Misterija "Mona Lize" iz Prado muzeja: Ko je naslikao najbolje očuvanu verziju dame s osmehom?
Komentari01/10/2021
-07:12
Pomoćnik Leonarda da Vinčija, čiji identitet nije poznat, a koji je naslikao "Mona Lizu" iz Prado muzeja, takođe je naslikao jednu od najpoznatijih verzija "Spasitelja sveta", pokazalo je novo istraživanje.
Jedna od verzija "Mona Lize" izložena je za javnost u muzeju Prado, zajedno sa mnogim drugim delima iz Leonardove radionice, čije poreklo nikad nije do kraja rasvetljeno, piše El Pais.
Do pre 10 godina, slika iz Prado muzeja jednostavno je smatrana jednom od brojnih ranih kopija Mona Lize. Međutim, konzervatori su onda potvrdili da je crna pozadina na slici naknadno naneta preko naslikanog pejzaža.
Taj sloj boje je uklonjen, a uzbudljivo otkriće je da originalna slika iz Luvra i njena kopija koja se čuva u Prado muzeju, imaju sličnu postavljen crtež. To je značilo da su verovatno slikane uporedo u Leonardovom studiju u isto vreme i da primerak iz Prado muzeja nije samo puko preslikavanje originala.
Što je još važnije, neki delovi kompozicije iz Prado muzeja bolje su očuvani od originala. To uključuje šnale u kosi, šav na ivici tkanine na dekolteu žene, kao i veo oko njene leve ruke. Boje su, takođe, mnogo izraženije na verziji iz Prado muzjea i verovatno bliže originalnom izgledu.
Ranije je muzej pripisivao sliku "jednom od Leonardovih učenika, verovatno Andrei Salaju ili Frančesku Melciju", ali sada kažu da je reč o istom neimenovanom pomoćniku velikog majstora, koji je kopirao njegova dela: takozvanu Ganajovu verziju "Spasitelja sveta", koju pojedini istoričari umetnosti čak smatraju originalnom verzijom, kao i sliku "Sveta Ana" koja se čuva u Hamer muzeju u Los Anđelesu.
Stručnjaci smatraju da je učenik verovatno bio blizak Leonarov saradnik, budući da je veliki majstor angažovao baš njega da napravi kopije tih dela, koja se smatraju najdragocenijim, ali identitet tog učenika još nije poznat.
"Nastavljamo istraživanja, ali nam nije cilj da otkrijemo ko je autor bio. Zanimaju nas procesi", kaže kustoskinja Prado muzeja Ana Gonzalez Mozo.
"Ono što je sigurno je da je bio neko vrlo blizak, ali je Leonardo imao mnogo učenika, a imena znamo tek pojedinima", dodala je ona.
Ono što se ne dovodi u pitanje u Prado muzeju, to je da Da Vinči nije učestvovao u slikanju tog dela.
"Nismo to videli ranije i ne vidimo to sada", rekao je direktor muzeja Migel Falomir, koji je 2012. kada su predstavljena prva otkrića o njihovoj "Mona Lizi, bio na čelu odseka za renesansno slikarstvo Italije.
"Mediji iz celog sveta bili su tada na konferenciji, koja je bila najposećenija na kojoj sam bio. Svi su želeli da čuju vesti o Leonardu i ništa ne bi bilo primamljivije, od toga da se otkrije da je baš on intervenisao na ovom delu, ali to naprosto nije bio slučaj", rekao je Falomir.
Priredila: S. R.
Komentari (0)