Analiza ishoda najznačajnije dodele filmskih nagrada: Ko su gubitnici, ko dobitnici i da li je Oskar i dalje relevantan
Komentari04/03/2025
-09:28
Prethodni vikend obeležila je dodela Oskara, najprestižnije nagrade u svetu filma, na kojoj je trijumfovalo ostvarenje "Anora".
Svečanost čiji je domaćin bio komičar Konan O'Brajan bila je u znaku nezavisnih, niskobudžetnih filmova, u koje se sa cenom od samo šest miliona dolara ubraja i pobedničko ostvarenje, koje je osvojilo pet nagrada.
Filmski kritičar Milan Krunić za Euronews Srbija kaže da je konkurencija ove godine bila solidna i da je "Anora" najbolji film koji je mogao da bude nagrađen.
"Takođe mi se čini da je ovo prvi put da su se Oskari vratili na dodelu nagrada najboljem filmu, koji nije toliko politički potkovan. Nije bilo toliko lobiranja, što mene jako raduje. To zavisi od godine do godine kako će biti", smatra naš sagovornik.

Euronews
On kaže da njega odluke Akademije filmskih umetnosti i nauka nisu iznenadile, ali da bi mu značilo da je u trci za najbolji film bio i "Nosferatu" Roberta Egersa.
I zaista, ako se analiziraju predviđanja za ovogodišnju dodelu Oskara, većina dobitnika bila je očekivana.
Kiran Kalkin je bio "viđen" za najboljeg sporednog glumca za ulogu u filmu "A Real Pain", a Zoi Saldana kao najbolja sporedna glumica za "Emiliju Perez", baš kao i Edrijen Brodi u kategoriji za najboljeg glavnog glumca, za ulogu u filmu "Brutalista".
Otkako se "Emilija Perez" našla u nemilosti javnosti, zbog kontroverzi oko glavne glumice Karle Sofije Gaskon, postala je izvesnija i trka u ostalim kategorijama, pa je tako i trijumf "Anore" nešto na šta su mnogi računali.
Ono što je možda bilo najveće iznenađenje je pobeda Majki Medison u trci za Oskara za najbolju žensku glavnu ulogu, čime je prestigla favoritkinju Demi Mur.
Sve nagrađene filmove, naći ćete u odvojenom tekstu.
"Svedena" ceremonija i suptilne političke poruke
Domaćin dodele prvi put je bio Konan O'Brajan, komičar sa višedecenijskim iskustvom, koji je karijeru počeo kao jedan od pisaca čuvenog humorističnog programa "Saturday Night Live".
"Mislim da se solidno snašao u ulozi voditelja, osim sa štapalicama, koje nažalost stalno ima. Tako da bilo je okej, ali cela ceremonija je bila nekako vrlo svedena. Humor je bio vrlo blag, kao i crveni tepih - sve je bilo svedeno, bez ikakvih ludačkih kreacija i umetničarenja", ocenjuje Krunić.
Istoričar mode Stefan Žarić za Euronews Srbija kaže da u ocenjivanju izdanja sa crvenog tepiha ne treba zanemariti okolnosti dodele Oskara, kao ni mesto na kom se ceremonija održavala.
Tanjug AP/Chris Pizzello
"Iza Los Anđelesa su velike vatre i požari, a ispred Olimpijske igre koje se održavaju u tom gradu. Takođe, moda i film i uopšte bilo koji drugi vid kulturno-umetničkog ljudskog stvaralaštva nije izolovan od politike. Oskari se održavaju pod promenom vlasti u Sjedinjenim Američkim Državama, odnosno u promeni iz nekog liberalnog ili histerično liberalnog 'woke' režima u neki malo konzervativniji režim Donalda Trumpa. Mislim da pobeda filma 'Anora' nekako svedoči i o tome da ne postoji više taj politički šaržer", kaže Žarić.
On smatra da je film "The Wicked" bio favorit bez premca i da se u modnim izborima njegovih zvezda može pročitati suptilna politička poruka.
"Njegove zvezde Arijana Grande i Sintija Erivo se, interesantno, poput Melanije Tramp, se odlučuju sada, ne za američku, nego za evropsku modu. Nose Schiaparelli i Louis Vuitton kreacije i zaista dominiraju crvenim tepihom", smatra Žarić.
Tanjug AP/Chris Pizzello
Arijana je za nastup na otvaranju svečanosti izabrala kreaciju Danijela Rozberija iz modne kuće Schiaparelli koji je dizajnirao haljinu u kojoj je Lejdi Gaga pevala na inauguraciji Džoa Bajdena.
"Mislim da je i sve drugo što smo videli na crvenom tepihu refleksija američkog društva i tih promena politika koje vidimo. U pobedničkom filmu koji tematizuje rusko imigransko iskustvo u zemlji koja je izuzetno rusofobična. S druge strane, ideja čarobnjaka iz Oza i tog filma 'The Wicked' koji tematizuje američki san je skrajnuta", kaže modni istoričar.
Više o crvenom tepihu i "pobedničkim" modnim odabirima zvezda, pogledajte u odvojenom tekstu.
"Nada da će Oskar ponovo biti relevantan"
Od "angažovanih" filmova na listi ovogodišnjih nominacija, najkontroverzniji bio je "Apprentice" koji govori o usponu Donalda Trampa, ali Oskara za najboljeg glumca, odnosno najboljeg sporednog glumca, nisu dobile njegove zvezde Sebastijan Sten i Džeremi Strong.
Deluje da su se ove godine članovi Akademije vodili umetničkim dometima pojedinih ostvarenja, smatraju naši sagovornici, koji su saglasni u tome da su zadovoljni izborom letonskog filma "Flow" za najbolji animirani film.
"Ja bih voleo da se ova tradicija nastavi. To budi neku nadu da će Oskar ponovno da bude relevantna nagrada, što nije već poslednjih, pa skoro tri decenije. 'Flow' je jedan od najlepših animiranih filmova koje sam ja gledao u poslednjih 15 godina", kaže Krunić.
On kaže da utisak publike o filmovima nije bitan za same nagrade, ali da je najvažniji za film.
"Najbitnija stvar za film generalno je u tome da li ima publiku ili nema. Publika nije toliko relevantna kada je nagrada u pitanju, jer bi onda 'Transformersi' dobijali nagradu u krug - čist spektakl, eksplozija, boje, kompjuterska animacija... Ali za film je bitno da se dopadne publici. Nije bitno šta kritičari, poput mene, misle. Ja mogu da govorim o značaju filma, o istoriji, korelaciji i njegovoj umetničkoj vrednosti, ali je ključno da li film ima publiku ili nema i to je njegovo merilo", zaključuje filmski kritičar.
Komentari (0)