"Duga u oblaku": Izložba odabranih dela Milene Jeftić Ničeve Kostić u Modernoj galeriji
Komentari27/10/2022
-13:49
Izložba dela Milene Jeftić Ničeve Kostić pod nazivom "Milena JNK – Duga u oblaku" biće otvorena u petak 28. oktobra, u 19 časova u Modernoj galeriji Beograd.
Nastala kao plod saradnje Moderne galerije Beograd i Kuće legata Beograd, a povodom prve godišnjice smrti značajne srpske i jugoslovenske umetnice (1943, Tomaševac, Vojvodina – 2021, Beograd) ova izložba fokusirana je prevashodno na ranoj fazi njene umetnosti, od početaka sedamdesetih do kraja devedesetih godina, ciklusima "Bele slike", "Životinje" i "Glave", predstavljajući zbirku Moderne galerije Beograd, kao i nekoliko dela iz Legata Milene JNK u Kući legata.
Izložbu prati katalog sa raspravnim tekstom o Mileni JNK, njenim ciklusima i legatima, čiji je autor Ana Popović Bodroža, viši kustos Kuće legata. Osim radova iz ove dve zbirke, u katalogu je reprodukovano nekoliko dela iz zbirki Narodnog muzeja u Beogradu, Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Galerije Matice srpske u Novom Sadu, Galerije savremene umetnosti u Zrenjaninu i Muzeja Cepter u Beogradu.
Izložba će biti otvorena do 24. novembra.
"Pokušaj da budeš duga u nečijem oblaku…" Maja Anđelou
Predstavljajući isečak iz opusa Milene JNK (skraćenica prezimena je pseudonim koji je rado koristila), multitalentovane, osobene, raskošne i multidisciplinarne umetničke ličnosti, izložba u prvom redu govori o Mileninom delovanju u okviru tokova beogradskog postmodernističkog slikarstva, novog koncepta slike oličenog u pokretima Nove figuracije i Nove predmetnosti tokom osamdesetih godina.
Njene varijante "Bele slike", ciklusi "Krojački saloni" i "Popravke čarapa", duguju dosta i satima njenog boravka u pozorišnim krojačnicama, okruglim, belim, praznim licima pozorišnih lutaka. Potom, sredinom osamdesetih i tokom devedesetih, umetnica se upušta u niz neumornih slikarskih optičkih i kolorističkih eksperimenata, bliskih "pattern painting"-u, op artu i pop artu.
Njihov najpoznatiji domet je jarko animalističko slikarstvo na ivici apstrakcije, ciklus "Životinje", započet u Parizu, za koji je dobila otkupne nagrade Oktobarskog salona i Prolećne izložbe (1983). Birajući za svoje junake egzotične životinje, polazeći od atraktivnosti printa, koji je u prožimanju sa pozadinom slike, Milena ciklus završava slikama na ivici apstrakcije.
Manji ciklus "Glave" u pastelu, na ivici naivnog slikarstva, šarenila dečjih drvenih bojica, govori o (ne) mogućnosti, pokušajima komunikacije. Poslednje dve decenije njenog života, od 2000, upušta se u snažno, "rasno", "punokrvno" slikarstvo još izrazitijih boja čiji je jedini motiv svet flore, cvetnica, kasnije i lisnatih biljaka ili tropskog rastinja, kada radi cikluse "Cvetanje" i kasnije, "Tropi", zbog čega je porede sa jednom drugom slikarkom takozvanog "ženskog rukopisa" i tematike, Džordžijom O' Kif.
Komentari (0)