Festival na Paliću: Srbija bez statistike o položaju žena u filmskoj industriji
Komentari22/03/2024
-17:26
Srbija ostaje među nekoliko evropskih država koje nemaju politiku i statistiku u vezi sa položajem žena u filmskoj industriji, saopštili su iz Festivala evropskog filma na Paliću.
Prema francuskoj organizaciji za istraživanje i obuku Lab Femmes de Cinema, u 2023 godini, Srbija se našla među pet evropskih država koje nisu uvele i nisu planirale da uvedu mere u cilju promovisanja boljeg položaja žena u svojoj filmskoj industriji.
Pored Srbije tu su još Bosna i Hercegovina, Bugarska, Slovačka i Ukrajina. Trenutno ne postoji zvanična statistika u vezi sa time koliko filmskih stvaralaca u Srbiji su žene.
Većina evropskih država je posvećena, na različitim nivoima, povećanju rodne ravnopravnosti u filmskoj industriji od kojih su vodeće države Island sa 37 posto rediteljki dugometražnih filmova, zatim Austrija, Norveška i Švedska sa 34 posto rediteljki, što najbolje oslikava jedno društvo i poboljšanje uslova za rad za žene u umetnosti.
Filmski Centar Srbije je 2022. objavio da je finansirao putne troškove (avio-prevoz, smeštaj, akreditacija, naknade za obuku) za rediteljke koje su želele da prisustvuju događajima organizovanim isključivo za žene, kao što su CIRCLE Women Doc Accelerator ili European Audiovisual Entrepreneurs (Evropske Audiovizuelne preduzetnice) - program obuke sa ciljem pružanja podrške filmskim reditejkama u državi.
"Žene u proseku čine oko 50 posto studenata filmskh škola u Evropi. Nakon što diplomiraju, pošto se suočavaju sa brojnim diskriminacijama, teže im je da se dugoročno ostvare u filmskoj industriji. U vezi sa srpskom filmskom industrijom, ohrabruje činjenica da su preduzeti prvi koraci za podršku filmskih rediteljki u 2022 godini. Postoji nada da će država uskoro da sprovede određene mere u cilju postizanja ravnopravnosti u godinama koje slede. U Evropi, ako brojke nastave da se kreću ovim tempom, ravnopravnost u industriji neće biti postignuta decenijama", konstatovala je Lisa Perote, generalni koordinator Lab Femmes de Cinema.
Festival evropskog filma Palić je preveo iscrpnu studiju na srpski jezik i danas, 22. marta, objavio je studiju na svojoj zvaničnoj internet stranici www.palicfilmfestival.com u cilju promovisanja rodne ravnopravnosti u filmskoj industriji u Srbiji.
Zajedno sa drugih šest filmskih festivala u Evropi, Festival evropskog filma Palić pripada mreži Pokretne Slike - Otvorene granice (Moving Images - Open Borders (MIOB)) koja je pokrenula diseminaciju rezultata studije u različitim evropskim zemljama.
"Rad u mreži sa zapadnoevropskim filmskim festivalima je otkrio da se u Francuskoj preduzimaju mnoge mere borbe protiv seksualnog nasilja i seksističkog ponašanja u filmskoj industriji. Naše kolege iz Austrije prednjače u podršci rediteljkama, dok je španski filmski institut predstavio rodne kvote za finansiranje filmova. Stoga, ohrabrujemo ostale filmske organizacije u Srbiji da iskoriste prevedenu studiju kako bi se upoznali sa najboljim evropskim praksama i kako bi stvorile ravnopravniju i raznovrsniju filmsku kulturu u našoj državi", rekao je Ilija Tatić, izvršni producent Festivala evropskog filma Palić.
MIOB mrežu čini 7 filmskih festivala posvećenih evropskom filmu sa svojim umetničkim aspektima, društveno-političkim angažmanom i regionalnim karakteristikama: Les Arcs Filmski festival u Francuskoj, Filmski festival u Trstu, Italija, Crossing Europe filmski festival u Lincu, Austrija, Filmski festival u Kotbusu, Nemačka, Filmski festival u Sevilji, Španija, Evropski Filmski Forum Scanorama u Viljnusu, Litvanija i Festival evropskog filma Palić u Srbiji.
U šestoj godini nakon pokretanja #metoo, od 36 evropskih država u kojima je sprovedeno istraživanje, 16 evropskih država se posvetilo borbi protiv nasilja u filmskoj industriji, 15 evropskih država je sprovelo ili planira da sprovede mere za uvođenje ravnopravnost u audiovizuelni sektor, 13 evropskih država primenjuje projektno finansiranje kao sredstvo za promovisanje ravnopravnosti i raznolikosti, sakupljajući podatke ili podižući svest.
Lab Femmes de Cinema će stoga da nastavi da anketira državne organe na godišnjem nivou i da prati u kom pravcu će se mere i politke razvijati u narednim godinama.
Od 2016, Lab Femmes de Cinema izdaje godišnju studiju o položaju rediteljki u evropskoj kinematografiji.
U početku bez pouzdanih kvalitativnih i kvantitativnih podataka, od 2020. se oslanja na statističke podatke dobijene od strane Evropske audiovizuelne opservatorije i fokusira se isključivo na rad zasnovan na realnim podacima.
Ova studija ima za cilj da prezentuje sveobuhvatan pregled postojećih mera i politika u svrhu promovisanje ravnopravnosti u evropskoj kinematografiji, sačinjavajući godišnji pregled stanja u Evropi i kreirajući bazu najboljih praksi koje promovišu inkluziju u kinematografiji.
Ova studija pokriva više od 30 evropskih država, kojim Lab Femmes de Cinema dalje pitanja svake godine putem nacionalnih filmskih instituta.
Podaci predstavljeni u studiji su stoga sinteza podataka prikupljenih prethodne godine, novih odgovora dobijenih od filmskih instituta kao i dodatnih podataka sa internet stranica institucija.
Lab Femmes de Cinema se primarno fokusira na ravnopravnost i raznolikost u filmu i audiovizuelnoj industriji i od 2016. prezentuje kvalitatinu studiju postojećih mera i politika radi promovisaja rodne ravnopravnosti u Evropi.
Lab Femmes de Cinema je nedavno sprovela uspešnu kampanju tokom Cezar nagrada u Francuskoj i postigla veću vidljvost rediteljki u kategorijama režije i komponovanja filmske muzike Godišnja studija se sprovodi u sarandnji sa Evropskom audiovizuelnom opservatorijom (OEA), Udruženjem reditelja evropske filmske agencije (EFAD), uz podršku Ministarstva kulture Francuske kao i Francuskog nacionalnog centara za film i animaciju (CNC).
Komentari (0)