Aktuelno iz kulture

Gordan Matić: Nagrada za film "Lost Country" na Kanskom festivalu je lep uspeh za našu kinematografiju

Komentari

Autor: Tanjug

31/05/2023

-

22:21

Gordan Matić: Nagrada za film "Lost Country" na Kanskom festivalu je lep uspeh za našu kinematografiju
Gordan Matić: Nagrada za film "Lost Country" na Kanskom festivalu je lep uspeh za našu kinematografiju - Copyright Tanjug/Dragan Kujundžić

veličina teksta

Aa Aa

Panel "Filmska industrija/kinematografija u 21. veku: Razvoj, perspektive, izazovi i novi trendovi" održan je juče u Jugoslovenskoj kinoteci u Beogradu gde su istaknuta ključna pitanja i izazovi sa kojima se danas susreće srpski film.  

Događaj je organizovala Mreža kinoprikazivača Srbije u saradnji sa Filmskim centrom Srbije (FCS) sa ciljem okupljanja predstavnika relevantnih institucija, ustanova i udruženja u oblasti kinematografije i filmske industrije, producenata, distributera i prikazivača. 

Na prvom razgovoru učestvovali su - Tijana Despotović ispred Ministarstva kulture, Gordan Matić - direktor FCS, Boban Stefanović (Mreža kinoprikazivača) i glumica Sonja Damjanović u ime Upravnog odbora FCS, dok je moderator panela bio Dragan Jovićević, filmski teoretičar i novinar NIN-a.  

Gordan Matić je istakao da FCS na čijem je čelu, sufinansira oko 16 filmova godišnje, od čega barem sedam ili osam naslova bude u selekciji značajnih svetskih festivala. Tako je sa najnovijim projektom "Lost Country" Vladimira Perišića, koji je na nedavno završenom 76. Kanskom festivalu osvojio jedno odličje -  debitant Jovan Ginić dobio je nagradu "Otkrovenje" za najboljeg mladog glumca.  

Delegacija FCS bila je i ove godine u Kanu, a Matić je istakao da je nagrada za film "Lost Country" jedan "lep uspeh za nas, za tako malu zemlju i kinematografiju". 

"U razgovorima sa važnim ljudima iz Kana, saznao sam da nas oni gledaju kao zemlju velikih raznolikosti u pogledu filmova. Tako su nam rekli da nikad ne znaju šta mogu da očekuju od nas, koji žanr će biti sledeći, dok iz drugih kinematografija u regionu, kao Bugarska, Rumunija, uglavnom znaju", otkrio je Matić.  

Panel je osmišljen u aktuelno vreme kada srpski film učestvuje i osvaja nagrade na najznačajnijim filmskim festivalima, a završena je kriza bioskopa usled pandemije kovida 19, tokom 2020 i 2021. godine. Sa tim u vezi, Matić je naglasio velike uspehe koje su domaća ostvarenja imala u bioskopima za vreme korona virusa, pre svega "Toma" Dragana Bjelogrlića (više od milion gledalaca), "Nečista krv: Greh predaka” Milutina Petrovića (više od 300 000), "Južni vetar 2: Ubrzanje" Miloša Avramovića (oko 700 000), dok je u novije vreme to film za decu "Leto kada sam naučila da letim" Radivoja Raše Andrića (blizu 200 000).  

"Tokom juna se izrađuje plan za celu narednu godinu u pogledu konkursa, projekata, našeg izdavaštva. Mislim da će ova godina ostaviti zaista dubokog traga po visokom kvalitetu snimljenih filmova koje ćemo gledati. Pre svega hvala svim tim autorima na tako vrednim filmovima koje očekujemo u narednih godinu dana, koje je sufinansirao Filmski centar Srbije", rekao je Matić i kasnije predstavio 12 dugometražnih igranih filmova, putem trejlera, koji su prikazani i u decembru 2022. u Dvorani kulturnog centra Beograd.  

U toj grupi su novi filmovi reditelja Gorana Radovanovića, Dragana Bjelogrlića, Radoša Bajića, Marka Đorđevića, Koste Đorđevića, Marka Backovića, Maje Miloš, Vuka Ršumovića, Stevana Filipovića, i drugih autora.  

Kao rezultat velikih ulaganja u filmsku industriju, i ogromnu podršku domaćoj kinematografiji naša zemlja je postala vodeća po broju snimljenih filmova i jedna od značajnijih destinacija za snimanje filmova, kako je rečeno na jučerašnjem panelu. 

Na panelu će biti razmatrane teme kao što su perspektive i razvoj kinematografije, finansiranje filmskih projekata, distribucija i promocija srpskih filmova, uloga prikazivača u podršci domaćem filmskom stvaralaštvu, kao i značaj obrazovanja i razvoja talenata.  

Tijana Despotović ispred Ministarstva kulture Republike Srbije je istakla da je raspisan konkurs za vizuelno stvaralaštvo, gde je akcenat na filmskim festivalima, manifestacijama i filmskim kolonijama svih vrsta.  

Tu je suština u edukacijama koje festivali podržavaju, pre svega da se deca obrazuju kroz sedum umetnost, razvoj publike i budućih profesionalaca, radionice za dokumentarne projekte i TV serije u inostranstvu.  

Tanjug/Miloš Milivojević

 

"Važan nam je razvoj publike kao podsticaj kroz filmske festivale, da se ljudi upoznaju sa novim tendencijama, sa svetskim, evropskim i domaćim filmovima. Ljudi vole neku pripadnost, kao što je prisustvo ili učešće na tim događajima kao FEST ili Festival autorskog filma, prija im da odgledaju neke filmove unapred, pre nego što oni krenu u redovno prikazivanje po bioskopima, da se pohvale da su bili prvi u tome", navela je Tijana Despotović i dodala da je odavno realizovana i decentralizacija kulture, tako da nije sve fokusirano samo na Beograd, Novi Sad ili Niš.  

Tako su filmske festivale dobili gradovi – Sombor, Valjevo, Prokuplje, a mnogi domovi kulture koji ranije nisu radili, sada su dobili svoje bioskopske sale, i mnogi mogu gledati ostvarenja na velikom platnu.  

Sam panel je podeljen u tri celine, i to: perspektive, razvoj kinematografije i novi izazovi; produkcija, distribucija i promocija srpskih filmova, fokus na prikazivačku delatnost i na ulogu bioskopa; razgovori o obrazovanju i razvoju talenata.  

Glumica Sonja Damjanović ispred UO FCS, rekla je da je to telo osnovano pre godinu i po dana, da su se do sada sastajali sedam puta, i da imaju veoma dobru energiju, saradnju, kao tim se slažu i rade za dobrobit srpske kinematografije najbolje što umeju.  

Junakinja poznatog horor filma "T. T. Sindrom" Dejana Zečevića, takođe je navela da u Upravnom odboru svi zajedno žele da učine sve da se domaći film promoviše po svetu, na festivalima, što je veoma neophodno i dragoceno.  

Boban Stefanović, predsednik Upravnog odbora Udruženja “Mreža kinoprikazivača Srbije” podsetio je da ovaj kolektiv postoji više od dve godine, tačnije osnovan je u novembru 2020. godine, te da su postavili stvari na prave noge do sada. 

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Na taj način, prvo je bilo 26, a sada je već 46 prikazivača kao veliki uspeh za manje od tri godine.  

Prva konferencija naziva "Razvoj publike – iskustva i novi pristupi", pre osnivanja, održana je tokom oktobra 2019. u Gornjem Milanovcu, a u decembru iste godine sa FCS je potpisan Memorandum o saradnji u oblasti audiovizuelne kulture i prikazivačke delatnosti u cilju saradnje, ostvarivanja ciljeva i sprovođenja aktivnosti Mreže kinoprikazivača Srbije.  

Istaknuto je da je ova Mreža realizovala inicijativu "Vidimo se u bioskopu", i objavila istoimeni filmski magazin, koji izlazi tri puta godišnje, a održana je i "Mala filmska škola bontona" u 36 gradova.  

Cilj panela "Filmska industrija/kinematografija u 21. veku: Razvoj, perspektive, izazovi i novi trendovi" jeste da se sagledaju novi izazovi i iniciraju novi načini za unapređenje poslovanja u filmskoj industriji, navedeno je u razgovorima.  

Institucije se trude da domaći film bude vidljiviji na velikim svetskim festivalima, te je potrebno pokrenuti inicijative za razvoj nove publike i povećanje gledanosti u bioskopima.  

Tehnološke teme, suočavanje sa smanjenjem broja publike u bioskopima, promene navika gledalaca, filmska piraterija, samo su neki od izazova savremenog srpskog filma. 

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak