Letnji aranžmani poskupeli i do 25 odsto: Kako i dalje letovati po starim cenama?
Komentari23/03/2025
-14:00
Sve topliji dani mnoge su podstakli da razmišljaju o tome gde će provesti letnji odmor. Ko je gledao aranžmane imao je, međutim i šta da vidi - cene su za 20 do 25 odsto veće.
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) ističe da je povećanje cena nejednako i zavisi od raznih faktora, ali potvrđuje da neki objekti beleže poskupljenja i do 25 odsto. Globalna politika, inflacija i nabavne cene koje agencije dobijaju od hotelijera ključni su uzroci ovog trenda.
"Činjenica je da je sve poskupelo", kaže on.
Seničić savetuje turiste kako bi mogli pametno da isplaniraju svoja putovanja uprkos rastu cena.
"Birajte predsezonu", kaže on, jer su do 20. juna cene značajno niže. Takođe, zahvaljujući globalnom zagrevanju, period do kraja septembra takođe pruža sve dobrobiti leta.
"Tada su cene jeftinije i više od 25 odsto, u nekim objektima to može biti trećina cene u poređenju sa centralnom sezonom", dodaje on.
Poskupljenja su posebno izražena kod čarter aranžmana zbog većih troškova avio-karata u odnosu na autobuske. Seničić objašnjava da kada avionski aranžman poskupi za 10 odsto, cena sa inicijalnih 1.000 evra skače na 1.100 evra, što turisti osećaju u svom budžetu. U poređenju s tim, autobuski prevoz do severne Grčke sa prosečnom kartom od 60 evra kada poskupi za 10 odsto, poskupljenje iznosi samo šest evra, pa utisak povećanja cena nije toliko značajan.
Energetska kriza u Evropi i poskupljenje goriva dodatno komplikuju situaciju.
"Ne možemo to laički da posmatramo", ističe Seničić, objašnjavajući da cene goriva za avione zavise od berze u Londonu i da direktno utiču na cene čarter letova. S druge strane, inflacija pogoduje hotelijerskom sektoru jer poskupljuju nabavke i radna snaga, što podiže i ulazne cene.
"Svi ti faktori opterećuju turističku agenciju", napominje on dodajući da agencije najmanje zarađuju u tom lancu.
profimedia
Konkurencija unutar industrije, uključujući nelojalne ponude na društvenim mrežama, dodatno pritiskaju agencije. Kako Seničić naglašava, "velika je konkurencija" i agencije su primorane da spuštaju zarade kako bi ostale konkurentne.
Seničić objašnjava i ekonomsku logiku iza poskupljenja: velika potražnja za smeštajem na određenim destinacijama, kao što je Kopaonik zimi ili određene morske lokacije leti, logično vodi ka povećanju cena. Grčka, koja je bila znatno jeftinija 2021. godine, sada beleži skok cena jer su se evropska tržišta poput nemačkog, bugarskog i rumunskog okrenula tom regionu.
"Kada je tako velika potražnja, onda mi kao malo tržište osećamo taj uticaj skoka cena", kaže Seničić.
On takođe upozorava turiste koji su u potrazi za jeftinijim aranžmanima da budu oprezni prilikom korišćenja online platformi za rezervaciju smeštaja.
"Kada to radite preko platformi, komplikovana je priča", kaže on, sugerišući da je pouzdanije koristiti agencije, iako one možda ne nude sveobuhvatnu ponudu. Preko agencije, na deset uplaćenih aranžmana postoji jedna reklamacija, dok su na najpoznatijim buking sistemima žalbe retkost jer ljudi ne priznaju greške u izboru.
Takođe, Seničić upozorava na prevarantske portale koji izgledaju kao velike platforme, što predstavlja problem bez adekvatnog zakonskog okvira kako u Srbiji, tako i van nje.
Koje su destinacije najtraženije?
Bez obzira na povećanje cena, najpopularnije destinacije za srpske turiste i dalje su na Mediteranu. Grčka ostaje lider, sa procenjenim brojem od više od milion srpskih turista.
Međutim, u ponudi su i druge destinacije, koje se tradicionalno traže.
"I dalje je Grčka najtraženija destinacija. Očekuje se da će više od milion Srba putovati tamo. Iza nje, najpopularniji su Crna Gora, Turska i Bugarska, a kako srpski turisti sve više traže egzotične destinacije, Egipat i Tunis takođe beleže porast interesovanja. Tu su i nešto skuplje destinacije poput Španije i Italije, koje ove godine nude brojne ponude, dok mediteranska ostrva poput Malte i Kipra i dalje privlače srpske turiste", nabraja Seničić.
Za one koji vole uživanje u prirodi i kulturnim znamenitostima, destinacije poput Hrvatske i Italije sve više postaju atraktivne, iako nisu među najjeftinijim opcijama.
Pitanje koje muči mnoge putnike je da li će poskupljenje uticati na opšti broj turista i ugroziti letnju sezonu.
Iako se čini da će letovanje ove godine biti skuplje, stručnjaci smatraju da poskupljenje neće zaustaviti turizam.
"Ne mislim da će poskupljenje ugroziti turističku sezonu. Ljudi su naučili da planiraju unapred i da unapred rezervišu aranžmane kako bi uštedeli. Oni koji su imali mogućnost da unapred rezervišu aranžmane, na primer do Sajma turizma, mogli su da uštede čak do 40 odsto, što znači da su mogli da neutrališu veći deo poskupljenja. Takođe, sve više ljudi odlučuje da letuje u predsezoni ili postsezoni, jer su tada cene mnogo niže nego u samoj letnjoj sezoni", zaključuje naš sagovornik.
Komentari (0)