Aktuelno iz kulture

Baletski Pikaso na Beogradskom festivalu igre

Komentari

Autor: Tanjug

19/03/2022

-

15:43

Baletski Pikaso na Beogradskom festivalu igre
Beogradski festival igre/Promo - Copyright Beogradski festival igre/Promo

veličina teksta

Aa Aa

Predstava "Dete" koreografskog tandema Gabrijela Karizo i Frenk Šartije iz trupe "Peeping Tom” iz Brisela, gostovaće večeras u okviru 19. Beogradskog festivala igra na sceni Opere i teatar "Madlenianum".

Igrački komad će biti izveden i sutra veče na istom mestu, a svetska kritika je ovaj projekat iz 2019. godine ocenila intrigantnim rečima - "Istinski baletski Pikaso su Frank Šartije i Gabrijela Karizo" ili "Jedna zla Alisa u zemlji horora".

Umetnički par je laureat nagrade festivala "Jovan Ćirilov" za komad "Diptih" sa prethodne, 18. edicije Beogradskog festivala igre (2021), i Frank Šartije će večeras svečano primiti to priznanje u Madlenijanumu.

Svetska premijera komada "Dete" je održana 2019. u pozorištu "Theatre de la Ville" u Luksemburgu.

Kako je objasnio Šartije, nakon uspešnih komada "Otac" (2014) i "Majka" (2016), "Dete" (2019) je treći deo porodične trilogije koja proučava teme pamćenja, sećanja, istraživanja veza... U ovom komadu autori istražuju izvore psihoze iz dečijeg ugla posmatranja.

Prema rečima koreografa, na početku predstave je prikazano dete u šumi i postepeno su želeli da prikažu i približe šta se krije u glavi deteta. Pokušali su da otkriju kako jedno okruženje utiče na dete, ali i budi, rasplamsava njegovu maštu u razvoju.

Koreograf je otkrio i da je scensko delo "Dete" imalo svoju raskrsnicu, odnosno nadgradnju kada su bili sa trupom u Brazilu i tamo bili svedoci nasilja na ulicama, posebno među decom.

"Naišli smo tada na dosta nasilja u dečjoj igri, što nas je iznenadilo. Deca nose puške u Brazilu, i to nas je odvelo na sasvim drugu stranu u kreiranju predstave `Dete`. Želeli smo da otkrijemo kako se ponašamo sa decom i kako se nosimo sa tim nasiljem", istakao je Šartije, i napomenuo da se u tom okruženju javljaju i duhovi koji šetaju generacijama, prema verovanju, predanju.

Scenografija predstavlja veliku stenu i šumu kao simbol straha, i otkriva šta znači za dete da bude izgubljeno u šumi.

"Sve vreme smo u glavi deteta", približio je autor koncept projekta i podvukao: "Stvorili smo ovog puta više pozorišnu predstavu, kao pravi dramski komad, ne toliko igrački, neverbalni ili teatar pokreta."

U komadu "Dete" prisustvo "prave" dece je ograničeno na jednog statistu angažovanog u gradu gde se predstava održava.

Tokom perioda koji je prethodio kreiranju i probama za predstavu, trupa je organizovala niz radionica sa decom različitog uzrasta u nekoliko gradova.

Ovo je omogućilo rediteljima i igračima da steknu bolje razumevanje umetničkog potencijala dece: njihovih gestova, načina na koji vide svet, odrasle oko sebe, i postavljaju pitanje - kako se deca nose sa odsustvom, gubitkom, konfliktima?

Tanjug/Dragan Kujundžić

Predstavljanje komada "Dete" na konferenciji za medije na Beogradskom festivalu igre

Igračica komada Ji Čun Liu je objasnila da se "Dete" razlikuje od cele trilogije, a ona je igrala u sva tri dela.

Dok su prethodni nastavci "Majka" i "Otac", kao iskrivljeni san i noćna mora koja se na kraju ipak vraća na realnost, "Dete" ima novu estetiku i sasvim drugačiji pristup.

"Gubi se stvarnost, sve je od početka do kraja kao san u komadu. Igramo se sa strahovima, prikazujemo sukob ljubavi i totalne destrukcije, gledamo nasilje kao u ogledalu. Sve vreme predstave deluje kao da smo u nekom snu", rekla je kineska umetnica Liu.

Učesnica predstave Meri Giselbreht je projekat opisala rečima da sadrži puno fantazije, snažne vizuelne slike kao bogatu likovnost.

"Ovde je prisutna analiza, istraživanje korena nasilja. Realnost i fantazija eskaliraju u dečijoj glavi. Njihova mašta može da se preseli na druge planete, da se iznenada premešta u sadašnjost, prošlost, budućnost", naglasila je igračica Giselbreht.

Ekipa predstave je otkrila da će večeras i sutra u Madlenianumu biti održan razgovor sa publikom nakon izvođenja komada, što im je inače praksa da progovore o toj važnoj i osvešćenoj temi nasilja među decom.

To su realizovali svuda pre pandemije kad je "Dete" nastalo, 2019, ali od tada nisu zbog Kovida-19, tako da će danas prvi put za dve godine, od izbijanja korone imati susret sa publikom uživo u tom razgovoru.

Zajedno sa Frank Šartije i Gabrijela Karizo su 2000. godine osnovali trupu "Peeping Tom".  Njihove predstave se bave paralelnim svetovima, isprekidanim univerzumom, u kome je uobičajena logika vremena, prostora i atmosfere poremećena. 

"Karavana", "Uzaludni život", trilogija "Bašta", "Salon", "Suteren", "Ulica Vanderbranden br. 32" i "Izdaje se", neki su od poznatijih naslova ove trupe.

Komentari (0)

Kultura