Dve agencije su preko noći "nestale" i ostavile putnike na cedilu: Nekoliko stvari morate da proverite pre uplate aranžmana
Komentari24/06/2021
-07:03
Kako je turistička industrija prva bila na udaru pandemije koronavirusa, nestanak velikog broja agencija sa tržišta bio je predvidiv. Međutim, malo ko je očekivao da će turistički gigant Mouzenidis Travel u Grčkoj biti taj koji će objaviti poteškoće u radu i ostaviti turiste iz Rusije i Istočne Evrope na cedilu. Tako nije izostalo ni pitanje - ako su oni propali, šta onda manje agencije da očekuju?
Sa predstavništvom u Grčkoj, agencija Mouzenidis Travel odložila je deo turističkih putovanja od 18. do 26. juna, dok grčki mediji pišu da je već predala zahtev za obustavu rada prvostepenom sudu. Samo nekoliko dana kasnije druga "žrtva kovida" bila je i beogradska agencija Alexandria Travel koja se ne javlja na pozive turista, novac još uvek ne vraća - doslovno je nestala. Poslednja u nizu agencija koja je, prema pisanju Novosti, predala zahtev za insolventnost je i Discovery Holidays iz Beograda koja je čak ugasila i svoj internet sajt.
Da li će se ovaj trend nastaviti i poljuljati poverenje u turističke agencije?
Pomoćnik ministra trgovine, turizma i telekomunikacija iz Sektora za turističke inspekcije Dunja Đenić u razgovoru za Euronews Srbija ističe da je situacija sa agencijom Mouzenidis Travel nešto potpuno nepredvivido što nema veze sa poslovanjem naše agencije.
"Nelagodno je unapred reći da li će ovo biti trend sa drugim agencijama. Turistička agencija Mouzenidis Travel Srbija je registrovana, ima validnu licencu i važeću garanciju. Problem njenog poslovanja nikada nije doveden u pitanje. Ono što je dovelo do problema jeste međusobna saradnja sa inostranim partnerom, odnosno turoperatorom iz Grčke. Ne samo da je to pogodilo putnike iz Srbije već i iz drugih evropskih zemalja", rekla je.
U Srbiji 140 turističkih agencija
Zbog višemesečne situacije sa pandemijom koronavirusa veliki broj turističkih agencija nije prihodovao, pa samim tim ni opstao na tržištu.
"Situacija je teška svima pre svega zbog zastoja na tržištu, zato što nije bilo putovanja, granice su bile zatvorene, pa nisu mogli da posluju. To je i razlog zašto je veliki broj agencija ostao bez licence i nije uspeo da stekne garanciju putovanja, pa ni da organizuje putovanja. Imali smo jako veliki broj agencija, a sada smo se sveli na svega 140 turističkih organizatora putovanja", ističe Dunja Đenić.
Jedna olakšica pak, može biti pravilnik koji stupa na snagu u petak i koji će relaksirati potrebne uslove za sticanje garancije za dobijanje važeće licence. To znači da će agencija sa manje novčanih sredstava, odnosno nižim iznosom garancije moći da stekne validnu licencu, i postane organizator putovanja.
"Mi se nadamo da će to omogućiti velikom broju agencija koje su bile u tom nekom periodu stagnacije i nisu mogle da posluju, da sada nastave s radom", navodi pomoćnik ministra trgovine, turizma i telekomunikacija.
Šta kada agencija nestane?
Dok je situacija sa agencijom Mouzenidis Travel Srbija proizilazi iz problema proisteklih iz predstavništva u Grčkoj, situacija sa agencijom Alexandria Travel je dosta drugačija. Dok se na telefone agencije niko ne javlja, besni putnici nedeljama komentarišu nekadašnje objave na njihovoj, sada već neaktivnoj Fejsbuk stranici.
Tako se u komentarima može videti i natpis koji se našao na vratima agencije pre par meseci, a na kojem se navodi odluka o produženju kolektivnog godišnjeg odmora do 28. februara 2021. godine.
"Kad nam se turisti obrate, kao što već jesu u slučaju agencije Alexandria Travel, mi ih upućujemo na njihova prava koja su im zagarantovana pre svega zakonom i ugovorom koji su potpisali sa agencijom. Na osnovu toga što smo kao činjenično stanje utvrdili određeni niz nepravilnosti u postpupanju agencije, pokrenuli smo proces zbog insolventnosti, odnosno nedovoljno sredstava za isplatu nadolazećih obaveza, a to jeste neki osnov za aktiviranje garancije. Aktiviranjem garancije putnici ostvaruju svoja prava i od osiguravajuće kuće dobijaju svoj novac", ističe Đenić.
Sveto trojstvo: Licenca, garancija i likvidnost
Zbog svega što se dešava u industriji turizma u poslednjih nekoliko meseci, ne čudi što su mnogi ljudi postali oprezni. Upravo zato je važno znati da je informisanost o organizatoru putovanja jako važna u ovom procesu. Štaviše, turističku agenciju uvek treba proveriti na osnovu sledeće tri stvari: licence, garancije i likvidnosti.
"Jako je važna provera u Agenciji za privredne registre o važećoj garanciji i licenci, ali i provera na sajtu Narodne banke o likvidnosti same. Osim toga, uvek čitajte šta piše u ugovoru koji potpisujete", savetuje.
Ono što je kontradiktorno, ali i što definitivno izdvaja slučaj Mouzenidis Travela od ostalih, jeste to što je agencija u Srbiji imala sva tri elementa neophodna za "sigurno" poslovanje.
"Sve sa agencijom Mouzenidis Travel je zapravo izuzetak i potpuno nepredviđena situacija koja predstavlja krah saradnje dva privredna subjekta. U pitanju je bio turoperator koji je jako dobro poslovao do skoro i to širom cele Evrope, pa odjednom doživeo finansijski krah", zaključila je Dunja Đenić u razgovoru za Euronews Srbija.
Komentari (0)