Koprivica u Euronews Centru: Kako veštačka inteligencija menja način na koji se informišemo
Komentari04/02/2025
-21:24
Anketa u Britaniji, ali anketa čiji se rezultati mogu smatrati relevantnim i za našu zemlju, otkriva da Google sve više novca duguje medijskim kućama. Google načinom na koji posluje uništava njuz portale, a s druge strane, chat GPT i slični modeli nanose sve veću štetu poslovanju Googlu.
Kako je Google postao mesto za informisanje, a ne samo kanal za pretragu? Zašto ljudi ostaju na Googlu radije nego da kliknu na medije? Kako veštačka inteligencija menja način na koji se informišemo? O tome je sa Milošem Milićem pričala direktorka sektora za digitalne medije Euronews Srbije Jasmina Koprivica.
"Google i te kako utiče na saobraćaj ne samo nas, Euronews.rs, već i drugih portala u Srbiji i svetu jer je on predominantan. Suštinski on diktira gde će otići korisnik kada dođe na google.com domen i ukuca određeni pojam koji traži. On je toliko dominantan pretraživač da praktično utiče na sve naše dalje odluke u procesu traženja vesti i selektovanja nečega što ćemo da čitamo.
E sad, kako se Google stalno menja i stalno uvodi nove promene u svoj algoritam, jedna od novijih, svežijih je i ta da on pokušava sve više da zadrži čitaoce kod sebe, na svom domenu. Šta to znači za nas? To znači praktično da nama smanjuje mogućnost da čitaoci odu na naše domene. Publisher zbog toga ima popriličan pad u posetama koje mi kroz našu analitiku pratimo da dolaze baš sa Google-a, jer Google želi da plasira što više oglasa, naravno podrazumeva se da Google živi od oglasa, i želi da ih plasira što više čitaocima tako što će oni ostati na home page-u same pretrage i ponuditi im kratke sažetke određenih vesti", rekla je Koprivica.
Ona je dodala da je to ključna promena koja se dogodila i da je ona vezana za veštačku inteligenciju.
"Google se bavi veštačkom inteligencijom već dugi niz godina i praktično gomila servisa koje mi koristimo na Google-u radi upravo na veštačkoj inteligenciji, samo što je ona sada postala toliko, da kažem, buzzword u svakodnevnom životu da mi se sada malo više bavimo veštačkom inteligencijom, ali ona je sveprisutna i u medijima. Suštinski postoje sada neke tehnike i neke metode na koji način mi možemo da se zaštitimo, ali moram reći za početak da je Google predominantan i zaista on još uvek diktira pravila ponašanja na tržištu".
Ne samo što diktira pravila ponašanja na tržištu, nego je promenio i naše ponašanje, a može se reći i naše potrebe.
"Danas živimo veoma brzo. Po nekim procenama svetskih organizacija koje prate ponašanja na internetu, koristimo internet između pet i šest sati dnevno, znači, to je zaista ogromna konzumacija interneta. I šta nama treba? Nama treba kada dođemo na Google ili neki drugi pretraživač, brzo da dođemo do određene informacije. Kako se menja naš način konzumiranja vesti? Pošto želimo brze sažete informacije, da se brzo informišemo, mi ćemo pre pročitati, Google to zove kao snippet, otprilike to je jedna kratka forma, kao sažetak, pre ćemo pročitati dve ili tri rečenice o određenom događaju, nego otići, čitati kompletan članak, pa eventualno pogledati neki video, ako imamo vremena.
Drugo, ljudi provode i puno vremena na društvenim mrežama, znači na to odlazi i na TikTok sve više, na Instagram, tako da menja nam Google definitivno način na koji mi konzumiramo vesti. Ali šta on radi? On nudi korisnicima, to jest nama, običnim čitaocima, da ostanemo kod njega, on koristi informacije tako što ima ogromnu bazu podataka, on koristi sve relevantne informacije, ponekad daje referentne sajtove na koje ćete vi ići da pročitate celu vest, a ponekad da svoju sumiranu kratku vest i na taj način praktično onemogućava nas da idemo dalje i da čitamo vesti, mada ima i nekih rešenja i za to, nije sve tako crno.
Svaki medij koji ima svoje prisustvo na digitalnim kanalima, da li je to website, mobilna aplikacija, društvene mreže, podcast, može da zadrži svoje čitaoce i da uveća bazu svojih čitalaca tako što će proizvoditi originalan i kvalitetan sadržaj, ističe Koprivica. Tu ni Google ni veštačka inteligencija, ne može da doskoči, zato što je to nešto što je naš novinar napisao, snimio, nešto što smo mi sami spakovali, objašnjava direktorka Euronews.rs.
Na konstataciju da Google ubija news portale, a da s druge strane jezički modeli poput ChatGPT-a polako ubijaju Google, Koprivica kaže da je to možda prejaka teza.
"Google je predominantan, neće ga ubiti i neće ga toliko oštetiti, ali, kako da kažem, krnji taj neki način na koji su ljudi koristili Google do sada. Šta se sada dešava? Imamo veliki šift da obični korisnici, ljudi koji čak i nisu možda digitalno previše pismeni, ali su čuli za neki ChatGPT ili su za neke jezičke modele, krenu da ih koriste kao da su oni pretraživač. Zašto? Zato što jezički modeli i AI botovi daju vrlo elegantno spakovane odgovore na naša pitanja.
Mi se osećamo jako dobro kada dobijemo odgovor od njih koji je personalizovan. I onda pomislimo, pa da, ovo mora da je to. Ko će sada proveravati na još šest različitih strana, da li je to tačno ili da li možda postoji još neka dublja priča koju treba istražiti. Zato, svi jezički modeli koji su bazirani na veštačkoj inteligenciji, a verujem da će već u martu ili u junu ove godine da se desiti peta ili šesta, sedma iteracija samog ChatGPT-a, ma da ne zaboravimo, on je samo jedan od hiljade i hiljade modela koji se trenutno koriste. Zato će u budućnosti biti vrlo zanimljivo ispratiti kako će publika da koristi veštačku inteligenciju. Sad kad biste pitali prosečnog čoveka u Srbiji, da li koristite neki oblik AI, verovatno bi rekao ne, zato što možda čak nije ni svestan da je baš tog dana dok je bio na Google Mapsu ili koristio neki drugi servis, upravo koristio veštačku inteligenciju", rekla je Koprivica.
Više o ovoj temi pogledajte u video prilogu na početku teksta.
Komentari (0)