Mogu li Zemljani da se odbrane od potencijalno opasnih asteroida: Novi eksperiment dao ohrabrujuće rezultate

Autor: Independent

25/09/2024

profimedia - Copyright profimedia

Rendgenski zrak iz specijalne nuklearne naprave mogao bi da dezintegriše površinu potencijalno opasnog asteroida i skrene ga sa njegove putanje ka Zemlji, pokazao je jedan novi eksperiment.

Istraživanje, čiji su rezultati objavljeni u utorak u časopisu "Nature Physics" sugerišu da bi takva tehnologija mogla da se koristi u odbrani protiv nebeskih tela koja bi se previše približila Zemlji.

Svemirske agencije širom sveta već dugo istražuju različite načine za zaštitu naše planete od katastrofalnih udara. Na primer, NASA razvija plan takozvane "DART" misiju (Double Asteroid Redirection Test), koji podrazumeva slanje letelice u svemir, sa zadatkom da promeni putanju neke svemirske stene.

Postojeći modeli pokazali su da bi takva misija bila vrlo skupa, piše Independent.

"Iako je nedavna Dart misija demonstrirala da bi objekti blizu Zemlje mogli uspešno da se ciljaju, skretanje najopasnijih asteroida zahtevalo bi izuzetnu koncentraciju energije, blisku nuklearnoj eksploziji", zaključuje se u laboratorijskoj studiji.

Nova studija primenila je alternativan pristup, u kom je koristila rendgenske zrake nastale u nuklearnoj eksploziji da brzo zagreje površinu nebeskog tela, do tačke u kojoj se ona pretvori u paru, što je dovelo do njegovog skretanja s putanje.

Istraživači su gađali imitaciju asteroida prečnika 12 milimetara napravljenu od različitih oblika silicijum-dioksida pulsirajućim rendgenskim zračenjem, što je dovelo do isparavanja površine ciljanog objekta i njegovog skretanja s putanje. Ispostavilo se da takvi zraci mogu da dovedu do ubrzavanja kretanja kamenja za oko 70 metara po sekundi.

Istraživači su ove podatke zatim koristili u simulacijama, kako bi proverili kako bi se ponašali pravi asteroidi, što je pokazalo da bi strategija mogla da bude efikasna za skretanje objekata prečnika od oko četiri kilometra.

Naučnici pozivaju kolege da testiraju tehniku i na drugačijim materijalima i strukturama, jer pare koje stvara rendgensko zračenje zavisi od hemijskog sastava ciljanog kamena.