Leonardov "Spasitelj sveta": Milijardu dolara "teška" afera koja i dalje drma tržište umetnina
Komentari31/05/2021
-07:09
Najskuplja slika na svetu "Salvator Mundi" za koju se veruje da je delo čuvenog renesansnog umetnika Leonarda da Vinčija, svojevremeno je prodata za 450,3 miliona dolara, ali je to bio samo početak milijardu dolara "teške" afere, koja je uzdrmala svet trgovine umetninama.
Glavni akteri te afere su švajcarski trgovac umetninama Iv Buvije i ruski tajkun Dmitrij Ribolovljev koji se već godinama spore zbog 38 umetničkih dela čija ukupna vrednost prelazi desetocifreni iznos.
Ribolovljev tereti Buvijea da je uvećavao cene umetnina i tako zarađivao na njegov račun, umesto da mu bude konsultant za odabir umetničkih dela, dok Buvije sada podnosi kontratužbu za povredu časti, koja mu je "uništila biznis i reputaciju" i traži milijardu dolara odštete.
Kako je sve počelo?
Na sajtu Aukcijske galerije u Nju Orleansu 2005. godine našla se slika visoka 66 i široka 45 centimetara sa Hristom u renesansnoj odeći, koji jednom rukom blagosilja, a drugom drži providnu kuglu kao simbol "nebeske sfere". U opisu je stajalo: "Prema delu Leonarda da Vinčija (Italija 1452-1519), Hristos Spasitelj sveta, ulje na orahovom panelu".
Smatra se da je lik spasitelja u ovom obliku jedna od najčešće kopiranih umetničkih dela renesanse i dugo se smatralo da ju je originalno naslikao neko od Leonardovih učenika. To je omogućilo grupi spekulativnih trgovaca da tu sliku kupe za samo 10.000 dolara, a osam godina kasnije, slika je restaurirana i proglašena delom najvećeg umetnika renesanse, nakon čega dolazi u Buvijeove ruke po ceni od 80 miliona dolara.
Ovaj trgovac brzo je izvukao profit, prodavši je za 127,5 miliona dolara svom tadašnjem klijentu Ribolovljevu i to uz proviziju od jedan posto. Iako je i sam oligarh kasnije na aukciji prodao sliku za neverovatnih 450 miliona dolara, tajnom kupcu za kog se veruje da je saudijski princ Mohamed bin Salman, Ribolovljev i dalje tvrdi da ga je Buvije prevario, što ovaj uporno demantuje.
Ribolovljev je odbio da za CNN razgovara o tome, ali je predstavnik njegove porodice rekao: "O tim stvarima se raspravlja na sudovima, gde očekujemo da će biti dokazano šta se stvarno desilo i da je Buvijeova priča lažna. Za sada, ono što je najvažnije je ono što Buvije ne poriče: kao savetnik za kupovinu umetnina, pretvarao se da pomaže svojim klijentima da sklope umetničku kolekciju po ceni od dve milijarde dolara, dok je tajno pola tog iznosa zadržavao za sebe".
Buvije, međutim, tvrdi da je ništa više nego trgovac umetninama i da je kao "prodavac" naveden i u ugovorima koje je potpisivao sa ruskim tajkunom.
U dokumentarcu "Spasitelj na prodaju" anonimni sagovornik koji je navodno visoki funkcioner u Francuskoj, tvrdi da je Princ bin Salman zahtevao da se "Salvador Mundi" izloži u Luvru pored "Mona Lize", kako bi se učvrstila priča o autentičnosti Leonardovog dela, iako je to i dalje sporna tema u krugovima istoričara umetnosti.
Francuska vlada na posletku je odlučila da ne izloži sliku pod uslovima saudijskog princa, tako da javnost nije imala priliku da vidi "Spasitelja", još od prodaje tog dela.
Od toga da li je delo zaista pripadalo Leonardu ili nekom od njegovih učenika, zavisi cena slike i to bi moglo da umanji ili uveća njenu vrednost za stotine miliona dolara, budući da na svetu ima manje od 20 slika za koje se smatraju Leonardovim.
Navodno je i sam Buvije sumnjao u njenu autentičnost.
On je Ribolovljevim predstavnicima pisao da je slika "izvanredne lepote, ali ne i dobra investicija", jer je toliko restaurirana, da stručnjaci sumnjaju da li ju je Leonardo sam uradio, a ni Vatikan, kao ni jedan veći muzej na svetu, nisu pokazali interesovanje da je otkupe.
"Šake su najbolje očuvani delovi, dok je sve ostalo uglavnom restaurirano", piše Buvije u svom mejlu 22. marta 2013.
U drugom mejlu Buvije piše da "svaki kupac koji preuzme tu sliku, koju niko ne želi po visokoj ceni, biće ocenjen kao 'glupan' i postaće predmet podsmeha na tržištu i izgubiti kredibilitet".
Međutim, on je uspeo da pozajmi "Spasitelja" uz depozit od 63 miliona dolara od aukcijske kuće Sotbi. Tvrdi da je onda omogućio njenu isporuku u Ribolovljev penthaus na Menhetnu.
Tamna strana tržišta umetnina
U porukama koje se vide u francuskom dokumentarcu, navodno stoji da je Buvije pisao Ribovljevim saradnicima da ne može da mu obezbedi bolju cenu za "Spasitelja" od one koju je Rus platio. Međutim, ne krije da je zavaljujući preprodaji za samo dva dana zaradio više od 40 miliona dolara.
Za pisca i reditelja Bena Luisa čija knjiga iz 2019. "Poslednji Leonardo" opisuje dramu koja okružuje "Spasitelja sveta", javni sukob između Buvijea i Ribovljeva pokazuje ružnu stranu tržišta umetnina.
"Afera Buvije je klasični primer toga šta može poći naopako u tajnom, netransparentnom i 'diskrentnom' tržištu nekretnina", rekao je Luis za CNN.
"Nedostatak transparentnosti, pohlepa, izbegavanje poreza, pranje novca, neistinita istorija umetnina, neiskrenost, korupcija. Ima li kraja tome?", pita on.
Međutim, kompleksnost Afere Buvije nije dobar primer većine transakcija umetnina, kaže kolekcionar Keni Šahter.
"To što ljudi uvek govore da je svet umetnosti neregulisan i da ima tamnu stranu, pomalo je preterivanje", smatra Šahter, koji za CNN kaže da trgovina umetničkim delima nije ni bolja ni gora od drugih multimilionskih tržišta, poput trgovine nekretninama, dijamantima i u bankarstvu.
"Gde god je mnogo novca, biće i nečasnih radnji", smatra on.
Gde je sada "Spasitelj sveta"?
Bez obzira na ishod beskrajnih tužbi između Ribovljeva i Buvijea, jedno pitanje ostaje: gde je sada slika "Spasitelj sveta"?
Nedavno se šuškalo o tome da se nalazi na jahti princa bin Salmana, ali Buvije smatra da to nije tačno.
"Staviti takvu sliku na jahtu, uz morski vazduh i isparenja, bilo bi kranje glupo. Ne mogu da verujem da bi kupac stavio takvu sliku u takvo okruženje. Nalazi se na drvenoj podlozi koja može začas da se iskrivi", rekao je on.
Luis, međutim, misli da je slika u palati Saudijske Arabije i da će tamo biti javno predstavljena u okviru pokušaja Emirata da se brendiraju kao središte umetnosti i kulture.
"Važna stvar vezana za tržište umetnina je da se iza najlepših predmeta često kriju najmračniji motivi. 'Salvator Mundi' znači 'Spasitelj sveta', a na neki način, ta slika nije toliko spasitelj sveta, koliko spasitelj Saudijske Arabije", kaže on.
U međuvremenu, dok se bivši vlasnici spore na sudovima širom sveta, ovo remek-delo stavlja na test reputaciju mnogih velikih imena iz sveta trgovine umetničkim delima.
Komentari (0)