Kostimografkinja Momirka Bailović o Holivudu u Srbiji i radu sa Džonijem Depom: Moj štreberski odnos mi je doneo posao
Komentari03/12/2023
-09:18
Sve više stranih produkcija poslednjih godina filmove snima u Beogradu, Vojvodini ili na Staroj planini. Ovde dolaze zbog dobrih lokacija ali i zbog kvalitetnih filmskih radnika i zato je Srbija s pravom postala Balkanski Holivud. Filmove u Srbiji snimile su mnoge svetske zvezde, poput Džonija Depa, Selme Hajek, Bena Kingslija i mnogih drugih.
Mnoge od ovih glumaca oblačila je kostimografkinja Momirka Bailović. Potpisuje niz holivudskih filmova ("Plen", "Serbian Scars", "Chernobyl Diaries", "An Ordinary Man"), kao i seriju Predraga Gage Antonijevića "Ubice moga oca", a može da se pohvali i izvanrednim pozorišnim portfoliom ("Ana Karenjina", "Halflajf", "Sudbina jednog Čarlija", "Prst", "Brod za lutke" i mnoge druge).
Ona svojim radom menja doživljaj same garderobe i godinama unazad dokazuje da kostim nije samo odeća koju glumci nose...
"Mislim da kostim daje jednu novu dimenziju priči, novu crtu svakom filmu ili pozorišnoj predstavi. Nemam drugačiji odnos prema tome bilo da je reč o Holivudu ili srpskoj predstavi u nekom malom pozorištu", kaže Bailović za Euronews Srbija.
Kostimografkinja priznaje u svakom angažmanu vidi priliku da se umetnički ostvari i da više voli muški nego ženski kostim.
"Meni je dobro muško odelo, kao umetničko delo. Žene često treba da budu samo atraktivne, a to je dosadno, zar ne", kaže naša sagovornica.
Čvrstog je uverenja da sve što glumci nose, treba da bude šiveno, izbeljeno ili obojeno, a ne kupljeno. To je naučila u pozorištu i to primenjuje svuda. Kao primer navodi kostime koje je nosila glavna glumica britansko-američke serije "Miss Scarlet and the Duke", snimane u Srbiji, jedna u nizu stranih produkcija koje su dolazile u glavni grad zahvaljujući produkcijskoj kući "Work in progress". Za jedan od projekata Momirku je kao kostimografa preporučila vlasnica ove produkcijske kuće Anđelka Vlaisavljević.
"Ona me je predložila za jedan od projekata, gde sam bila intervjuisana i dobila posao. Onda je svaki sledeći put bilo lakše", kaže Bailović.
"Većinu poslova koje sam dobila dobila sam zahvaljujuči mom štreberskom odnosu - time što pročitam scenario, pozabavim se likovima i ne samo time šta će nositi, već i zašto bi to nosili", dodaje naša sagovornica.
Najvažniji projekat na kome je radila je film "Minamata" koji govori o trovanju stanovništva u ribarskom naselju Minamata u Japanu 70-tih godina prošlog veka. Za sudbinu ovih ljudi svet je saznao zahvaljujući ekscentričnom fotografu Judžinu Smitu koga igra Džoni Dep.
"Ogromna je odgovornost da ne napravimo nepravdu prema tim žrtvama. Kad radim horor ili fikciju, mogu i da omanem negde, a ovo mi je bilo jako važno i sećam se da sam rekla mojoj asistentkinji: 'Ljudi, uživajte u ovom projektu, možda nikada nećemo raditi ništa važnije'. I svi smo osećali tu važnost u tom nekom smislu", priseća se kostimografkinja.
Većina kostima je bila ručno octavana i farbana.
"Nismo hteli da bude štampano, jer štampa je uvek ista. Pošto taj fotograf (Judžin Smit) nosi samo vijetnamku, ja nisam htela da je kupim nego sam našla neki materijal koji ima drugu nijansu zelene. Naručila sam iz Berlina i neke 'Red Wings' cipele, jer to većina glumaca nosi. Fensi su, a izgledaju kao iz bilo kog vremena, jer nemaju modernu estetiku. Zoki, moj obućar, napravio mi je i ružne cipele iz 70'tih. Onda je došao Džoni Dep, mi smo poređali kostime, sve je pogledao i odmah odabrao te cipele koje je pravio Zoki. Ja sam rekla: 'Taj lik ima osećaj za epohu i da mu bude dobro, pre nego da mu bude udobno", kaže Bailović, dodajući da je Dep bio divan za saradnju i vrlo pažljiv.
Da bi na najbolji način predstavila sedamdesete godine u Japanu, Momirka je morala da pregleda na hiljade fotografija i dokumentarnih filmova iz tog vremena. Istraživački rad koji ponekad traje nedeljama, predstavlja okosnicu njenog posla.
"Počinjem ogromnim istraživanjem. Tu budu hiljade i hiljade fotografija koje ne stignem ni sve da pogledam, ali onda izbacujem viškove i svodim, napravim najužu selekciju i onda počnem da crtam - nekad tušem nekad olovkom. Svaki posao ima svoju tehniku, to je isto zanimljivo za mene", kaže umetnica.
Na isti način pristupa svakom žanru. U karijeri je radila nekoliko horor filmova, a najveći izazov bio je film "Plen" Paramount studija iz 2019. godine. Tada su za glavnu glumicu koja preživljava najezdu aligatora morali da pripreme 40 pari istih pantalona.
"To je meni prvi horor, ali i jako zahtevan, jer se sve dešavalo u vodi. Produkcijski je to bio veliki izazov, jer smo imali čoveka koji je došao da se bavi samo tim bazenima. Sve je moralo da bude specijalno. Cela ekipa je dobila ronilačka odela i tu je najveći izazov bio kako kroz tu vodu napraviti kontinuitet i dovoljan broj ponavljanja. Mi smo sve to testirali u vodi i sve je bilo odlično. Međutim, nismo uzeli u obzir te hemikalije koje oni sipaju u vodu i svako veče smo morali da farbamo majice za glavnog glumca, jer su se one potpuno menjale zbog tih hemikalija. Uvek ima nešto nepredviđeno", priseća se Bailović.
Iako holivudske produkcije imaju veći budžet, Momirka voli saradnju sa domaćim autorima. Svojom estetikom obojila je film "Leto kada sam naučila da letim", jedan od najgledanijih domaćih filmova za decu. Iako je film savremen, većina kostima je napravljena.
"U 'Letu' svi kostimi Olge Odanović su šiveni, što se možda i ne vidi, ali izbor boja i materijala mi je bio jako važan. I svi kostimi za devojčicu Klaru su šiveni, a ono što je kupljeno sam skoro sve farbala, i radila neke dodatne printove. Ti kostimi nikad ne idu direktno iz radnje na glumca, naprotiv", objašnjava kostimografkinja.
Rad za decu je izazovan i veoma težak, kaže Momirka, jer su deca najveći kritičari, ali joj je važno da svaki glumac bude zadovoljan.
"Kad mi glumac kaže: 'Ti si mi rešila lik', ja sam srećna, jer znam da sam uradila dobar posao", kaže umetnica.
Njen put ka vrhu utaban je teškim radom, čitanjem i neprestanim usavršavanjem. Posle dizajnerske škole, studije je završila na Fakultetu primenjenih umetnosti, dosta je učila od starijih i posle mnogo godina rada, u svakom novom projektu prevaziđe samu sebe.
"Trudim se da se mnogo ne uljuljkavam. Danas svako može da bude poznat na milion načina. Meni u stvari prija kad vidim nešto što sam ja uradila. Kad sam bila na premijeri filma 'Minamata' u Berlinu, poslala sam poruku: 'Ljudi, stvarno nam dobro izgledaju kostimi. Ne mogu da verujem da smo mi ovo radili' i to mi bude nekako lepo", zaključuje Momirka Bailović za Euronews Srbija.
Komentari (0)