Glumac Toni Gojanović: Fest je jedan od najznačajnijih filmskih adresa regiona
Komentari24/02/2022
-22:26
Jedan od članova žirija Glavnog takmičarskog programa, hrvatski glumac Toni Gojanović (Karaula, Uspeh), izneo je u razgovoru za zvanični festivalski sajt svoja očekivanja pred početak 50. izdanja festivala, koji u nastavku u celini prenosimo.
Koji su vam bili prvi utisci nakon pogledanog spiska filmova za glavni takmičarski program?
Radi se o zaista impresivnom, pomno odabranom spisku internacionalnih filmova koje ćemo gledati ove godine na Festu. Kao član žirija trenutno sam u procesu gledanja filmova, a pravi sud moći ću dati tek nakon što odgledam sve naslove. Ono što već sada mogu reći je da me prijatno iznenadila izvrsnost, različitost žanrova, priča i estetika iz raznih delova sveta. Pravo osveženje u odnosu na standardnu blokbastersku ponudu u bioskopima.
Umetnički direktor Festa, Jugoslav Pantelić, primetio je tokom jednog neformalnog razgovora kako ste u "Karauli" bili partner glumici Verici Nedeskoj, koja je ove godine u konkurenciji za najbolju glumicu u filmu "Sestre". Da li ste sigurni da ćete ostati objektivni sudija? Šalu na stranu, koliko je, uopšte, teško "suditi" tj. ocenjivati svoje kolege?
Verica Nedeska neverovatno je talentovana glumica. Imao sam zadovoljstvo pre mnogo godina raditi s njom u meni, još uvek, najdražem filmu "Karaula". Međutim, ne bi bilo ozbiljno od mene da filmove i uloge sudim po ličnim simpatijama i poznanstvima.
Tu smo da uživamo u dobrim pričama i izvedbama koje uspevaju da dotaknu dušu. Mislim da je to pitanje stava. Sagledavajući širu sliku, mislim da odavanje bilo kakvog priznanja pojednicu koji je svojim radom pomakao granice ili učinio bitan iskorak u nekoj vrsti profesije, sve nas vodi napred. Suprotan slučaj vodi, najblaže rečeno, osrednjosti.
Šta je ono što vam je najvažnije kada gledate neki film? Tema koju pokreće, scenario, gluma, režija, vizuelni doživljaj, atmosfera, originalnost bilo koje vrste, nešto sasvim drugo...?
Umetnička dela teško je secirati, analizirati i rastavljati na delove. Na primer, kada posmatram neku umetničku sliku, gledam je kao celinu. Ne mogu odvojiti potez kista na platnu od celine kojoj pripada. Tako je i sa filmovima. Koliko fantastičnih glumačkih ostvarenja nikada nije dobilo priliku da dopre do široke publike ili bude primećeno od strane kritike, jer je celina kojoj su pripadali bila loša. Dobra glumačka interpretacija izgubljena je u lošem filmu.
Film je složeni mehanizam na kojem radi mnogo umetnika koji imaju za cilj ispričati nam priču. Ne postoji recept za dobar film. Siguran sam da svaki reditelj želi napraviti dobar film. Isto tako svaki scenarist želi napisati scenarij koji će se pamititi, svaki glumac nada se da će odigrati ulogu kojom će moći pokazati svoj talent.
Nakon završenog procesa snimanja kreće, često dugotrajan, proces postprodukcije, kada opet neki drugi talenti preuzimaju materijal i daju mu svoj doprinos. Na kraju procesa dobijate nešto što je proizvod sinergije mnogo talenata i ponekad se desi da se zvezde poklope, sve sedne na svoje mesto i dobijemo filmove koji postanu klasici... remek-dela. Dugačak je to i neizvestan put i što se duže bavim filmom, to me više fascinira.
Kakve filmove volite privatno da gledate, imate li omiljenog autora?
Zavisi od raspoloženja. Ponekad želite vrhunsko jelo najboljeg kuvara a ponekad uživate u hamburgeru. Omiljenih autora ima tako mnogo, ali izdvojiti samo jedno ime mi se čini gotovo nemoguće.
Sa kojim osećanjem dolazite na svoj prvi Fest?
Istina, ovo je prvi put da ću posetiti festival i jako se veselim. Biti deo nečega što ima tako dugu tradiciju i to kao član žirija Glavnog programa, zaista je čast i zahvalan sam na ukazanom poverenju. Mislim da je Fest odavno prerastao granice Srbije i da je jedna od najznačajnijih filmskih adresa regiona. Prvih 50 godina tek su početak i nadam se da će festival nastaviti da raste i da iz godine u godinu dobija na značaju.
Komentari (0)