Scenarista "Usekovanja" i "Jorgovana" David Jakovljević za Euronews Srbija: Film nije samo umetnost, nego i industrija
Komentari27/03/2024
-21:30
Umetnički tandem koji čine reditelj Siniša Cvetić i scenarista David Jakovljević za kratko vreme postigao je veliki uspeh na domaćoj sceni sa dva filma - "Usekovanje" i "Jorgovani". Dok je "Usekovanje" osvojilo niz priznanja na festivalima, "Jorgovani" su postigli i komercijalni uspeh, a za vrlo kratko vreme pogledalo ih je više od sto hiljada ljudi.
Jakovljević je tim povodom bio gost Euronews Srbija, a na pitanje da li je očekivao takva postignuća, iskreno odgovara potvrdno.
"To je neka okolnost sa kojom smo računali i na koju smo polagali nade pozivajući na prvo mesto Slobodu Mićalović i Ivana Bosiljčića. I pokušali smo da za razliku od 'Usekovanja', koji nije, nažalost, imao tako bogatu gledanost i bioskopski život, da pokušamo da dopremo do neke šire publike i time obezbedimo mogućnost za dalji rad. Jer film je veoma skup sport i nije samo baš umetnost, nego jednim dobrim svojim delom i industrija", objasnio je scenarista.
Kako objašnjava, film je dobio ime po čuvenoj domaćoj pesmi "Kad zamirišu jorgovani", koju Mićalović i Bosiljčić u jednom trenutku izvode u filmu.
"Bilo je zanimljivo to što publika ima već određenu predpostavku o njima kao glumačkom paru i postoji određeni žanr u kom smo navikli da ih gledamo. Bilo nam je zabavno jednačenje po zvučnosti koje kao da se dešava između te numere i naslova serija i filmova u kojima smo navikli da ih gledamo. Onda je tu i meta komentar unutar samog filma gde to nije opravdano", kaže Jakovljević.
Lažni glamur
U "Jorgovanima", otkačenom i pomalo satiričnom filmu o licu i naličju domaće kinematografije, pratimo dvoje glumaca - Katarinu (Sloboda Mićalović) i Igora (Ivan Bosiljčić) koji se susreću jedne večeri na dodeli nagrada za najbolju domaću seriju godine. Pored njih, prisutni su i ostali članovi filmske ekipe, koji nas vode kroz zamršene odnose iz kojih nam postaje jasno da su njihovi životi veća melodrama od one koju su snimali.
Na neki način, oni raskrinkavaju lažni glamur iz sveta kinematografije, ali Jakovljević ističe da to nije nešto što je rezervisano samo za tu sferu.
"Mislim da se to svuda dešava, samo što ti ljudi kao javne ličnosti okupiraju više medijskog prostora", smatra scenarista.
On upućuje na zanimljive paralele između "Usekovanja" i "Jorgovana".
"Pored toga što ih je Siniša režirao, a ja napisao, a Košutnjak film producirao - i jedan i drugi film su kamerne vrste, dakle dešavaju se u jednom vremenskom kontinuitetu. Taođe, oba na neki način govore o porodici, samo što je u 'Usekovanju' reč o biološkoj porodici koja se okuplja za slavu, dok je ovde to jedna filmska ekipa kao surogat porodica", objašnjava Jakovljević.
Bliska saradnja Cvetića i Jakovljevića
Umetnički tandem Cvetić-Jakovljević zbližio se tokom studija, gde su zajedno uradili pet kratkih filmova. Scenarista kaže da je produžetak saradnje bio "logična varijanta", kako po prijateljskoj, tako i po profesionalnoj osnovi. Tako su tokom rada na "Usekovanju" i živeli zajedno.
"Divan je taj proces bio i kao i iskustvo. Bilo je pomalo bendovski - tako su funkcionisali Rolling Stones i mnogi kreativni tandemi", ističe scenarista.
On kaže da uprkos tome što u svetu kinematografije važi to da su scenaristi i režiseri često suprotstavljeni, kod njih to nije bio slučaj.
"Kod Siniše i mene to je bila stvar poverenja i zajedničkog rada, sa predznanjem da neće biti po njegovom ili po mom, nego da ćemo se naći na kraju, na zajedničkom tlu za koje obojica verujemo da je najbolje što možemo mi u tom trenutku da sprovedemo", kaže Jakovljević.
Hajdučki film
Ekipu koja pobeđuje ne treba menjati, pa tako Jakovljević i Cvetić već rade na još jednom ostvarenju, za koje još skupljaju sredstva.
"Radnja je smeštena u srednji vek i imamo nekako ambiciju da napravimo prvi film na ovim prostorima o hajducima. Postoje neki filmovi koje prate hajdukovanje 19. i 20. veka, ali mi se ovde bavimo o onim hajducima kakve znamo otprilike iz epskih pesama. Ipak biće predstavljeni u jednom revizionističkom kontekstu, tako da neće biti superheroji kakve znamo, nego će kroz film pokušati da zasluže svoj epski status", zaključuje scenarista.
Komentari (0)