom inflacijom i visokim troškovima goriva - održala je visoke cene letova", dodaje.

Gorivo samo 30 odsto troškova prevoznika

Nakon ruske invazije na Ukrajinu, sankcije na uvoz goriva dovele su do spiralnog rasta cena.

"Zbog povećanja cena nafte od 71 odsto u odnosu na prethodnu godinu, naša prosečna cena karte porasla je za 31 odsto", rekao je izvršni direktor avio-kompanije EasyJet Johan Lundgren za AFP.

Gorivo inače predstavlja samo oko 30 odsto troškova prevoznika.

Naglo povećanje troškova održavanja povezano sa nedostatkom određenih metala i poremećenim lancima snabdevanja takođe je doprinelo ovom fenomenu, kaže Mark Roše, šef francuskih kompanija Air Caraibes i French Bee.

On takođe pominje posledice povećanja plata u sektoru vazduhoplovstva.

Međutim, uprkos povećanju cena i inflaciji koja takođe utiče na potrošačku korpu, nema smanjenja potražnje za letovima.

Evropa je, kao i uvek popularna, sa mnogim destinacijama koje nude vrednost za novac sada kada se evro stabilizovao. Ali, cene letova od Velike Britanije do evropskih destinacija su visoke.

profimedia

 

Ovo je delimično posledica očiglednog "mamurluka" od kovida 19.

"Tokom pandemije, u pokušaju da izbegnu gubitak poverenja potrošača, mnoge avio-kompanije su odlučile da dele kredite onima kojima su rezervacije otkazane", kaže Džastin Peni, šef avijacije u turističkoj kompaniji Flight Centre.

"Premotajte dve godine unapred, a uprkos tome što je 2022. bila ključna za vraćanje poverenja u putovanja, mnogi od ovih kredita su ostali nepotraženi. Ova godina je poslednja u kojoj se mnoge od tih šema zatvaraju, što znači da su pojedinci suočeni sa ultimatumom - iskoristite ga ili ćete ga izgubiti. Ovaj zahtev je izazvao masovno povećanje potražnje za evropskim letovima koji zahtevaju manje planiranja i uštede, što je zauzvrat dovelo do povećanja cena u tandemu", navoi Peni.

Potražnja za letovima veća od dostupnosti

Uprkos ublažavanju kovid ograničenja i otvaranju granica prošle godine, štrajkovi i otkazi bacili su mnoga dugo očekivana putovanja u potpuni haos. Ovo je dodatno podstaklo nagomilanu želju za putovanjima.

Neki aerodromi, kao što su amsterdamski Šiphol i londonski Hitrou, uveli su ograničenja putnika kako bi smanjili uticaj nedostatka osoblja. To je primoralo avio-kompanije da prorede svoje redove vožnje.

Avio-kompanije kao što su Flibe i Flir su propale, dok se druge suočavaju sa finansijskim poteškoćama nakon dugog perioda prizemljene flote zbog kovida 19. Ovo je usporilo rast, sprečilo njihov povratak u puni kapacitet i ostavilo prekomernu potrebu za dodatnim novcem.

Ali, uz manje slobodnih mesta u poređenju sa periodom pre pandemije, potražnja nadmašuje ponudu. A pošto rad na daljinu i dalje ostaje na snazi, poslovna putovanja nisu uspela da se oporave - što znači veće oslanjanje na prihode sa ekonomski isplativih lokaliteta.

Kompanije Airbus i Boeing se pak, bore da isporuče nove letelice na vreme što će uticati da avio-kompanije imaju manje aviona nego što se očekivalo ove godine.

Izvršni direktor Boeinga je ranije ovog meseca rekao da će kašnjenja u proizvodnji dovesti do oko 9.000 manje sedišta, što bi moglo primorati avio-kompanije da dodatno smanje broj letova i rute.

Do kada će letovi ostati skupi?

Po svemu sudeći, podaci pokazuju da avio-kompanije postepeno počinju da se oporavljaju od pandemije.

Sektor vazduhoplovstva je "u veoma dobrom stanju, u punom oporavku", kaže Paskal Fabr, specijalista za ovu oblast u finansijskoj konsultantskoj firmi AlixPartners.

U kontekstu rastućih cena, mnoge avio-kompanije su "postigle veći promet u 2022. nego pre krize, iako je kapacitet i dalje nizak", primećuje on.

profimedia

 

Ovo je slučaj kompanije AirFrance-KLM, koja je ranije ovog meseca objavila da je "u potpunosti nadoknadila" pomoć koju joj je francuska država dodelila kako bi preživela pandemiju.

"Leteti po ceni taksija više nije moguće", rekao je Bišof Funkeu.

On je predvideo da će letovi biti oko 20 odsto skuplji tokom špica sezone ove godine, u poređenju sa 2022.

Međutim, naš sagovornik Luka Popović kaže da su podeljena mišljenja kada je ova tema u pitanju.

"Direktori određenih kompanija smatraju da se cene nikada neće vratiti na staro, a drugi da će se vremenom vratiti kako se situacija bude smirivala - kako će zaista biti, videćemo", kaže on.

Osim toga, kako EU uvodi sve strože zakone za smanjenje emisija gasova, avio-kompanije će možda morati da ulažu i u efikasnije avione. Od njih će se takođe zahtevati da kupuju dodatne dozvole za emisije štetnih gasova kako bi nadoknadile svoj karbonski otisak. Takvi troškovi bi takođe mogli dovesti do daljeg povećanja cena karata.

Da li je još moguće naći jeftine letove?

Iako su cene letova veće od uobičajenih, one su barem ostale stabilne.

"U našim podacima možemo da vidimo da su cene letova ostale skoro iste u poslednjih šest meseci", kaže menadžer sajta Kayak Evan Dej.

Ipak, rane rezervacije više nisu siguran način da se obezbedi jeftinija karta, prvenstveno zato što više da gotovo nema neizvesnosti kada je pandemija u pitanju, pa se sve više ljudi vraća upravo na ovu tehniku rezervisanja.

Možda zvuči očigledno, ali letenje do manje zastupljenih turističkih lokacija je često jeftinije - posebno kada se uzmu u obzir smeštaj i obroci. Oni koji pak, žele da odu dalje, trebalo bi da se usmere na SAD, savetuje Evan.

"Cene letova su i dalje ne prošlogodišnjem nivou za nekoliko američkih gradova", otkriva on.

E-Stock/Miloš Rafailović

 

Najpovoljnije cene avionskih karata su za Dalas, Teksas, Atlantu, Džordžiju, Orlando i Floridu.

Letovi u SAD ostaju pristupačni jer se kapacitet vratio skoro na nivo iz 2019. godine, objašnjava Džastin iz Flight Centra.

"Pojačana konkurencija među transatlanskim avio-kompanijama verovatno će dovesti do stabilizacije cena karata za 2023. godinu. Ukoliko apetit za putovanja u SAD opadne, cene bi mogle biti niže nego 2022", dodaje on.

Komentari (1)

Наташа

08.05.2023 20:01

То важи само за земље ЕУ и САД, Канаду и Аустралију

Putovanja