Gde se nalaze najlepši železnički mostovi na svetu, jedan je u našem komšiluku (FOTO)
Komentari05/03/2025
-12:42

Mnogi putnici imaju slabost prema spektakularnim železničkim mostovima. Ništa ne može da se uporedi sa tutnjanjem preko dolina i reka dok uživate u pogledu na prelepe pejzaže koji se prostiru ispod.
Ovi mostovi nisu više samo podvizi inženjera – postali su prave znamenitosti koje stavljaju određene destinacije na mapu putnika.
Ove godine, jedan od najspektakularnijih u Evropi, škotski "Forth Bridge", obeležava 10 godina od kada je dobio status UNESCO svetske baštine – jedan je od nekoliko železničkih mostova koji je dobio ovu nagradu. Štaviše, ovog meseca slavi 135. godišnjicu, piše Euronews.
Ovaj ikonični železnički most, deo je škotskog ponosa i kulturnog nasleđa, pa ćete ga pronaći ilustrovanog na nekim škotskim novčanicama.
Kako su se železnički mostovi promenili tokom vremena?
Poput železnica, mostovi ne izgledaju isto isti kao pre jednog veka.
"Železnički mostovi su se značajno razvili u poslednjih 100 godina. U prošlosti, mostovi sa kamenim lukovima bili su uobičajeni", kaže profesor Luk Prendergast, stručnjak za građevinsko inženjerstvo (i mostove posebno) sa Univerziteta u Notingemu.
"Ove teške kamene konstrukcije izgledale su lepo, ali su na kraju ustupile mesto čeličnim mostovima sa rešetkastim sistemima", dodao je.
Međutim, nemojte praviti grešku i pretpostaviti da metalni mostovi ne mogu biti umetnička dela.
"Čelik je omogućio stvaranje dužih raspona. Najnoviji mostovi se obično prave od armiranog betona i drugih kompozitnih materijala, ali sve ove strukture mogu biti estetski prijatne, a pitanje je ličnog mišljenja kada je u pitanju da li je originalni stil zidanja lepši za oko", ističe profesor Prendergast.
Ne gledajte dole: Gde se nalaze najviši železnički mostovi na svetu?
Dok su najnoviji neboderi često i najviši, isto se ne može reći za železničke mostove. "Mala Rijeka" u Crnoj Gori postao je najviši železnički most na svetu kada je otvoren 1973. godine.
profimedia
Tu titulu je sada preuzeo noviji most u Guidžouu u Kini.
Ali statistika vijadukta "Mala Rijeka" je i dalje impresivna – na najvišoj tački, most dug 499 metara lebdi 200 metara iznad reke. Nije iznenađujuće da je konstrukciji ove veličine potrebna ozbiljna podrška, a najveći stub počiva na bazi koja je iste veličine kao teniski teren.
Vijadukt "Viaur" u južnoj Francuskoj možda nema visinu vijadukta "Mala Rijeka", ali nije ništa manje impresivan. Prelepa čelična konstrukcija izgrađena je 1902. godine.
Poznat po svom elegantnom dizajnu i visokim lukovima, njegov najduži raspon je 220 metara. Arhitekta Pol Bodin postigao je ovaj graciozan izgled prihvatanjem nove tehnike poznate kao uravnoteženi lukovi, što je omogućilo upotrebu manje metala, i oslanjao se na tehniku protivteža, a ne na dodatne materijale za obezbeđivanje snage.
Most, koji se nalazi 116 metara iznad doline reke Viaur na najvišoj tački, bio je zaista rad ljubavi, napravljen od 3.800 tona metala i podržan sa 160 tona čeličnih zakovica, koje su sve morale da budu zategnute ručno.
Čuda zidanja u Francuskoj i Engleskoj
Mostovi ne mogu biti lepši od vijadukta "Šamborigo" – mosta od 29 lukova i dužine 384 metra koji je krajem 1800-ih izgradio arhitekta Šarl Dombre za železničku kompaniju Pariz-Lion-Mediteran.
Zidani most koji je region Sevena – sa svojim dubokim dolinama i visokim brdima – učinio mnogo pristupačnijim, francuska vlada proglasila je istorijskim spomenikom 1984. godine.
Još jedno zidano čudo je vijadukt "Veli" u severnoj Engleskoj, izgrađen da nosi železničku liniju od Blekberna do Kliteroa preko doline reke Kolder. Otkriven 1850. godine, napravljen je od šest miliona cigli i ima 48 lukova.
profimedia
Ova visoka struktura se često poredi sa katedralom ili manastirom. Sumnja se da je to bilo namerno. Vijadukt je blizu opatije, koja datira iz 1200-ih, a Terens Vulf Flanagan, inženjer koji je radio na mostu, inspirisan je crkvenim dizajnom opatije.
Još jedno veličanstveno zidarsko delo je vijadukt doline "Ouse" u Saseksu, Engleska. Kada je izgrađen 1840-ih, bio je daleko ispred svog vremena. Železnički most sa 37 lukova oslanja se na arhitektonske karakteristike poznate kao lukovi za smanjenje broja potrebnih cigli.
profimedia
Njegova vitka struktura se smatra jednim od najelegantnijih železničkih mostova u Engleskoj i poznata je po svojim različitim nijansama, zahvaljujući svojim rđastocrvenim ciglama (11 miliona, da budemo precizni) i kremastom krečnjaku poreklom iz Normandije.
Poznati mostovi kao turističke atrakcije
Neki od najlepših mostova u Evropi sada su destinacije same po sebi. Jedan od najboljih primera je škotski vijadukt "Glenfinan", koji je imao ulogu u filmovima o Hariju Poteru.
Profesor Vasilis Sarhosis, stručnjak za zidane mostove na odseku za građevinarstvo Univerziteta u Lidsu, veliki je obožavalac i ističe da ga ne izdvaja samo elegantan dizajn.
profimedia
"Glenfinan vijadukt je izgrađen pre više od 100 godina i još uvek je jedan od najvećih mostova u Škotskoj. Izgrađen je od masivnog betona – što znači da ne sadrži nikakvu metalnu armaturu, za razliku od većine modernih železničkih mostova danas", kaže profesor Sarhosis.
Jedan od najspektakularnijih inženjerskih podviga viktorijanske ere, ovaj most sa 21 lukom, koji se nalazi na određenim škotskim novčanicama, ima dužinu od 380 metara.
"Forth Rail Bridge" u Škotskoj je još jedno takvo čudo, koje se nalazi na periferiji Edinburga. Prikazan je u britanskim filmskim klasicima, uključujući "The 39 Steps" i "Carry on Regardless" - i u epizodi "Simpsonovih" prošle godine.
Otkriven 1890. godine, ovaj most sa konzolnim rešetkama napravljen je od 54.000 tona čelika i poznat je po svojoj rđe crvenoj nijansi. Danas se njegova boja svodi na upotrebu crvene boje po meri koja je stvorena da oponaša originalnu boju crvenog oksida mosta kada je prvi put otvoren.
profimedia
Još jedan magnet za ljubitelje železničkih mostova je švajcarski vijadukt "Landvaser", najpoznatije mesto na planinskoj železnici Albula na listi UNESCO. Kada je most izgrađen početkom 1900-ih, gradnja je izvedena bez skela. Inženjeri su bili zahvalni na lakom pristupu materijalima jer je napravljen od krečnjaka isečenog sa Dolomita kroz koje prolazi železnica.
Relativno je kratak u poređenju sa drugim železničkim mostovima koje smo ovde naveli - ima šest lukova i dugačak je samo 142 metra. Njegov oštar zavoj i način na koji jedan kraj jednostavno nestaje u planini - koja je pre izgradnje mosta bila gotovo nemoguća za prelazak - čine ga jedinstvenim.
Podjednako zapanjujući je vijadukt "Sitertal" u dolini Sitertal, izgrađen 1910. godine i najviši železnički most standardnog koloseka u Švajcarskoj. Poznat po svom tzv. centralnoj rešetki sa ribljim trbuhom, predstavljao je pionirske građevinske tehnike i bio je proglašen za inženjersko čudo širom sveta.
profimedia
Još jedan dokaz da mostovi mogu sami po sebi da budu atrakcija je most Luis I u Portu, Portugal. Jedan od najelegantnijih železničkih mostova na svetu, ima kamene radove ukrašene grbom Portugala.
profimedia
Gustav Ajfel, genije iza Ajfelove kule, bio je blizu da bude njen dizajner, iako su njegovi planovi na kraju odbijeni i projekat je umesto toga stavljen u ruke nemačkog inženjera Teofila Sajriga.
Inovativni most do skijališta bez automobila
Konačno, pogled na jedan od najinovativnijih železničkih mostova na svetu. Pronaći ćete most žičare u švajcarskim Alpima Stoos na uspinjači koja povezuje Švic sa skijalištem Stos bez automobila. To je najstrmija uspinjača na svetu.
EPA-EFE/URS FLUEELER
Putnici na ovoj planinskoj pruzi – koja ima vozove koji podsećaju na glatke staklene kugle – prolaze kroz tri tunela i dva mosta. Najspektakularniji most je onaj preko reke Muta. Iako verovatno nije za tradicionaliste, ipak je veoma vredan uključivanja u našu počast najlepšim železničkim mostovima na svetu.
Komentari (0)