Autor: Smithsonian Magazine

13/08/2024

Potraga za tajnom života u četiri grama prašine: Šta se krije u uzorcima prikupljenim na asteroidu Benu - Copyright profimedia

Naučnici Američke nacionalne svemirske agencije (NASA) pokrenuli su niz analiza u "Godard" centru za svemirske letove, koji će imati značajan odjek u naučnoj zajednici. Oni ispituju oko četiri grama prašine i kamenčića koji su uzorkovani sa asteroida Benu u okviru "Osiris-Rex" misije, koja je uspešno okončana prošlog septembra.

Na Zemlju je dospela kapsula sa 121,6 grama materijala sa dalekog nebeskog tela, koje je verovatno postojalo u vreme nastanka Sunčevog sistema, što znači da je uzorak jedna od najstarijih materija koje se trenutno nalaze na Zemlji. Letelica je prešla preko šest milijardi kilometara u ovoj misiji i bilo joj je potrebno sedam godina da ispuni svoj zadatak.

"Ovo je osnova života, okeana, svega što znamo", rekao je Tim Mekoj na događaju upriličenom u Nacionalnom prirodnjačkom muzeju Smitsonijan, povodom prezentovanja uzoraka javnosti.

Mekoj, koji je i kustos sektora sa meteoritima u tom muzeju, analizira i uzorke asteroida u Odeljenju za mineralogiju, kako bi klasifikovao i opisao teksture kamenja i vrste minerala koje sadrže. Uzorak koji je upravo stigao u Godard Laboratoriju za astrobiologiju trebalo bi da ponudi drugačije informacije.

Tanjug/Erika Blumenfeld, Joseph Aebersold/NASA via AP

Ono što je "Osiris-Rex" misija do sada utvrdila o asteroidu Benu je da je nekada, u davnoj prošlosti, na njemu bilo vode. Takođe se zna i da je bogat ugljenikom, ključnim gradivnim elementom živog sveta na Zemlji. Tim analitičara Karnegi naučnog instituta utvrdio je da Benu predstavlja najbogatiju rezervu ugljenika od svih nebeskih tela van Zemlje, koji su do sada ispitani.

Iako su najstariji materijali, barem u izvornom obliku, odavno zbrisani sa Zemlje zbog geoloških i bioloških procesa koji su se odvijali milijardama godina, Benu je poseban po tome što na njemu nije bilo takvih aktivnosti i zato su njegovi uzorci opisani kao "besprekorno čisti".

Da bi se to i zadržalo, laboratorija u kojoj se ispituju sledi stroge protokole i u prostoriju u kojoj se nalaze naučnici ulaze obučeni kao u hiruršku salu.

Deni Glavin, glavni naučnik Nasinih misija sa uzorcima, kaže da rad sa ovim materijalom predstavlja veliki stres.

profimedia

"Misija košta oko milijardu dolara, a mi smo vratili 3,3 procenta uzorka", rekao je on. Naime, ukupna količina uzorka podeljena je na 38 naučnih institucija sa ukupno 233 naučnika koji će narednih 15 godina otključavati biografiju asteroida. To znači da pola epruvete praškastog regolita vredi 33 miliona dolara, ali za stručnjake koji proučavaju poreklo života, ona nema cenu.

Tim je dosad detektovao fosfate magnezijuma i natrijuma, soli koje mogu da se rastvaraju u vodi i koje učestvuju u metabolizmu mnogih živih bića, što je bilo neočekivano otkriće, jer ih senzori "Osiris-Rex" u toku mapiranja Benua nisu registrovali.

Pronalazak fosfata u ovim uzorcima otvara pitanje o geohemijskim procesima koji su koncentrisali te elemente i daje važan trag o tome kroz šta je sve asteroid prošao.

profimedia

"Prisustvo i stanje fosfata, zajedno sa ostalim elementima i jedinjenjima na Benuu upućuje da je na asteroidu bilo vode. Benu je možda nekada bio deo vodenog sveta, ali ova hipoteza zahteva dalje istraživanje", rekao je Dante Laureta, jedan od vođa studije i glavni istraživač na misiji "Osiris-Rex" sa Univerziteta u Arizoni.

U tu dalju potragu za poreklom i istorijom Benua, biće uključeno još na desetine laboratorija iz SAD, kao i širom sveta, a analize će trajati godinamaa.

Lansirana 8. septembra 2016. "Osiris-Rex" misija bila je prva američka misija koja je uspešno donela uzorke sa jednog asteroida na Zemlju. Oni su bezbedno spušteni u kapsuli 24. septembra 2023. godine.