Dirigentkinja Dragana Radaković: Pašće luster nakon "Karmine burane" u Narodnom pozorištu
Komentari22/06/2022
-13:40
Gošća nove epizode video serijala Tanjug Reflektor bila je dirigentkinja Dragana Radaković koja je govorila o izvedbi "Karmine burane" 29. juna u Narodnom pozorištu, u okviru Beogradskog letnjeg festivala.
Radaković je rekla da će Orkestar, Hor i solisti Opere Narodnog pozorišta, uz hor Radio-televizije Srbije, izvesti "poznato delo, puno energije, vatre i strasti".
"Tematika je uzeta iz srednjeg veka. Tekstovi govore o uživanju u vinu, ljubavi, buđenju proleća, imaju pastoralnu liriku. Treba da dočaramo sve te različite boje, atmosfere, sa puno strasti i energije. Mi ćemo to dočarati energično, moćno, spektakularno", najavila je dirigentkinja.
Prema njenim rečima, Karl Orf je kompozitor 20. veka ali se njegov muzički jezik mnogo razlikuje od savremenika koji su pisali mnogo modernije, ali je njegova muzika prijemčiva, lako se sluša".
"Dijatonska je, ali ima strašno uzbudljiv ritam, ima puno udarača. Udaračka sekcija u orkestru je ogromna, što je spektakularno i 'pali' narodne mase", istakla je Radaković.
Uz to, "Carmina burana" ima puno latinskog teksta koji je "stvarno živopisan i kada se dobro izgovara onda publika ostaje bez daha".
Radaković je ocenila da je za Ansambl Opere Narodnog pozorišta ovo velika promena pošto sada rade kantatu, vokalno instrumentalno delo, što u svom repertoaru nemaju i za pred njima je zahtev poseban i drugačiji i ne tako lak.
"Zašto je 'Carmina burana' efektna i toliko prepoznatljiva? Zbog jednostavnosti, ritma i eksplozije muzičke. Stvarno očekujem da će da padne luster u Narodnom pozorištu!", rekla je dirigentkinja.
Radaković je dodala da ima strašno puno izvođača, dva velika hora, preko 100 ljudi, preko 40 dece u horu, ogroman orkestar i troje solista.
"Vodim 200 i više ljudi. Tokom probe promenim dve majice koliko potrosism energije, koliko ima strasti i vatre u toj muzici. Ansambl isto tako mora da vraća", navela je umetnica.
Upitana kako gleda na budućnost opere, Radaković je ocenila da se "ne može bez kulture, muzike, umetnosti".
Prema njenim rečima, "opera kao i sve druge vrste umetnosti mora da prati duh vremena, ali i da poštuje svoje zakonitosti i tradiciju".
"Sa izuzetno dobrim izvođenjem možemo malo da izađemo iz vremena kada su napisane, ali ipak ne smemo da menjamo libreto, dramaturgiju, odnose likova. Ali malo da idemo sa duhom vremena, to da", rekla je Radaković.
Primetivši da u Nemačkoj "ima toliko modernih režija da je negledljivo", Radaković je zaključila: "Ne smemo da uprljamo delo i kompozitora, ali da ostanemo moderni - zašto da ne?"
Komentari (0)