Da li brutalne scene nasilja iz "Kuće zmaja" imaju uporište u stvarnosti: Stručnjaci za Srednji vek daju odgovor
Komentari07/09/2022
-09:34
Kada je "Kuća zmaja" premijerno prikazana na televiziji HBO, većina onih koji su voleli "Igru prestola" znali su da ih, između ostalog, čekaju brutalne scene nasilja.
U dosadašnje tri epizode videli smo carski rez naživo, viteški turnir sa krvavim posledicama, pa čak i slike vojnika ostavljenih da ih žive pojedu morski rakovi.
HBO i autori serije su u svojim komentarima na račun kritika za prikazivanje takvih strahota, uglavnom odgovarali da su u obavezi da predstavljaju nasilje i mizoginiju srednjevekovnog doba, kakvo je opisano u tekstovima Džordža R. R. Martina, po kojima je serija i rađena.
Međutim, istina je da Martinova dela nisu nikakve istorijske beleške, nego potpuno izmaštan svet, koji je samo inspiraciju crpeo iz stvarne istorije.
"'Igra prestola' i 'Kuća zmaja' smešteni su u izmišljenom svetu", objašnjava za IndieWire stručnjak za srednji vek i rano moderno doba dr Kavita Mudan Fin.
"Taj svet treba da ima svoju internu logiku i tu dolazi do zabluda. Univerzum u koji su ove priče smeštene je tako raskošan, sveprožimajuć i fascinantan, da je vrlo lako upasti u zamku razmišljanja da je on refleksija neke stvarnosti", dodala je ona.
Autorka rada "Srednji vek u 'Pesmi leda i vatre' i 'Igri prestola'" dr Šajlo Kerol smatra da je problem i u tome što mnogi generalizuju sve probleme srednjeg veka, iako je ta epoha prožimala potpuno različita podneblja i trajala vekovima.
"Kad se zapitamo kako je bilo u srednjem veku, o kom prostoru i vremenu zapravo govorimo? Možda ono što govorite može da bude istina za Englesku 1250. godine, ali to ne znači da je isto važilo za Sveto Rimsko carstvo", objašnjava ona.
Turnir u prvoj epizodi "Kuće zmaja" je najbolji primer, jer drugačije prikazuje turnire koji su održavani u srednjem veku kao smrtonosne, iako su zapravo u njima korištena tupa "oružja".
Čak ni naše ocene srednjeg veka u stvarnoj istoriji treba uzimati s rezervom, smatraju stručnjaci.
"Proučavanje srednjevekovnog perioda u Evropi i mnoge naše predstave o njemu uopšte nisu tačne", kaže Fin.
"One potiču iz 19. veka i sadrže dramatizaciju karakterističnu za to doba. Poklapaju se sa usponom kolonijalne moći različitih evropskih zemalja i pokušaja da definišu sopstveno nasleđe, naročito zato što su želeli da to nasleđe prikažu kao suprotnost narodima koje pokušavaju da osvoje", dodaje istoričar.
Pa ipak, nasilje i varvarstvo je nešto što mnogi praktikuju kada u filmovima i serijama pokušavaju da dočaraju srednji vek. Ono što je, međutim, najverovatnije tačan prikaz jeste scena Eminog porođaja.
"Možda nam naša fascinacija varvarizmom srednjeg veka omogućava da se rasteretimo naših društvenih problema, u vremenskom periodu koji je toliko iza nas, da nam je praktično vanzemaljski stran. Možemo da se osetimo superiornim u odnosu na te prljave, nazadne srednjevekovne ljude", kaže Kerol.
I Fin smatra da je takvo prikazivanje prošlosti zapravo odraz potrebe da se mi sami osećamo bolje u svojoj koži.
"Mi znamo bolje, progresivni smo, napredni smo, a onda se zapravo ispostavi da nismo i da imamo mnogo istih problema koje su imali i oni", kaže on.
Komentari (1)
laza
07.09.2022 12:37
naravno da veze nema sa srednjim vekom niti su autori to pokušali da naprave...kod svih serija hbo produkcije cilj je samo jedan, što više šokirati da bi se povećala gledanost...otuda tolika krv, brutalnost, sex i ostalo...potpuno lišeno bilo kakve umetnosti, sadržaja, poruke, lepote i ljubavi...