Aktuelno iz kulture

Čovek iz Lepenskog vira stigao u Narodni muzej: Praistorijski MetaHuman ceo mesec pred domaćom publikom

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/03/2022

-

15:01

Čovek iz Lepenskog vira stigao u Narodni muzej: Praistorijski MetaHuman ceo mesec pred domaćom publikom
Praistorijski MetaHuman u Narodnom muzeju - Copyright Promo/Goran Srdanov

veličina teksta

Aa Aa

Nakon svetske premijere na "Expo 2020 Dubai", praistorijski Metahuman čovek, koji je zaista živeo pre 10.000 godina u Lepenskom viru, predstavljen je domaćoj publici u Narodnom muzeju u Beogradu gde će biti izložen, za sada, mesec dana.

Posetioci muzeja biće deo naučne i digitalne revolucije, budući da je u pitanju inovativni projekat srpskih naučnika i inovatora, koji je realizovan uz podršku nacionalne platforme Srbija stvara.

Prvi put u istoriji čovečanstva, verno prikazano digitalno lice praistorijskog čoveka iz Lepenskog vira, animirano je i "oživljeno" uz pomoć vrhunske Metahuman tehnologije, razvijene u Srbiji.

Publika je na njegovom predstavljanju imala retku priliku da čuje i muziku na rekonstruisanim praistorijskim instrumentima, od kojih neki datiraju od pre 19.000 godina koju je izveo Ljubomir Nikolić, kompozitor i idejni tvorac ove muzike u saradnji sa multiinstrumentalistom i etnomuzikologom Bojanom Milinkovićem.

Promo/Goran Srdanov

 

Potraga za informacijama o tome kako su ljudi u praistoriji živeli i izgledali, decenijama zaokuplja pažnju naučnika i opšte javnosti. Odgovor na ovo pitanje sada je konačno ponudila grupa naučnika i inovatora iz Srbije na čelu sa prof. dr Sofijom Stefanović.

Na bazi analize iskopanih kostiju prvo je urađen realističan 3D model lobanje praistorijskog čoveka, a potom je uz pomoć vrhunske MetaHuman tehnologije, koju je razvila domaća gejming kompanija 3Lateral koja je deo Epic Games-a i Unreal Engine softvera, praistorijski čovek virtuleno i "oživeo". Tim je razvio u potpunosti revolucionarni pristup korišćenju podataka koji se mogu dobiti analizom drevnih ljudskih skeletnih ostataka i kreirao digitalni biokintetički model lica.

Naučnica prof. dr Sofija Stefanović, iz Laboratorije za bioarheologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i kreativna ambasadorka nacionalne platforme Srbija stvara, po čijoj ideji je i realizovan projekat, objašnjava ovo izuzetno dostignuće.

Promo/Goran Srdanov

 

"Koristili smo novu tehnologiju pod nazivom `Digitalni drevni ljudi` koja kombinuje niz različitih metoda za izradu naučno zasnovane osteobiografije drevnih ljudi. Metode obuhvataju najsavremenije protokole za proučavanje kostiju, a te podatke koristili smo da podržimo fizičku rekonstrukciju lica na osnovu kostiju lobanje. Usledio je transport rekonstruisanog lica do digitalnog biokinetičkog modela koji simulira njegovu gestikulaciju lica", kaže Stefanović.

Kompanija 3Lateral, deo Epic Games-a, učestvovala je u razvoju MetaHuman tehnologija koje su pomogle timu istraživača da se virtuelno oživi praistorijski čovek iz Lepenskog vira. 

MetaHuman tehnologija je omogućila da se napravi digitalna replika njegovog izgleda: uz nalaze DNK i arheološke analize istrazivačkog tima, procenjena je boja njegovih očiju, kose, i kože, kao i bore u skladu sa njegovom procenjenom starošću.

Koristeći ovu tehnologiju, ne samo da  možemo da vidimo kako je praistorijski čovek izgledao, već i kako se smejao ili zevao, da procenimo izraze njegovog lica - što je prvi put učinjeno sa nekim drevnim licem.

Zahvaljujući Unreal Engine-u postavili smo lice u okruženje sa realističnim osvetljenjem, i uz pomoć rešenja za animaciju lica, omogućena je interakcija sa praistorijskim čovekom u realnom vremenu. 

Ova inovacija iz Srbije već je izazvala ogromnu pažnju svetskih medija i stručne javnosti nakon predstavljanja na Ekspo 2020 Dubai, ističe Ana Ilić, viša savetnica predsednice Vlade Srbije za kreativne industrije i turizam, koja predvodi tim platforme Srbija stvara, uz čiju podršku je realizovana ova važna inovacija.

Promo/Goran Srdanov

 

"Neizmerno sam ponosna što je ovako značajnu inovaciju, kakvu svet do sada zaista nije video, osmislio upravo srpski tim naučnika i to uz pomoć vrhunske tehnologije, koju je opet napravila srpska kompanija. Veliko hvala prof. dr Sofiji Stefanović i našoj kompaniji 3Lateral iz Novog Sada na tome što veruju u Srbiji, našu pamet i talenat.

Ovakav i brojni njemu slični projekti pokazuju i još nešto - da smo kao društvo na pravom putu da postanemo ekonomija zasnovana na znanju, inovacijama i kreativnosti i da možemo da stanemo rame uz rame sa najuspešnijim zemljama sveta. To smo i pokazali, budući da je MetaHuman projekat već osvojio svetsku medijsku, ali i širu javnost, svojim predstavljanjem na Svetskoj izložbi Dubai Ekspo 2020", istakla je Ilić. 

Prema njenim rečima, organizatori Svetske izložbe u startu su nas prepoznali kao lidere u oblasti kreativnih industrija i inovacija.

"Predstavili smo se svetu ističući ono najvrednije što imamo - pamet i kreativnost naših ljudi, kroz priču o vinčanskoj kulturi sa kojom moderna Srbija deli mnoge sličnosti", istakla je Ilić i dodala:

"Sektor na koji će ova inovacija imati najveći uticaj - sektor produkcije video igara, filma i vizuelnih efekata je ujedno i najperspektivniji sektor kreativnih industrija u Srbiji, sa više od 500 miliona evra privatnih investicija, stranih i domaćih, u svega poslednje tri godine."

Kako iz Kreativne Srbije navode, Vlada Srbije je na čelu sa predsednicom Anom Brnabić, još 2018. godine odlučila da strateški podrži razvoj sektora kreativnih industrija u Srbiji koji čini 7,4 odsto našeg BDP i zapošljava preko 127.000 ljudi, od čega je više od 50 odsto između 20 i 45 godina starosti.

Ilić je istakla i da je ovo prva Vlada u istoriji Srbije koja je kod Razvojne banke Saveta Evrope uzela kredit za infrastrukturne projekte u oblasti kulture, iz kojeg će se finansirati niz projekata, a između ostalog i nova zgrada Muzeja Nikole Tesle.

"Za sve nas zainteresovane za susret sa Lepencem koga je uz pomoć Unreal Engine softvera oživela prof. dr Sofija Stefanovići biće prilika da proverimo svoja viđenja i doživljaje prošlosti, te da se iznova zapitamo o razlikama i sličnostima između ljudi i naroda koje ne prepoznajemo kao daleke i nedovoljno poznate ili bliske.

Zahvaljujući podršci čitavog Serbia Creates tima i verujem prvom u nizu projekata koji predstavljaju neverovatan spoj nauke i gejming industrije uverena sam da ćemo nastaviti da unapređujemo ne samo naša naučna znanja o praistoriji već i naše muzejske postavke zahvaljujući kojima svi posetioci imaju mogućnost da saznaju, razumeju i kao vredno prepoznaju naše kulturno nasleđe", kazala je Bojana Borić Brešković, direktorka Narodnog muzeja u Beogradu.

Na Svetskoj izložbi u Dubaiju, o projektu MetaHuman do sada su već izveštavali vodeći svetski mediji - CNN, Euronews, Sky news, The Gulf News, China Media Group TV, British Herald, Time Out i mnogi drugi…

Nacionalna platforma Srbija stvara je krovno, međuresorno telo zaduženo za međunarodnu promociju Srbije kroz izvozni potencijal iz oblasti kreativnih industrija, inovacija i ekonomije zasnovane na znanju.

Kroz koncept Srbija stvara ističe se važnost kreativnih industrija, nauke i ekonomije zasnovane na znanju, pruža se podrška umetnicima i stvaraocima da izlaze na međunarodnu scenu i afirmišu se najviše savremene vrednosti – kreativnost, inovativnost, autentičnost, znanje i talenat.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak